Foto: LETA

Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa projekta "Rail Baltica II" Baltijas valstu kopuzņēmuma "RB Rail" ietvaros tiks veidota profesionāla organizācija, kas lems par kārtību, kā strādāt ar projektam piešķirto finansējumu, trešdien pēc tikšanās ar Ministru prezidenti Laimdotu Straujumu, pastāstīja "RB Rail" vadītāja Baiba Rubesa.

"Mums ir jāvar pareizi piešķirtās naudas izmantot tai 41 aktivitātei, kas ir visās trijās Baltijas valstīs, ko mēs arī plānojam, kā to pareizi izdarīt, lai mēs varētu nonākt laikā līdz vilciena braukšanai," teica Rubesa.

Straujuma norādīja, ka tikšanās laikā tika pārrunāti tuvākajā nākotnē pie projekta veicamie darbi. "Arī kā parlamenta deputāte es par to interesēšos, jo tas ir gadsimta projekts, un mums visiem kopā jāstrādā, lai to realizētu," uzsvēra Straujuma.

Tostarp Rubesa atgādināja, ka patlaban tiek strādāts pie normatīvo aktu grozījumiem un papildinājumiem, kas precīzi nodefinēs veidu un formu, kā tiks kompensēta zemju atsavināšana tiem, kuru īpašumus skars "Rail Baltica" projekts.

Pēc Rubesas teiktā, pozitīvā ziņa ir tā, ka patlaban ir skaidri zināms, kuri ir tie īpašumi, kuri tiks skarti, un to skaits ir būtiski samazinājies. "No sākotnējiem četriem tūkstošiem šobrīd ir tas ir aptuveni tūkstotis, bet tas vēl var mainīties," piebilda Rubesa.

"Rail Baltica II" pirmā kārtā saņems Eiropas Savienības (ES) līdzfinansējumu vairāk nekā 80% apmērā.

Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta "Connecting Europe Facility" (CEF) Koordinācijas komiteja pērn 10.jūlijā Briselē lēma par projektiem, kuriem piešķirt ES līdzfinansējumu. Latvijas, Lietuvas un Igaunijas kopuzņēmuma "RB Rail" pieteiktajai "Rail Baltica II" pirmajai kārtai nolemts piešķirt ES līdzfinansējumu 81,83% apmērā no attiecināmajām izmaksām. Kopējā attiecināmās izmaksas pirmajai "Rail Baltica II" kārtai paredzētas 540,444 miljonu eiro apmērā, tādējādi maksimālais ES līdzfinansējums plānots 442,231 miljons eiro.

Vienlaikus 85% līdzfinansējums no attiecināmajām izmaksām, kas paredzētas 124,915 miljonu eiro apmērā, piešķirts Lietuvas dzelzceļa pieteiktajam projektam ""Rail Baltica" ES platuma dzelzceļa infrastruktūras trūkstošo posmu savienošana līnijā Polijas un Lietuvas valsts robeža-Kauņa un gatavošanās ES platuma dzelzceļa līnijas Kauņa-Lietuvas un Latvijas valsts robeža attīstīšanai".

"Rail Baltica II" projekta galvenais mērķis ir atjaunot Baltijas valstu tiešu saikni ar Eiropas dzelzceļu tīklu un veicināt reģionālo integrāciju, no Helsinkiem savienojot Tallinu, Rīgu, Kauņu, Varšavu un Berlīni un šo maršrutu potenciāli pagarinot līdz Venēcijai.

Atbilstoši Lielbritānijas konsultāciju kompānijas "Aecom" 2011. gadā veiktajiem aprēķiniem jaunā dzelzceļa līnija Latvijā provizoriski izmaksās 1,27 miljardus eiro, bet visās trijās Baltijas valstīs - 3,68 miljardus eiro. Katras valsts ieguldījums ir atkarīgs no ES līdzfinansējuma lieluma - "Rail Baltica II" projekts var pretendēt uz līdz 85% ES līdzfinansējumu.

Baltijas valstu kopuzņēmums "RB Rail" izveidots pērn novembrī, un tā uzdevums ir "Rail Baltica II" dzelzceļa projektēšana, būvniecība un mārketings.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!