Ierēdņi netiek skaidrībā par Pasažieru vilciena (PV) elektrovilcienu iepirkuma izdevumu ietekmi uz valsts parādu, kā arī pieļauj uzņēmuma valdes krišanu, pirmdien vēsta laikraksts "Dienas Bizness".

Kā vēsta laikraksts, kopš pērnā gada nogales PV paziņojuma, ka elektrovilcienu iepirkuma otrajai kārtai kvalificējas pieci pretendenti, optimistiski izteikumi par to, kad redzēsim jaunu ritošo sastāvu, palikuši aizvien retāki.

"Pastāvošo kapa klusumu iepirkuma progresā ik pa brīdim nomaina iesaistīto pušu izteikumi, ka pie vainas procesa nobremzēšanā ir ES statistikas prasības, kas līdz 200 miljonu eiro vērto Pasažieru vilcienu pirkumu paģēr ieskaitīt valsts budžeta izdevumos," minēts publikācijā.

Vairāki "Dienas Biznesa" avoti gan pieļauj, ka projekts varētu būt iestrēdzis arī tādēļ, ka ZZS, iespējams, ir vēlme esošo valdi nomainīt un uzsākt iepirkumu no nulles, lai varētu būt tajā klāt kopš paša sākuma. Satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) nav atradis laiku, lai laikrakstam komentētu izveidojušos situāciju ar elektrovilcienu iepirkumu.

"Viens risinājums ir runāt ar Latvijas un ES statistiķiem, lai Pasažieru vilciens tiktu izslēgts no to uzņēmumu saraksta, kuru izdevumi un ienākumi tiek saistīti ar valsts budžetu. Otrs variants – sadalīt vilcienu piegādes laikā, jo, tiklīdz tie tiek iegādāti, tā summas parādās uzņēmuma izdevumu ailē. Protams, valdība var lemt savādāk," laikrakstam atzīmē Fiskālās politikas departamenta direktora vietnieks Gints Trupovnieks.

Šobrīd uzņēmums gatavo ziņojumu valdībai, kā arī turpina pārliecināt Latvijas un ES statistiķus, ka, piemēram, maksa par dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu, kas pērn veidoja 35,4 miljonus eiro, uzņēmumam nav ne tiešie ieņēmumi, ne izdevumi, jo tiek tālāk vienkārši aizskaitīti Latvijas dzelzceļam.

Laikraksta avotu teiktais attiecībā uz klusumu vilcienu iepirkumā svārstās no pārliecības, ka statistikas jautājums ir atrisināms, un Augulim padomā kaut kas cits, līdz apgalvojumiem, ka tiek meklētas utis iepirkuma dokumentācijā, lai varētu atlaist tagadējo valdi, vietā ieliekot savus cilvēkus.

"Tādējādi ZZS pavērtos iespēja mēģināt ietekmēt konkursa rezultātus jau no paša sākuma, tagadējo konkursu kārtējo reizi pārtraucot. Kāds transporta jomas eksperts norādīja arī uz to, ka šobrīd saistībā ar vienu no iepriekš organizētajiem neveiksmīgajiem iepirkumiem tiek tiesāts arī Nils Freivalds, kurš Pasažieru vilciena vadībā nonāca Auguļa pirmās ministrēšanas laikā," minēts publikācijā.

Kā ziņots, AS "Pasažieru vilciens" (PV) iepirkuma par 32 jaunu piepilsētas pasažieru elektrovilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegādi pirmajā kārtā ir pieteikušies pieci pretendenti, informēja PV pārstāvis Egons Ālers.

Pieteikumus iesniedza Spānijas uzņēmums "Patentes Talgo S.L" ("Talgo"), Šveices uzņēmuma "Stadler" Polijas meitasuzņēmums "Stadler Polska Sp. z o.o." ("Stadler"), Krievijas uzņēmums "Uraļskije lokomotivi", Spānijas uzņēmums "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A." (CAF) un Čehijas uzņēmums "Škoda vagonka a.s.".

Tāpat vēstīts, ka iepriekšējos piecos gados PV jau organizēja divus neveiksmīgus jauno vilcienu iepirkumus.

Šajā iepirkumā PV būtiski mainījis nosacījumus, salīdzinot ar iepriekšējiem, un šajā iepirkumā vēlas iegādāties elektrovilcienus ar 400-450 pasažieru sēdvietām. Iepriekšējos iepirkumos PV vēlējās iegādāties vilcienus ar 250-270 sēdvietām.

Uzvarētājam būs jāpiegādā arī vilcienu uzturēšanai nepieciešamā dokumentācija un rezerves daļu fonds. Līguma darbības laiks paredzēts 36 mēneši.

Kā ziņots, 2012. gada aprīlī PV un Spānijas kompānija CAF parakstīja līgumu par jaunu vilcienu piegādi Latvijai. Vēlāk tika konstatēts, ka Nila Freivalda vadītās PV valdes parakstītais līgums neatbilst sākotnējam iepirkuma nolikumam, kādēļ var tikt apdraudēta Eiropas Savienības fondu finansējuma saņemšana šim darījumam. Vēlāk tika izsludināts jauns iepirkums toreizējā PV valdes priekšsēdētāja Arta Birkmaņa vadībā, taču arī tas netika realizēts, jo vilcieni izrādījās pārāk dārgi.

2014. gada jūlija sākumā PV izsludinātajā atklātajā konkursā par jaunu elektrovilcienu nomu uz 15 gadiem par uzvarētāju tika atzīts Šveices uzņēmums "Stadler Bussnang AG" ("Stadler"). Dienvidkorejas uzņēmuma "Hyundai Rotem Company" iesniegto piedāvājumu iepirkumu komisija noraidīja, jo tas neatbilda iepirkumu nosacījumos definētajām kvalifikācijas prasībām.

Tomēr 2014. gada 23. jūlijā PV jaunā valde pieņēma lēmumu pārtraukt vilcienu iepirkuma procedūru, jo tās turpināšana neatbilda uzņēmuma interesēm un finansiālajām iespējām.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!