Foto: F64
No Latvijas ievēlētais Eiropas Parlamenta (EP) deputāts Alfrēds Rubiks (SC) vērsies ar vēstuli pie Eiropas Komisijas (EK) prezidenta Žozē Manuela Barrozu ar lūgumu izvērtēt Latvijas valdības tiesības iejaukties AS "Pasažieru vilciena" (PV) jaunu vilcienu iepirkuma konkursā, portālu "Delfi" informēja EP deputāts.

Viņš sacīja, ka tādejādi vēloties noskaidrot, vai Latvijas valdība, iejaucoties PV jauno vilcienu iepirkumā un kavējot konkursa norisi, nepārkāpj savas pilnvaras. Rubiks uzskata, ka valdība iejaucas konkursā, izvirzot savus kritērijus PV jauno vilcienu iepirkumā, un tā tiek kavēta konkursa norise un var būt apdraudēta Eiropas Savienības (ES) naudas pieejamība, uzskata Rubiks.

Viņš atgādināja, ka kopējās plānotās izmaksas vilcienu iepirkumā ir 144 miljoni latu. ES fondu naudu PV jauno vilcienu iepirkumā var izmantot līdz 2015.gadam. Rubiks pauda, ka Latvijas valdība konkursā lobējot vienu konkrētu kompāniju. "Es nezinu, kuru, bet tas tā šobrīd izskatās," teica Rubiks, paužot neizpratni par to, ka konkurss ir noslēdzies, bet valdībai netīk tā uzvarētājs.

EP deputāts ieskatā vilcienu iepirkumā ir jāpiesaista "Rīgas vagonu rūpnīca" (RVR), tādejādi arī "atdzīvinot Latvijas rūpniecību". "Es nelobēju RVR, bet aizstāvu Latvijas rūpniecību. Es tāpēc esmu šeit ievēlēts, lai aizstāvētu Latvijas, tostarp valsts rūpniecības intereses," uzsvēra EP deputāts.

Rubiks sacīja, ka saskaņā ar EK noteikto kārtību komisijas prezidents šādas vēstules pārsūta atbildīgajam komisāram. EP deputāts sacīja, ka nav zināms, cik ilgā laikā varētu būt atbildes vēstule no EK. "Tā līdzšinējā prakse ir tādā, ka uz vieglākiem jautājumiem atbilde tiek saņemta salīdzinoši ātri, uz grūtākiem atbildi nācies gaidīt pat pusgadu. Šis jautājums nav grūts, jo runa ir par procedūru," sprieda Rubiks.

Jau ziņots, ka 9.martā Eiropas Komisija apstiprināja Eiropas Savienības Kohēzijas fonda lielo satiksmes nozares projektu par Rīgas piepilsētas dzelzceļa pasažieru pārvadājumu sistēmas modernizāciju un dīzeļvilcienu ritošā sastāva atjaunošanu 144 miljonu latu apmērā. No projekta kopējām izmaksām Kohēzijas fonda finansējums ir 100 miljoni latu.

PV konkursā par jaunu pasažieru vilcienu sastāvu iepirkumu par uzvarētāju bija atzinusi Spānijas kompāniju "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A." (CAF), kas ieguva tiesības uz 610,76 miljonus eiro (429,24 miljonus latu) vērto līgumu par tiesībām piegādāt un pēc tam arī apkalpot vilcienus.

Iepriekš publiski izskanēja, ka PV un Spānijas uzņēmums CAF redakcionāli darba grupās ir izstrādājuši līguma projektu par jauno vilcienu piegādi. Tika prognozēts, ka līgums tiks parakstīts tuvākajā laikā - pēc tam, kad to izskatīs Satiksmes ministrijā (SM) PV ārkārtas akcionāru sapulcē. Tomēr kļuva zināms, ka SM sagatavojusi ziņojumu, kurā apsvērta iespēja vienkārši izbeigt vilcienu iepirkuma konkursu.

Satiksmes ministrs Aivis Ronis iepriekš apstiprināja, ka pastāv vairāki riski, kas saistīti ar Latvijas vēsturē lielāko iepirkumu. Viņš arī norādīja, ka valdībai no publiskajām uzņēmuma reģistra datubāzēm ir pieejama informācija par konkursa dalībnieku akcionāru struktūru un arī šis aspekts tiek vērtēts.

Iemesls, kādēļ valdība iepriekš aiz slēgtām durvīm lēma, vai neatlikt līguma parakstīšanu ar CAF, esot saistīts ar "Krājbankas" krahu. CAF kā savu apakšuzņēmēju vilcienu piegādes līguma izpildei norādījis RVR, bet tās manta pilnībā ieķīlāta "Latvijas Krājbankā". Neoficiāli izskan bažas, ka RVR nespēs izpildīt savas saistības, kas plānotas 63% apmērā no visa līguma. Jau pirms "Latvijas Krājbankas" kraha izskanēja šaubas, vai RVR ir kapacitāte šāda līguma izpildei.

Jautājums par PV jauno vilcienu iepirkumu trīs nedēļas bija valdības slēgtās sēdes darba kārtībā. Arī pēdējā šim jautājumam veltītajā sēdē decembra sākumā valdība neizlēma par PV vērienīgo iepirkumu, izvirzot PV vairākus nosacījumus, kas jāizpilda, lai valdība varētu atbalstīt līguma slēgšanu ar konkursa uzvarētāju – CAF.

Valdība pie šī jautājuma plāno atgriezties nākamā gada sākumā. Līdz tam PV ir jānovērš iespējamie riski sūdzību iesniegšanai Eiropas Komisijā. Tāpat ir jānodrošina pilnīga atbilstība tehniskajām specifikācijām, jānovērš dažādi juridiskie riski, uz kuriem savos atzinumos norādījuši atsevišķi juridiskie biroji. Tāpat ir jāgūst pilnīga skaidrība, cik no šī kopējā pasūtījuma tiks veikts Latvijā. Saskaņā ar PV sniegto informāciju RVR plānots uzticēt 64% no darbu apjoma.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!