Foto: Pipedrive

Par labāko darba devēju privātajā sektorā Igaunijā 2016. gada sākumā tika atzīts aptuveni sešus gadus vecais, mūsdienīgā Tallinas birojā bāzētais startaps "Pipedrive". Tas ir nu jau kārtējais igauņu veiksmes stāsts, par kuru raksta "Forbes" un "The Wall Street Journal", bet savu naudu tajā investēt gatavi pasaulslaveni tehnoloģiju eksperti un slavenības.

Uzņēmums radījis CRM (customer relationship management) datorprogrammu, kas palīdz maziem un vidējiem uzņēmumiem ērti lietojamā adminstrēšanas sistēmā pārraudzīt pārdošanas procesu un mārketinga darbu.

Foto: Pipedrive

Viens no uzņēmuma dibinātājiem Ragnārs Sass sarunā ar "Delfi" atceras, kā pirms šobrīd globāli atpazīstamās kompānijas dibināšanās viņš pazaudējis savu iepriekšējo biznesu un investoru uzticību, kā arī skaidro, kāpēc ir vīlies Latvijas jaunajos tehnoloģiju uzņēmumos.

Domāt kā startapam

"Jā, "Pipedrive" kā jauns tehnoloģiju startaps, visticamāk, nekad nebūs populārs plašā sabiedrības lokā, tas nav ne "Instagram", ne "Snapchat", bet, ja paskatāmies uz jauno tehnoloģiju tendencēm, tad tās norāda, ka veiksmīgākie startapi šobrīd ir tieši jaunu programmatūru izstrādātāji. "Pipedrive" stratēģija ir būt nišas produktam un tā attaisnojas, kaut vai Latvijā vien mūsu klientu lokā ir vairāki simti kompāniju. "Infogr.am" ir viens no tiem," stāsta Sass.

Daudzi uz mani skatījās kā uz nožēlojamu zaudētāju. Igaunijā biju zaudējis piekļuvi valsts atbalstam, nonācu valsts aģentūru melnajos sarakstos.
Ragnārs Sass

"Lai gan strādājam jau vairākus gadus un esam izauguši, aizvien sevi identificējam kā startapu. Jā, vairs neesam jauni studenti, kas strādā garāžā, kompānijai jau pievienojušies 170 darbinieki no 20 dažādām valstīm, atvērti biroji Tallinā un Ņujorkā, ir miljoniem eiro liels apgrozījums, bet, neskatoties uz to, aizvien sevi pieskaitām jaunajiem startapiem. Tas nozīmē, ka paliek jautājums, kas īsti ir startaps? Tā, mūsuprāt, ir kompānija, kas nepārtraukti alkst pēc strauja izrāviena, kas iegulda līdzekļus jaunās tehnoloģijās. Mēs domājam kā startaps, mēs uzvedamies kā startaps," turpina Sass.

2014. gadā kompānijā savus līdzekļus kopā ar jauno tehnoloģiju nozares slavenību un Nacionālās basketbola asociācijas kluba Sakramento "Kings" īpašnieku Viveku Ranadivi investēja arī basketbola leģenda Šakils O'Nīls.

Lai gan Sass neatklāj, cik tieši "Šaks" investējis, pēdējo sešu gadu laikā uzņēmums piesaistījis investīcijas aptuveni 14 miljonu eiro apmērā.

Skatījās kā uz nožēlojamu zaudētāju

Sass Igaunijā pazīstams arī kā uzņēmējs, kurš pazaudējis biznesu, investoru naudu, bet spējis pārliecināt, ka viņam jādod otra iespēja.

"Mans pirmais startaps bija "Uniteddogs", tas bija kā "Facebook", tikai suņiem un kaķiem. Tas ir milzīgs tirgus! Bet lielākā kļūda, kuru pieļāvu... ziniet, tirgus nav šeit Baltijā, bet gan lielākajās Eiropas pilsētās – Londonā vai Berlīnē, vai tas jādodas meklēt uz ASV, bet es pārāk ilgi paliku Igaunijā," atceras Sass, kurš 2007. gadā dibināto soctīklu dzīvniekiem pazaudēja 2010. gadā. Investori bija ieguldījuši aptuveni 150 tūkstošus eiro.

Tev komandā ir vajadzīgs tāds cilvēks, kurš zina, kā ir būt lieliem.
Ragnārs Sass

"Jūs varat Baltijas valstis izmantot maziem testiem un produktu prototipiem, izveidot lielisku bāzes komandu, bet jūsu tirgus, ja gribat kļūt globāli atpazīstami, vienkārši neatrodas šajā reģionā. Tolaik investori mani vienkārši apgādāja ar naudu, bet tas, kas man patiešām trūka, bija praktiskas starptautiskas pieredzes. Mūsu biznesa modelis, paļaujoties teju tikai uz reklāmdevēju naudu, bija absolūti nepareizs. Uzņēmums izputēja," norāda Sass.

"Daudzi uz mani skatījās kā uz nožēlojamu zaudētāju. Igaunijā biju zaudējis piekļuvi valsts atbalstam, nonācu valsts aģentūru melnajos sarakstos. Igaunijas laikraksts "Eesti Express" rakstīja par mani ļoti kritiski. "Skype" dibinātāji, kas arī bija investori, gandrīz vienīgie palika ar mani, bet citi privātie atbalstītāji bija ārkārtīgi nikni. Viņi nesaprata, kā var tā nolaist visu uz grunti. Nepārtraukti tiku vainots, tolaik vienkārši vēlējos tikt prom no tā visa," atceras Sass.

"Kad jau ar "Pipedrive", savu otro lielo projektu, pirmo reizi devos uz Silīcija ieleju, uz mani skatījās citādāk. Nesauca par zaudētāju, prasīja, ko esmu iemācījās no iepriekšējās pieredzes," atšķirības Baltijas reģiona un ASV biznesa domāšanā raksturo uzņēmējs.

"Tagad, atskatoties uz tā laika notikumiem, šī pieredze man palīdzēja izveidot "Pipedrive". Īpaši, ko ņēmu vērā jau no pirmās dienas, ir peļņas jautājumi, biznesa modelis. "Pipedrive" jau no paša sākuma ir fokusējies uz to, kā nopelnīt, nevis kā piesaistīt investorus. Ir iespējams piesaistīt finansējumu un jaunus investorus, bet tas ir īstermiņa variants, vienīgais drošais veids ir pelnīt pašiem, tad ir garantija, ka būs ko samaksāt saviem darbiniekiem," viņš turpina.

Kompānijas stūri uztic amerikānim

Atšķirībā no "Uniteddogs", Sasa jaunajā uzņēmumā kompāniju vairs nevada vietējie, bet gan ASV speciālisti. Izpilddirektora amatā strādā Stīvs Oreola, kurš pirms tam 20 gadus strādājis vadošos amatos vairākās ASV tehnoloģiju kompānijās.

Foto: Pipedrive

"Mēs šeit zinām, kā izveidot produktu un tehnoloģiju, mēs zinām, kā atrast darbiniekus, bet, tas ko mēs nekad neesam darījuši – mēs neesam vadījuši kompānijas ar tūkstošiem darbinieku, mēs nekad neesam piedāvājuši kompānijas akcijas biržā, bet Stīvs, kompānijas izpilddirektors, strādājot ASV, ir aizvedis kompāniju no pāris desmitiem darbinieku līdz tūkstotim un debijai biržā. Tev komandā ir vajadzīgs tāds cilvēks, kurš zina, kā ir būt lieliem. Ir jābūt kādam, kurš prot spēlēt ar miljoniem eiro lielu apgrozījumu," stāsta uzņēmējs.

Latvijā vīlies

"Rīgā biju pirms pāris nedēļām. Esmu nedaudz vīlies. Mums Igaunijā ir 400 startapi, Latvijā jūtami mazāk. Kaut kādā ziņā jums šis izaugsmes temps samazinās, īpaši salīdzinot ar Igauniju. Latvijas jaunajām kompānijām vajadzētu vairāk doties uz ārzemēm, izpētīt ārējos tirgus un iegūto pieredzi atgriezt atpakaļ uz Latviju, bet tas īsti, cik es redzu, nenotiek," skaidro Sass.

"Kas ir tā atšķirība starp Igauniju un Latviju? Igaunijā "Skype" palīdzēja izveidot visu jauno tehnoloģiju ekosistēmu, es neredzu to kompāniju, kas ko tādu palīdzētu jums. Jā, jums bija "Ask.fm", šeit strādā "Odnoklassniki", bet jautājums, vai šīs kompānijas iegulda pārējos? Vai tās palīdz augt mazākiem uzņēmumiem?" viņš jautā.

"Starp Rīgu un Tallinu ir trīs stundu brauciens ar mašīnu, tas taču ir nieks. Mēs mentāli un finansiāli esam līdzīgās situācijās, bet sadarbība kaut kādu iemeslu dēļ mūsu starpā nav tik aktīva. Varbūt latviešiem sākumā jānāk mācīties uz "Transferwise" un tad jābrauc atpakaļ, jāiegulda iegūtā pieredze savos uzņēmumos," uzskata Sass.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!