Foto: Shutterstock
Pēdējos gados sarucis jaunu uzņēmumu skaits, ko reģistrējuši jaunieši, izpētījusi SIA "Lursoft IT".

2011.gadā personas vecumā līdz 25 gadiem reģistrējuša 3116 jaunus uzņēmumus, turpretī pērn - 2660, kas ir kritums par 14,63%. Ņemot vērā pašreizējo tendenci, paredzams, ka arī šogad mūs nesagaida pārsteigumi un jauniešu jaunreģistrēto uzņēmumu skaits turpinās lejupejošu tendenci.

Patlaban jauniešiem pieder kapitāldaļas 3,58% Latvijas uzņēmumu.

Pēdējos gados konkursus jauniešiem, kuri vēlas sākt uzņēmējdarbību, organizē gan pašvaldības un organizācijas, gan arī uzņēmumi. Piemēram, projektu konkursu "Jauniešu biznesa ideju konkurss komercdarbības uzsākšanai" organizējusi Krāslavas novada dome. Savukārt "Altum", cenšoties apņēmīgos jauniešus piesaistīt uzņēmējdarbībai, organizējis konkursu "Lec biznesā!". Tāpat arī Lauku konsultāciju un izglītības centrs (LLKC) jau vairākus gadus organizē konkursu "Laukiem būt!", ar mērķi biznesā iesaistīt jauniešus no lauku reģioniem.

LLKC sabiedrisko attiecību vadītāja Iveta Tomsone norāda, ka 2012.gadā konkursā piedalījušies 36 dalībnieki, 2013.gadā - 52, bet šogad konkursā ar savām idejām mērojušies jau 58 jaunieši. Vaicāta par reģioniem, no kuriem nāk lielākais konkursa dalībnieku skaits, Tomsone teic, ka visos reģionos ir apmēram vienāds konkursantu skaits, taču šogad nedaudz lielāks dalībnieku skaits bijis no Latgales. Tiesa gan, ja tiek vērtēta aktivitāte pa novadiem, šogad visvairāk "Laukiem būt!" konkursa finālistu bijuši no Liepājas (seši dalībnieki) un Rēzeknes reģiona (pieci dalībnieki).

"Lursoft" dati rāda, ka jaunieši labprāt veido arī kopīgus uzņēmumus ar vienaudžiem, ko apliecina kaut vai tas, ka 8144 jauniešiem patlaban pieder 7784 uzņēmumi. Savukārt vēl 7202 personas vecumā līdz 25 gadiem ir amatpersonas kopumā 6921 uzņēmumā.

Lai gan aizvien lielāku interesi jauniešu vidū izraisa informācijas tehnoloģiju (IT) joma, tomēr priekšplānā izvirzījusies tirdzniecība. Pētījuma rezultāti apliecina, ka no visiem jauniešiem piederošajiem un viņu vadītajiem uzņēmumiem 9,12% darbojas mazumtirdzniecības jomā, bet vēl 5,16% darbību saistījuši ar vairumtirdzniecību.

Analizējot, kāds bijis jauniešu uzņēmumu sniegums pēdējos gados, redzams, ka to vidējais apgrozījums uz vienu uzņēmumu bijis vairāk nekā divas reizes zemāks nekā valstī kopumā. Tiesa, apgrozījuma dinamika ir ar pozitīvu tendenci, papildu tam, ik gadu samazinās arī valsts vidējā apgrozījuma pārsvars pār jauniešu uzņēmumu rādītāju. Pēc "Lursoft" aprēķiniem, 2011.gadā jauniešu uzņēmumi apgrozījuši katrs vidēji 9683 eiro, kamēr valsts vidējais rādītājs bijis 2,5 reizes augstāks. Divu gadu laikā gados jauno dalībnieku un amatpersonu uzņēmumu vidējais apgrozījums palielinājies par 23,36%, aizvadītajā gadā sasniedzot 11 945 eiro.

Līdz ar apgrozījuma pieaugumu pēdējo gadu laikā samazinājies arī jauniešu vadīto un viņiem piederošo uzņēmumu zaudējumi. Salīdzinot ar valsts vidējo rādītāju, jauniešu uzņēmumiem zaudējumi gan 2011.gadā, gan 2012.gadā bijuši vairāk nekā divas reizes zemāki nekā vidēji valstī. Tiesa, jau pērn to pārsvars samazinājies. "Lursoft" aprēķini parāda, ka 2011.gadā jauniešu uzņēmumi strādājuši ar vidēji 34 eiro zaudējumiem, savukārt pērn tie sarukuši līdz 16 eiro uz vienu uzņēmumu.


    Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!