Foto: Shutterstock
Lai ieviestu Eiropas Savienības (ES) direktīvas prasības, ceturtdien Valsts sekretāru sanāksmē tika izsludināti Finanšu ministrijas sagatavotie grozījumi likumā par akcīzes nodokli. Tie paredz palielināt akcīzes nodokļa likmes benzīnam, petrolejai, dīzeļdegvielai un šo produktu sajaukumiem ar biodegvielu.
Finanšu ministrijas izstrādātie grozījumi likumā par akcīzes nodokli paredz, ka no nākamā gada akcīzes likme bezsvina benzīnam būs 323 eiro jeb aptuveni 226 lati par 1000 litriem; dīzeļdegvielai un petrolejai – 274 eiro jeb aptuveni 192 lati par 1000 litriem.

Salīdzinot ar pašreizējām likmēm, tas nozīmētu akcīzes nodokļa pieaugumu benzīnam par 1,7 santīmiem litrā un dīzeļdegvielai – par 1,4 santīmiem litrā.

(Pašlaik akcīze benzīnam ir 206 lati par 1000 litriem, dīzeļdegvielai – 178 lati par 1000 litriem).

Latvijai degvielas akcīzes nodokļa likmes no nākamā gada 1.janvāra ir jāpārskata trīs iemeslu dēļ, skaidro Finanšu ministrijas Komunikācijas departamentā.

Pirmkārt, Latvijai pārejas periodā līdz 2011.gadam pakāpeniski ir jāsasniedz ES direktīvā noteiktās minimālās akcīzes nodokļa likmes naftas produktiem – benzīnam 359 eiro par 1000 litriem, dīzeļdegvielai – 330 eiro par 1000 litriem. Tā kā Latvijā ir zemāka patērētāju pirktspēja un dzīves līmenis, salīdzinot ar citām ES dalībvalstīm, ir panākts pārejas periods pakāpeniskai akcīzes nodokļa palielināšanai bezsvina benzīnam līdz 2011.gadam, dīzeļdegvielai un petrolejai līdz 2013.gadam. Pārejas periods nepieciešams, lai mazinātu nodokļu sloga negatīvo ietekmi uz iedzīvotāju maksātspēju.

Otrkārt, pārejas periodā ES direktīva nosaka Latvijai starpposmu – ar 2008.gadu Latvijā degvielas akcīzes nodoklim ir jābūt ne mazākam kā 323 eiro par 1000 litriem benzīna un 274 eiro par 1000 litriem dīzeļdegvielas.

Treškārt, saskaņā ar direktīvu ES dalībvalstīm, kas nav piesaistījušas savu nacionālo valūtu pie eiro, katru gadu oktobra pirmajā darba dienā ir jākoriģē nacionālās akcīzes nodokļa likmes nacionālajā valūtā uz nākamā gada 1.janvāri, lai tās atbilstu direktīvās noteiktajām likmēm eiro. Nacionālās nodokļu likmes nav jāmaina tikai tad, ja nepieciešamais nacionālo nodokļa likmju palielinājums nepārsniedz 5 eiro vai 5%, neatkarīgi no tā, kura summa ir mazāka. Atbilstoši direktīvas prasībām, Latvijai ir jāpalielina nodokļa likmes bezsvina benzīnam, petrolejai un dīzeļdegvielai.

Grozījumus likumā par akcīzes nodokli ir paredzēts iekļaut 2008.gada budžeta likumprojektu paketē, un Finanšu ministrijai paredzēts uzdot veikt eiro un lata likmju salīdzināšanu un likmes pārrēķinu oktobra pirmajā darba dienā, un iesniegt attiecīgus precizējošus grozījumus uz likumprojekta otro lasījumu Saeimā.

Līdzīgi kā Latvijai arī Lietuvai un Igaunijai ir piešķirts pārejas periods nodokļa likmju paaugstināšanai. Tomēr Igaunija jau ar nākamā gada 1.janvāri plāno palielināt akcīzes nodokli bezsvina benzīnam līdz ES minimālajam līmenim – 359 eiro par 1000 litriem. Savukārt dīzeļdegvielai nodokļa likmi Igaunijā plāno paaugstināt līdz 302 eiro par 1000 litriem (ES minimālais līmenis – 330 eiro par 1000 litriem). Lietuvai ar nākamā gada 1. janvāri ir jāpalielina akcīzes nodoklis bezsvina benzīnam un dīzeļdegvielai līdzīgi kā Latvijai. Latvijai un Lietuvai piešķirtie pārejas periodi ES minimālā nodokļa līmeņa sasniegšanai bezsvina benzīnam un dīzeļdegvielai ir vienādi.

Valsts sekretāru sanāksmē izsludinātie grozījumi par akcīzes nodokļa likmes paaugstināšanu no nākamā gada 1.janvāra iezīmē būtiskas un jau šobrīd prognozējamas tendences degvielas tirgū, kas sagaidāmas ar 2008. gadu, uzskata AS "Virši-A" valdes priekšsēdētājs Jānis Riekstiņš.

"Pirmkārt, loģisks un neizbēgams būs degvielas cenu pieaugums par vidēji 2 santīmiem litrā. Mainoties nodokļu likmei, tirgotāji būs spiesti palielināt cenas. Otrkārt, degvielas sadārdzināšanos izjutīs ne tikai transportlīdzekļu vadītāji, bet gan sabiedrība kopumā, jo šis faktors negatīvi atspoguļosies uz jau tā Latvijai bēdīgajiem inflācijas rādītājiem. Pieaugs transporta pārvadājumu izmaksas, cenas cels ražotāji, pakalpojumu sfēra un citi, " norāda Riekstiņš.

Riekstiņš uzskata, ka cenu kāpumu sekmēs arī vietējā tirgus neaizsargātība. "Diemžēl cenu atšķirības negatīvi ietekmēs situāciju pierobežā, jo būtiski pieaugs no kaimiņvalstīm ievestās degvielas īpatsvars. Jāņem vērā, ka Krievijā degvielas cenas būs vidēji par vienu trešdaļu zemākas nekā Latvijā un tieši krasā atšķirība cenās ir iemesls, kāpēc cīņa ar nelegāli tirgoto degvielu ir tik kūtra un nenes vērā ņemamus rezultātus. Pieņemot jaunu nodokļu slogu, vienlaikus ir jārisina arī jau esoši draudi, kas var negatīvi ietekmēt vietējos tirgotājus. Jau pieminētā "pelēkās" degvielas tirdzniecība ir viens no šādiem draudiem, " uzskata Riekstiņš.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!