"Neskatoties uz to, ka piena produktu cenas ir paaugstinājušās, jau pirmo desmit mēnešu eksporta tirgus analīze liecina, ka sīvas konkurences apstākļos ir izdevies ieiet pasaules tirgos, ka eksportā mēs esam pārdevuši nedaudz vairāk kā iepriekšējā gadā, gan vērtības izteiksmē, gan arī pēc apjoma," sacīja LPCS valdes priekšsēdētājs Jānis Šolks.

Viņš piebilda, ka iepriekš minētā tendence apliecina, ka iepriekšējais darbs un dažāda veida atbalsti kopējā eksporta veicināšanas atbalsta sistēmā dod savu rezultātu un Latvija kā maza valsts ir spējusi atrast aizvien jaunus tirgus un arī palielināt pārdošanas apjomus esošos tirgos. "Tas, ka Latvijas piena produkti lielākā vai mazākā apjomā tiek pārdoti 64 pasaules valstīs, liecina par mūsu nozares eksportspēju," uzsvēra Šolks.

Viņš arī atgādināja, ka šogad nozare veiksmīgi sākusi realizēt Eiropas Savienības projektu "Taste Milk", kas orientēts uz jaunu tirgu apgūšanu trešajās valstīs, paplašinot eksporta apvāršņus un veicinot Latvijas vietējo ražotāju konkurētspēju.

LPCS valdes priekšsēdētājs arī pauda lepnumu, ka nozare ir spējusi attīstīties ar kopēju Eiropas Savienības (ES) un Latvijas valsts atbalstu. To apliecina LPCS šogad organizētais piena produktu konkurss, kura nominācijā "Jaunais produkts" tika iesniegti 27 jauni produkti, par ko ir lepnums, jo konkursā varēja pieteikt produktus, kuru ražošana ir uzsākta pēdējā gada laikā. "Tas, ka mūsu uzņēmumi varēja piedāvāt tik plašu klāstu jaunus, inovatīvus, pēc jaunākajām tehnoloģijām ražotus produktus, tikai pārliecinoši apliecina, ka nozare ne tikai eksistē, bet tiešām attīstās, un neskatoties uz neseno krīzi, spēj radīt jaunus produktus, ar kuriem pārsteigt ne vien Latviju, bet arī ražot eksportam," sacīja Šolks.

Viņš atgādināja, ka šā gada sākumā Latvijas piena pārstrādātājus satrauca straujais piena iepirkuma cenu kāpums, kas pēc krīzes laika bija sevišķi jūtams. "Tā kā pārstrāde ir kā starpposms starp piena ražotājiem un tirgotājiem, mūs satrauca situācija, ka īsā laikā mūsu pārstrādātājiem bija jāspēj samaksāt salīdzinoši augstu cenu par pienu, bet tajā pašā laikā nebija iespēju tikpat strauji un proporcionāli palielināt piena produktu cenu," teica Šolks, norādot, ka piena pārstrādes uzņēmumi šo sarežģīto periodu pārdzīvoja tikai patiecoties tam, ka uzņēmumiem izdevās palielināt cenu atsevišķiem produktiem eksporta tirgos.

Pēc viņa sacītā straujais piena kā izejvielas cenas kāpums bija labā ziņa piena ražotājiem, bet ne patērētājiem, jo pēc zināma laika paaugstinājās piena produktu cenas. Kamēr līdzsvara starp piena iepirkuma un gala produktu cenām nebija, pārstrādes uzņēmumiem šī starpība bija jākompensē no saviem resursiem.

LPCS apvieno piena pārstrādes uzņēmumus un sadarbības partnerus, kas kopā realizē aptuveni 80 % no Latvijā pārstrādātā piena.