Foto: GOLIN Riga
Sabiedrisko attiecību profesijas nākotnes perspektīva ir ļoti optimistiska – tā ir nozare, kas aug ļoti ātri. Jaunajiem nozares profesionāļiem un studentiem, kas vēlas gūt panākumus, lai tos sasniegtu, jākļūst agresīvākiem, drosmīgākiem un radošākiem, sarunā ar portālu "Delfi" sacīja viens no pasaules ietekmīgākajiem sabiedrisko attiecību profesionāļiem Freds Kuks, kurš personīgi konsultējis "Apple" dibinātāju Stīvu Džobsu un "Amazon.com" izveidotāju Džefu Beizosu.

"Nozare pašlaik ir ļoti dinamiska un aizraujoša, līdz ar to tā piesaista daudz jaunu cilvēku. Jaunās tehnoloģijas ir krietni paplašinājušas kanālus, kuri mums komunikācijā ir jāizmanto un kuros jāspēj orientēties," saka Kuks, prognozēdams, ka sabiedrisko attiecību jomā gaidāma vairāku jaunu un pelnošu uzņēmumu parādīšanās.

"Mēs redzam kā mārketings, zīmolvedība, virtuālā realitāte, mākslīgais intelekts ietekmē to, kā cilvēki maina savus komunikācijas paradumus. Tam visam klāt arī viltus ziņas kā nozares izaicinājums. Ir skaidrs, ka nozares loma pieaugs gan biznesā, gan sabiedrībā kopumā," pārliecināts ir Kuks.

Atbildot uz jautājumu, vai mūsdienās sabiedriskās attiecības maz vēl atspoguļo to, ar ko reāli nodarbojas nozares speciālisti, Kuks atbild, atsaucoties uz vēl nepubliskota pētījuma datiem. Viņš skaidro, ka viņa pārraudzībā ir nesen veidots pētījumus par sabiedrisko attiecību nākotnes redzējumu jomas darbinieku vidū.

"Jautājām ļaudīm, vai termins sabiedriskās attiecībās raksturos to, kāds būs jomas darbs pēc pieciem gadiem. 87% atbildēja, ka nē. Tad mēs jautājām, vai šo terminu vajadzētu pārdefinēt kā plašāk. Jautājām studentiem, aģentūrām un kompānijās strādājošajiem speciālistiem – puse no šiem cilvēkiem uzskatīja, ka nozarei vajag būt plašāk definētai. Trešdaļa norādīja, ka jānomaina pats vārds. Šie ir dati, kurus vēl tikai gatavojamies publiskot," sacīja Kuks.

"Nosaukuma alternatīvas? Tur ir daudz dažādu ideju. Tā arī ir problēma. Ja tā vienkārši pajautā, tad pretī saņemam 20 dažādus nosaukumus. Stratēģijas, stratēģiskā komunikācija, digitālā stāstniecība un daudzi citi varianti. Personiski es domāju, ka termins "sabiedriskās attiecības" ir adekvāts termins. Mūsdienās mēs sniedzam krietni vairāk pakalpojumu nekā parasti tiek domāts, ka jomā strādājošie nodarbojas. Es domāju, ka runa nav tik daudz par nosaukuma maiņu kā par cilvēku izglītošanu par to, ar ko reāli nodarbojas nozare," skaidroja Kuks.

Sniedzot padomu jaunajiem profesionāļiem un studentiem, Kuks sacīja: "Studentiem ir svarīgi kļūt radošākiem. Mēs esam biznesā, kur tava prece ir ideja. Un viņiem jāspēj tās piegādāt. Es domāju, ka viņiem drosmīgāk jāpastāv par saviem uzskatiem, skaļāk jāpauž savas domas un nav jākautrējas norādīt, ja tie redz, ka lietas nenotiek tā kā tām vajadzētu notikt. Viņiem jābūt vairāk agresīviem, jābūt precīziem. Mēs esam konkurencē ar mārketingu, reklāmu un zīmolvedību. Sabiedriskās attiecības ir tik pat svarīga joma vai pat vēl svarīgāka par manis nosauktajām, tāpēc tik tiešām jaunajiem censoņiem ir jāsacenšas agresīvāk," viņš sacīja.

"Runājot par prasmēm, jāsaprot, kā domāt stratēģiski, kā radīt jaunas un aizraujošas idejas. Un kā šīs idejas nodot tālāk, izmantojot dažādas satura formas un kanālus. Kad man jautā, kas ir svarīgākie nākotnes trendi jeb tendences, tad atbilde ir – digitālā vide, stāstniecības prasme un spēja sajust, kas notiek sociālajos tīklos, spēja tajos ieklausīties un dzirdēto izmantot kompānijas labā. Uzmanība ir jāpievērš virtuālajai realitātei un mākslīgajam intelektam," papildināja Kuks.

Kuks, kurš ir starptautiskās kompānijas "Golin" tīkla vadītājs, Rīgā bija ieradies uz uzņēmuma biroja atvēršanu. "Golin" Rīgas birojā darbu turpinās kādreizējās "McCANN Consulting" darbinieku kodols.

"McCANN Consulting" 2015. gadā apgrozīja 462 tūkstošus eiro, bet nopelnīja aptuveni 30 tūkstošus eiro, liecina "Lursoft" dati. Kompānijas klientu lokā ir "Ventspils nafta", "Scania", Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācija, "Lux Express" un citi.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!