Foto: DELFI
Saeimā iesniegtie grozījumi Autopārvadājumu likumā, ar kuriem paredzēts Latvijā ieviest kopbraukšanas jeb "ridesharing" pakalpojumus, nozarei, kurā 80% dalībnieku strādā pelēkajā ekonomikas zonā, tiks piedāvāts ērtāks modelis nodokļu nemaksāšanai, sacīja AS "Rīgas taksometru parks" komercdirektore Anita Pakalniece.

Viņa norādīja - izskatās, ka Latvijas politiķi par "ridesharing" ir dzirdējuši tikai vienas kompānijas, "Uber" pārstāvju Baltijā, klāstīto, kur galvenokārt tiek skaidrotas mobilo telefonu lietotnes priekšrocības. "Spēkā esošā likumdošana neaizliedz izmantot šādu taksometru pasūtījumu veidu, ko arī jau vairākus gadus piedāvā lielākās pārvadājumu kompānijas. Jebkurš, kurš grib veikt taksometru pakalpojumus, var reģistrēt uzņēmējdarbību, ņemt licenci, uzlikt skaitītāju, uzskaitīt ieņēmumus, maksāt nodokļus. Ko šobrīd piedāvā jaunās likumdošanas izmaiņas? Veikt to pašu, bet bez skaitītāja. Tātad - bez uzskaites, bez nodokļu maksas. Atgriežamies deviņdesmitajos gados un sākam ekonomiku celt no jauna!" pauda Pakalniece.

Pēc viņas teiktā, koplietošanas ekonomikas ("sharing economy") principi šajā jautājumā nav nekādi, tikai aizsegs. "Koplietošana ir - aizvest kādu pa ceļam vai aizdot kaimiņam skujamo aparātu -, nevis pasažieru pārvadājumi pēc pasūtījuma (no konkrētas vietas uz konkrētu vietu), kas ir taksometru pārvadājumu pamatkoncepcija. Biznesa žurnālā "Fast Company" vēl pagājušajā gadā ir publicēti viedokļi, ka koplietošanas ekonomikai jau iestājusies lejupslīde. Un, kaut arī "AirBnB" un "ebay" vietnes tiek plaši izmantotas, cilvēki nav gatavi dalīties, un valsts ekonomikai ir neizdevīgi, ja ciematā nevis katrai mājai būs savs zāles pļāvējs, bet būs viens, ko izmantos pa riņķi. Ar piedāvātajām izmaiņām Autopārvadājumu likumā nozarei, kur 80% dalībnieku strādā pelēkajā ekonomikas zonā, tiek "atvērtas slūžas" un piedāvāts ērtāks modelis nodokļu nemaksāšanai," klāstīja "Rīgas taksometru parka" komercdirektore.

Partijas "Vienotība" Saeimas deputāti sadarbībā ar Ekonomikas ministriju izstrādājuši un iesnieguši izskatīšanai Saeimā grozījumus Autopārvadājumu likumā, ar kuriem paredzēts Latvijā ieviest kopbraukšanas jeb "ridesharing" pakalpojumus, no kuriem populārākais ir pasaulē pazīstamais "Uber". Piedāvāto regulējumu jau kritizējusi Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija.

Partijas "Vienotība" priekšsēdētāja vietnieks Edvards Smiltēns norādīja, ka jau daudzus gadus ar dažādu tehnoloģiju un saziņas līdzekļu starpniecību tiek organizēti kopīgi braucieni ar mērķi samazināt brauciena izmaksas vai ērtāk nokļūt vietās, kur cits transports nekursē vai kursē reti, taču Latvijā šo tehnoloģisko iespēju pilnvērtīgu izmantošanu ierobežo tiesiskā regulējuma trūkums.

Smiltēns, atbildot uz jautājumu, kāpēc "Vienotība" sadarbībā ar Ekonomikas ministriju izstrādājusi regulējumu, kas pēc nozares piekritības būtu jādara Satiksmes ministrijai, un kāpēc jaunais regulējums sākumā nav skatīts valdībā, norādīja, ka tas darīts, lai ātrāk sāktos diskusija par šo jautājumu.

Vienlaikus viņš piebilda, ka par attiecīgajiem likuma grozījumiem diskutēts gan ar kopbraukšanas un taksometru nozari, gan ar Satiksmes ministriju.

Tāpat Smiltēns sacīja, ka jaunais regulējums bauda arī pārējo koalīcijas partiju atbalstu. Iesniegtos likuma grozījumus parakstījuši Rihards Kols no nacionālās apvienības un Ingmārs Līdaka no Zaļo un zemnieku savienības.

Savukārt Ekonomikas ministrijas parlamentārais sekretārs Vilnis Ķirsis ("Vienotība") aģentūrai LETA pauda, ka viņam nav "indikāciju" par Satiksmes ministrijas vēlmi izstrādāt regulējumu, kas ļautu tirgū ienākt tādiem kopbraukšanas pakalpojumu sniedzējiem kā "Uber", tāpēc nolemts uzreiz jauno regulējumu virzīt uz Saeimu, lai nezaudētu laiku.

Ar grozījumiem Autopārvadājumu likumā plānots nodrošināt kopbraukšanas pakalpojumu drošumu un uzticamību, nosakot prasības uzņēmumiem, kuri atbalsta transporta kopbraukšanas pakalpojumus, kā arī darbības noteikumus pārvadātājiem, kuri sniedz šādus pakalpojumus. Valstij savukārt būs iespēja uzraudzīt transporta kopbraukšanas pakalpojumus.

Grozījumos paredzēts, ka, izmantojot mobilo lietotņu starpniecību, brauciena maksa starp vadītāju un pasažieri tiks organizēta, izmantojot tiešsaistes maksājumu sistēmu, ko starpniecības ceļā nodrošina tehnoloģiju platformas, iekasējot komisijas maksājumu par tādu pakalpojumu sniegšanu. Šādu tehnoloģiju izmantošana ir caurskatāma un samazina pelēkās ekonomikas īpatsvaru, kāds patlaban ir transporta nozarē.

"Kopbraukšanas pakalpojumu regulējuma ieviešana kopumā pozitīvi ietekmēs Latvijas sabiedrības un tautsaimniecības attīstību. Dalīšanās ekonomika, tostarp kopbraukšanas pakalpojumi, ļauj gūt ienākumus un elastīgi organizēt darba laiku tādām personām, kas kādu iemeslu dēļ nevar strādāt pilnu darba laiku, piemēram, studentiem, kā arī sniedz iespējas iztikt bez privātā transporta apgabalos ar intensīvu satiksmi, šādi samazinot automašīnu skaitu uz ceļiem un to radīto piesārņojumu. Rezultātā uzlabojas gan kopējā satiksme, gan gaisa kvalitāte. Tāpat citu valstu pieredze liecina, ka, pieaugot kopbraukšanas pakalpojumu pieejamībai, samazinās autoavāriju skaits, kas izraisītas, esot alkohola reibumā," klāsta "Vienotība".

Paredzēts arī, ka kopbraukšanas pakalpojumu sniedzējiem būs jāreģistrējas kā nodokļu maksātājiem, līdz ar to sniegtie pakalpojumi būs apliekami ar nodokļiem, radot papildu ieņēmumus valsts budžetā, savukārt bezskaidras naudas norēķinu sistēma novērsīs nedeklarētu ienākumu gūšanas iespēju.

Tāpat iespēja novērtēt katru saņemto kopbraukšanas pakalpojumu un sniegt atsauksmi par saņemtā pakalpojuma kvalitāti ļaus bloķēt nekvalitatīvus un normatīvo aktu prasībām neatbilstošus pakalpojumu sniedzējus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!