Foto: LETA

AS "Pasažieru vilciens" ir nopietnas problēmas gan ar iekšējo kontroli un finanšu pārvaldību, gan ar kapitālsabiedrības pārvaldību, portālu "Delfi" informē Valsts kontrole (VK).

VK revīzijā nav guvusi pārliecību par to, ka 41,6 miljoni eiro ir iztērēti iespējami efektīvākajā veidā. Revidenti ir pārliecinājušies, ka daudzos gadījumos naudu varēja izlietot daudz racionālāk un mērķtiecīgāk.

Kā norāda kontrole, tas būtu iespējams, ja Satiksmes ministrija (SM), kas ir 100% AS "Pasažieru vilciens" kapitāla daļu turētāja, rīkotos kā prasmīgs un ieinteresēts pārraugs.

Situācija, kādā patlaban ir "Pasažieru vilciens", ir SM ilgstošas bezdarbības rezultāts, pārliecināta VK. SM akceptējusi šā uzņēmuma nemākulīgo darbošanos pašplūsmā un ļāvusi "dzīvot pāri līdzekļiem".

Revīzijā, kas aptvēra laika posmu no 2012.gada 1.janvāra līdz 2014.gada 30.jūnijam, konstatēts, ka kapitālsabiedrība gadiem ilgi ir strādājusi bez stratēģiska redzējuma par savu vietu un lomu valsts ekonomikā.

"Pasažieru vilciena" gada pārskata dati liecina, ka gadu no gada zaudējumu apmērs pieaug un finansiālā situācija arvien pasliktinās. 2013.gadu "Pasažieru vilciens" noslēdza ar 4,2 miljoniem eiro zaudējumiem, pērnā gada operatīvie dati neliecina par uzlabojumiem, arī 2015.gadā ir paredzami jauni zaudējumi.

"Visspilgtāk SM un "Pasažieru vilciena" nemākulīgā sadarbība izpaudusies saistībā ar sabiedrībā plaši apspriesto un gaidīto projektu, kuram vajadzēja vainagoties ar jaunu, modernu vilcienu parādīšanos uz mūsu sliežu ceļiem," vēsta VK.

Valsts kontrole šogad ir pabeigusi revīzijas četrās SM pakļautībā esošās kapitālsabiedrībās un konstatējusi, ka īstenotā pārvaldība visās ir nepilnīga.

Arī "Pasažieru vilciena" valdes locekļu iecelšana ir notikusi bez atbilstības kritēriju izvirzīšanas, nerīkojot konkursu. Valdes atlīdzības sistēma nav motivēta, nav vērtēts reāli nepieciešamais locekļu skaits.

SM akceptējusi, ka CSDD valdes loceklis vienlaikus ir "Pasažieru vilciena" valdes padomnieks. Darba laika uzskaite liecina, ka šī persona spējusi vienā laikā atrasties vismaz divās pilnas slodzes darba vietās un "Pasažieru vilcienā" trīs gadus strādājusi bez atvaļinājuma.

"Arī pats Pasažieru vilciens darbojies kā ar "kantainiem riteņiem". Administrācijas vadošajiem darbiniekiem noteikta nesamērīga piemaksa par katru brīvdienās vai svētku dienās reģistrētu un risinātu nestandarta situāciju; pieļauts, ka biļešu kasu kasieri, kā arī konduktori, kontrolieri un pavadoņi var krāpties, reģistrējot vairāk biļešu ar 100% braukšanas maksas atlaidi nekā patiesībā izdots," skaidro VK.

Kopumā revīzijā sniegts 21 ieteikums.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!