Foto: Publicitātes attēls

Latvijas ražotāju eksporta iespējas nebūt nav izsmeltas, gluži pretēji – tās ir nepietiekami novērtētas, uzskata uzņēmuma "Inteka" īpašnieks Ģediminas Stankevičus. Vairāk nekā pirms gada viņš iegādājās tējas ražošanas uzņēmumu Rīgā, bagātinot to ar saviem tirdzniecības sakariem. Rezultātā – parakstīts vērienīgs līgums ar nozares līderi "Imperial Teas Group" no Šrilankas. Tagad Latvijas galvaspilsētā ir cehs, kurā ražoto zīmola "Impra" zāļu tēju pārdod 60 pasaules valstīs.

Investori par Latviju zina maz

Visi bēg no Latvijas, bet jūs, gluži pretēji, iegādājaties šeit ražošanas uzņēmumu? Jautājam Ģediminam Stankevičus.

"Sapratu, ka "Inteka" ir labs projekts, kurš ilgu laiku ir attīstījies vietējā līmenī. Tagad mēs meklējam iespēju, kā biznesu padarīt globālāku. Bizness, gluži tāpat kā pasaule, ir atvērts jebkurai sadarbībai. Un viss tiek būvēts uz personīgiem kontaktiem.

Man ir plaši biznesa sakari, savi tirdzniecības uzņēmumi Eiropā, kontakti Āzijā. Es ilgi vēroju ražotni Rīgā. Tēja ir laba, bet uzņēmumam nebija spēcīga tirdzniecības partnera," skaidro "Inteka" īpašnieks.

Aizvadītais gads nebija vienkāršs, tas bija pārejas laiks – mainījās īpašnieki, bet process noritēja gludi, bez novirzēm. Plāns izpildīts, ražošanas un pārdošanas apjomi aug, ieskaitot jauno virzienu – franšīzi.

"Parakstīts vērienīgs līgums ar "Imperial Teas Group", notiek pārrunas ar ne mazāk ievērojamu bakalejas koncernu Vācijā. Arī viņi izskata iespēju izmantot Rīgas uzņēmumu kā ražošanas platformu atsevišķām preču grupām," stāsta "Inteka" pārdošanas nodaļas vadītājs Andrejs Melenčuks.

"Problēma ir tajā, ka pasaulē maz zina par Baltijas valstīm kopumā un Latviju kā tādu. Nupat biju seminārā, kurā investori no Kanādas pasaules valstu reitingā, ar kurām veido biznesu, Baltiju ierindoja pēdējā vietā. Latvijai ir sevi jāreklamē, jāskaidro investoriem, ka te ir ražošana, izglītots un pieredzējis personāls, milzu potenciāls," piebilst Stankevičus.

Kā norāda uzņēmējs, bizness ir bizness, tam nav nacionalitātes, ir tikai jāpārslēdz valodas. Nevienā valstī nav viegli, visur ir sava specifika. "Domāju par holdinga izveidošanu tieši Latvijā," stāsta Stankevičus. Uzņēmuma plānos ir arī jaunas rūpnīcas celtniecība Rīgā, zemes gabals jau ir nopirkts. Tomēr vispirms tiks atjaunināta jau esošā ražotne. "Kādēļ Rīga? Te ir uzņēmums, izveidota laba komanda. Tas ir pats vērtīgākais," skaidro uzņēmējs.

Tējas "Impra" ražošana Rīgā

Rīgā jau izgatavota pirmā lielā jaunās zāļu tējas "Impra" partija. Pasūtītājs – "Imperial Teas Group", kas ir šīs nozares līderis pasaulē. Uzņēmuma īpašnieki Šrilankā izvēlējās Latviju, nevis, piemēram, Poliju, kur ir daudz tējas fabriku.

""Imperial Teas Group" šis ir jauns virziens. Kompānija ir pasaules līderis tradicionālās melnās un zaļās tējas ražošanā. Nolēma tirgot arī zāļu tēju, kas pasaulē iemanto popularitāti. Meklēja uzticamu partneri Eiropā, izvēlējās mūs. Uzticas mūsu kvalitātei un pieredzei," stāsta Stankevičus.

Šobrīd Rīgā ražo sešus tējas "Impra" veidus. Sagatavošanās darbi prasījuši gadu, viena no pirmajām partijām piegādāta Austrālijā. Kopumā "Imperial Teas Group" strādā ar 60 pasaules valstīm.

"Izejvielas (zālītes) mēs iepērkam Eiropā, galvenokārt Vācijā un Polijā. Vēlētos iepirkt arī Latvijā, bet te neviens nevar nodrošināt nepieciešamo apjomu," skaidro Melenčuks, piebilstot, ka jaunajai tēju sērijai "Impra" arī iepakojums tiek ražots Latvijā. "Agrāk tas tika pasūtīts Polijā. Tagad Latvijas tipogrāfiju piedāvājums ir augstā līmenī, izdevīgāk visu darīt uz vietas."

Vai tējas kļūs dārgākas?

Šogad biržā kvalitatīvas Ceilonas tējas cena kāpusi par 30%. Cena atkarīga no vairākiem faktoriem, to ietekmē slikta raža un kopējais pieprasījums tirgū. Kāpums ir visā pasaulē, arī Latvijā.

Līdztekus izejvielām jārēķina iepakojuma un darbaspēka izmaksas, ieskaitot nodokļus, tāpat arī valūtas kursa svārstības, jo tēja tiek iepirkta par dolāriem.

"Patērētāji pagaidām vēl nav sajutuši ievērojamo iepirkuma cenu kāpumu. Mums sarežģītākais ir atrast līdzsvaru. Mēs nedrīkstam krasi celt cenas veikalos, tādēļ esam spiesti uzņemties daļu izdevumu," skaidro Stanevičius.

Uzņēmējs norāda, ka cenas noteikti augs. Daļu izdevumu "apēd" ražotājs, bet kaut ko uz saviem pleciem izjutīs arī patērētāji. Bet jāņem vērā pirktspēja, situācija tirgū, konkurence, piebilst eksperts.

"Cenas jau ir kāpušas, bet pagaidām izmaiņas nav bijušas krasas, jo mēs konkurējam ar pasaules zīmoliem. Viņi iegulda milzu naudu mārketingā un reklāmā, mazie uzņēmēji to nevar atļauties," skaidro Melenčuks.

"Mēs noturam cenu uz savas peļņas rēķina, ar nolūku to samazinot. Cits piemērs – poļu ražotāji pazemina kvalitāti. Mēs to nevaram atļauties, jo mūsu pircēji balso ar savu maciņu," piebilst Melenčuks.

Kvalitāte un patērētāju paradumi

"Latvija ir unikāla valsts. Te cilvēki, lai arī meklē lētāko produktu, tomēr izvēlas kvalitāti. Tējas "Možums" pārdošanas apjomi Latvijā ir pasauslavenā zīmola "Lipton" līmenī," stāsta Stankevičus.

Mainās arī patērētāju paradumi. Tagad aizvien vairāk tiek dzerta dabīgā tēja (melnā, zaļā u.t.t.), patērētāji atsakās no aromatizētajām tējām par labu zāļu un augļu tējām.

Tēja "Možums" sākotnēji tika radīta kā lokāls zīmols vietējam tirgum. Bet uzņēmums attīstās, orientējoties uz eksporta attīstību. Tādēļ tika izveidota neitrāla tirdzniecības zīme "Fruit Garden". Paplašināšanās notiek ne tikai Eiropas, bet arī austrumu virzienā – piemēram, Baltkrievijā, tiek "iztaustīta" arī Krievija.

Tēja ir sezonas produkts, tādēļ uzņēmumam ir arī alternatīvs darbības virziens – šķīstošā kafija (ar arabiku) un citas bakalejas preces, piemēram, diētiskie produkti un pārtika bez glutēna, sulas un garšvielas.

Izziņa:
1999. gadā dibinātais uzņēmums "Inteka" pašlaik ir bakalejas preču vairumtirdzniecības līderis Latvijā.

Uzņēmumā tiek ražota un fasēta tēja (beramā un maisiņos) tādiem zīmoliem kā "Možums", "Fruit Garden", "Tiger King" u.c.

"Inteka" ražo tēju arī Baltijas tirdzniecības tīklu privātajiem zīmoliem (Private label).

"Inteka" ir franšīzes "Imperial Teas Group" turētājs. Šim Šrilankas uzņēmumam tiek ražota zāļu tēju sērija, produkciju izplata 60 pasaules valstīs.

Vairāk nekā pirms gada mainījās kompānijas īpašnieks – ražotni iegādājās lietuviešu uzņēmējs Ģediminas Stankevičus. Plānota uzņēmuma modernizācija, jaunas rūpnīcas celtniecība, kā arī holdinga izveidošana.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!