Kādas ir būtiskākās patērētāju uzvedības tendences Baltijas valstīs?
Varbūt runa nav tik daudz par tendencēm, kā par problēmām. Darbošanās mazumtirdzniecības nozarē var būt diezgan sarežģīta, taču tas var būt arī ļoti interesanti, jo īpaši tagad.

Šobrīd daudzi eksperti un mārketinga speciālisti runā par mazumtirdzniecības pirmsākumiem un par to, ka mazumtirdzniecība zaudē savas pozīcijas jauno interneta iepirkšanās iespēju, mobilo ierīču un citu iemeslu dēļ, bet es tam negribētu piekrist.

Man šķiet, ka mazumtirgotājiem šis ir ļoti piemērots brīdis, jo tagad varam vairāk uzmanības veltīt mūsu klientiem, produktus atstājot otrajā plānā. Ir redzams, ka mazumtirgotāju pozīcijas patiesībā arvien nostiprinās, arī pieaugot interneta tirdzniecības apjomiem. Cilvēkus joprojām piesaista mūsu veikali, viņiem patīk pie mums iegriezties un piedzīvot ko īpašu. Mūsu darbības pamatā ir īpašā iepirkšanās pieredze, ko piedāvājam saviem klientiem. Šajā nozarē, kurā valda sīva konkurence, spēja piedāvāt īpašu pieredzi ļauj mums izcelties starp citiem uzņēmumiem.

Ķīnā, kur mūsu uzņēmumam arī ir daudz veikalu, tehnoloģijas attīstās ļoti strauji un lielāka uzmanība tiek pievērsta interneta tirdzniecībai. Eiropā arī visi par to runā, bet mēs to vēl nejūtam.

Īpaši Baltijas valstīs mēs daudz runājam par multikanālu mazumtirdzniecību, taču praksē tā attīstās pārāk lēni. Mazumtirdzniecības veikali joprojām pastāv, un tiem joprojām ir ļoti liela nozīme, tāpēc mums ir jākoncentrējas uz to, lai klientiem tiktu piedāvāta īpaša pieredze.

Ko Jūs domājat ar vārdiem "īpaša pieredze"?
Iepirkšanās pieredze acīmredzami kļūst svarīgāka par pašu produktu.

Tas, protams, nenozīmē, ka produktiem vairs nav nekādas nozīmes, taču šobrīd ir ļoti svarīgi klientiem piedāvāt kaut ko patiesu, atšķirīgu un saistošu, un es ar to nedomāju produktus.

Mārketinga stratēģijas centrā būtu jābūt cilvēkiem, nevis precēm. Pēdējo gadu laikā esam ievērojuši, ka mūsu klienti, atnākuši uz veikalu, vēlas gūt ļoti vispusīgu iepirkšanās pieredzi – izmēģināt mūsu produktus, konsultēties ar pārdevējiem un saņemt informāciju. Cenšamies ne tikai uzlabot klientu apkalpošanas kvalitāti, bet arī sekmīgāk rast domubiedrus un veidot kopienas.

Lojalitāte šobrīd ir ļoti nosacīts jēdziens – vienu dienu uzmanības centrā ir viens zīmols, bet jau nākamajā dienā klienti vēlas izmēģināt kaut ko citu. Mēs cenšamies sniegt klientiem vairāk, piemēram, pastāstīt, kā pareizi kopt ādu vai vienkārši labāk dzīvot.

Piedāvājot patiesi izcilu mazumtirdzniecības pieredzi, mēs veicinām mūsu zīmola atpazīstamību.

Kādas tendences ir vērojamas produktu jomā? Piemēram, pārtikas nozarē ir vērojama tendence vairāk izvēlēties videi draudzīgus produktus. Kā šīs tendences ietekmē kosmētikas nozari?

Arī kosmētikas nozarē ir vērojamas līdzīgas tendences – vairāk uzmanības tiek pievērsts tam, lai produkti būtu dabīgāki un nodarītu mazāku kaitējumu apkārtējai videi. Kosmētikas ražotāji cenšas mainīt atsevišķas sastāvdaļas un samazināt iepakojumu. Tomēr piedāvātie produkti tik ātri neatspoguļo notiekošās pārmaiņas. Mūsu reģionā minētās pārmaiņas, visdrīzāk, notiks nākamo divu vai trīs gadu laikā.

Arī mūsu uzņēmums maina iepakojuma politiku. Agrāk mēs izmantojām gan primāro, gan sekundāro iepakojumu un ieguldījām daudz darba iepakojuma dizainā, lai tas būtu pēc iespējas pievilcīgāks. Tagad daudziem produktiem izmantojam tikai primāro iepakojumu. Atsevišķiem produktiem joprojām izmantojam arī sekundāro iepakojumu, taču tas ir saistīts ar prasībām, kāda informācija par konkrēto produktu mums ir jānorāda. Jau ražojam produktus, kuriem nav papildu iepakojuma, un interesējamies, vai mūsu sadarbības partneru un piegādātāju piedāvātās pudelītes un burciņas var nodot otrreizējai pārstrādei. Šāda situācijas izpratne ir vērojama visās nozarēs, un domāju, ka tā tas būs arī nākamos pāris gadus.

Vai varat saskatīt atšķirību starp Igaunijas, Latvijas un Lietuvas patērētājiem?
Mana pieredze rāda, ka Lietuvā klienti labprātāk izmēģina jaunus produktus, piedalās aptaujās un atbild uz jautājumiem. Viņi labprātāk iesaistās produktu izstrādē. Par igauņiem un arī latviešiem es to nevaru teikt, lai gan mūsu uzņēmums ir dibināts Latvijā. Produktu izvēles ziņā es neredzu lielas atšķirības.

Lielākais pārdošanas apjoms ir Latvijā, jo tās ir mūsu mājas. Otrajā vietā ir Igaunija. Es domāju, ka tas ir tāpēc, ka Igaunijā ir mazāk nelielu kosmētikas ražotāju nekā Lietuvā.

"STENDERS" (Latvija) mārketinga un pārdošanas vadītāja Baiba Čipa-Ziemele
Baiba Čipa-Ziemele ir Latvijas kosmētikas uzņēmuma "STENDERS" mārketinga un pārdošanas vadītāja. Viņas ikdienas pienākumi ietver pārdošanas un mārketinga stratēģijas izstrādi, iekšējo un ārējo komunikāciju, zīmola vadību, pārdošanas veicināšanu, kampaņu plānošanu un starptautisko attiecību veidošanu, kā arī globālo pārdošanas un mārketinga plānu izstrādi un to pielāgošanu vietējiem apstākļiem Eiropā, Āzijā un Krievijā. "STENDERS" tika dibināts 2001. gadā. Kopš tā laika uzņēmums ir ievērojami paplašinājis savu darbību gan vietējā, gan starptautiskā mērogā. Pašlaik "STENDERS" piedāvā 350 produktus, kas ir nopērkami vairāk nekā 220 veikalos 25 valstīs. Baiba uzņēmumā strādā jau desmit gadus un ir pārraudzījusi vairāk nekā 30 jaunu "STENDERS" veikalu atvēršanu dažādās Eiropas valstīs.