Pirmkārt, tāpēc, ka pārdošana internetā ir mūsdienīgs un plaši izmantots papildinājums tradicionālajam mazumtirdzniecības modelim. Otrkārt, tā ir lieliska iespēja uzņēmējiem pārdot savu preci vai pakalpojumu bez tradicionālās tirdzniecības izmaksām – par īri, komunālajiem pakalpojumiem, stendiem, darba algām lielākam personālam nekā e-veikalā u.c. Turklāt, e-komerciju tiešsaistē nereti iespējams uzsāk ātrāk nekā fiziskajā vidē.

Kas nepieciešams sākumam?

Jāatzīst, ka Latvijā ir radīti lieliski apstākļi e-komercijas attīstībai. Valsts normatīvie akti nosaka, ka komerciālu darbību internetā var veikt jebkura juridiska vai pašnodarbināta fiziska persona. Lai uzsāktu darbību, nepieciešamas ne tik daudz investīcijas, cik zināšanas par potenciālo tirgu, vēlme, laiks un, kas nav mazsvarīgi, līdzīgi domājošu cilvēku komanda. Interneta veikala dizaina un bāzes satura izstrādes izmaksas nepārsniedz 200-350 eiro. Turklāt, tirdzniecības vietni var izveidot arī pats, bez izmaksām, izmantojot kādu no specializētajām interneta platformām. Šajā gadījumā izdevumi (izņemot atalgojumu un dažādus nodokļus), visticamāk, būs tikai par mārketingu un mājas lapas uzturēšanu.

Veiksmes elementi: prece un vietne

Pirmais solis veiksmes virzienā ir pareiza sortimenta izvēle - interneta veikala precei nav jābūt unikālai, bet noteikti jāatšķiras no tās, kas atrodama lielveikalu plauktos. Protams, ja piedāvājat pieprasītu nišas preci vai kādu oriģinālu pakalpojumu, kuram nav konkurentu, tad jums kā monopolam būtu jau pirmajās nedēļās jāsasniedz izcili tirdzniecības rezultāti, pat neieguldot ievērojamus līdzekļus reklāmā.

Tomēr, visticamāk, jūsu preces būs līdzīgas tām, kuras piedāvā desmitiem citu konkurējošu tiešsaistes veikalu. Tas arī ir normāli – ticiet, potenciālie patērētāji ir gatavi veikt pasūtījumu pie jums un iepirkties tieši pie jums dažādu priekšrocību dēļ: kvalitatīvs preces izvietojums, pārdomāts mārketings, mūsdienīga un ērta tirdzniecības vietne, kas ir pielāgota dažādu veidu ierīcēm.

Interneta veikalam ieteicams izvēlēties vieglas un atmiņā paliekošas vietnes adreses, lai lietotāji tās ērti varētu ievadīt arī savā mobilajā ierīcē. Ieteicams apsvērt iespēju reģistrēt savu mājas lapu arī citās domēnu zonās, lai nākotnē nerastos problēmas ar uzņēmējdarbības ģeogrāfisko paplašināšanu un potenciālajiem klientiem būtu nodrošināta viegla pieejamība vietnei reģionos, kuru tirgos plānojat darboties nākotnē. Ja tiek plānota pārdošana starptautiskā līmenī, tad ir vērts papildus domēna .lv zonai iegādāties arī domenu .com zonā, ja plānots darboties Eiropas mērogā – tad .eu zonā.

Pārdošanas modeļi un optimālākā vidusceļa meklējumi

Parasti pirkuma-pārdošanas process tiešsaistē (ar ļoti retiem izņēmumiem) tiek realizēts pēc principa "uzņēmējs patērētājam" (В2С, Business to Customers). Lai potenciālie klienti saņemtu informāciju par jūsu vietnes esamību, par piedāvāto preču vai pakalpojumu priekšrocībām, nepieciešams, lai vietnei tiek nodrošinātas vadošās pozīcijas meklēšanas sistēmu reitingos. Šo uzdevumu jums palīdzēs atrisināt SEO-atbalsts, citiem vārdiem – jūsu vietnes popularizēšana, ko var nodrošināt sadarbība ar kompetentām mārketinga aģentūrām vai speciālistiem. Iepriekš BlueOrange dalījās ar zināšanām par daudzveidīgiem efektīviem rīkiem, kuri virtuālajā vidē ir pieejami ikvienam uzņēmējam bez maksas.

Parasti lielie tiešsaiste veikali izveido noliktavās pieprasītāko preču krājumus. Tādējādi tiek nodrošināta preces piegāde 1-3 dienu laikā, - kamēr noliktavā sameklē pasūtīto un apmaksāto preci, to sapako un nodod piegādes dienestam. Turklāt šādiem interneta veikaliem piegādātāji vai paši ražotāji pastāvīgi piešķir vairumtirdzniecības atlaides. Lielie veikali nodrošina ātru preces loģistiku. Tomēr vairums nelielo tiešsaistes veikalu saviem vairumtirdzniecības piegādātājiem preci pasūta tikai pēc tam, kad ir saņemts pieprasījums un/vai notikusi apmaksa. Šajā gadījumā preces piegādes laiks parasti ir līdz 2 nedēļām.

Tiešsaistes veikaliem otrais scenārijs ir izdevīgāks, jo netiek iesaldēti pašu līdzekļi noliktavas krājumu veidošanai. Ikvienam tirgotājam pašam jāatrod optimālākais veids, izvērtējot divus riskus – zaudēt pircējus, kuri nav gatavi samierināties ar ilgstošo preces piegādes procesu, vai ieguldīt līdzekļus precē, kuru tik ātri izpārdot neizdosies.

Obligātās komponentes un dažas nianses

Saskaņā ar likuma "Par patērētāju tiesībām", kā arī VISA un MasterCard noteikumiem, tirgotāja vietnē skaidri un saprotami jābūt norādītai informācijai par piedāvātajām precēm/pakalpojumiem, cenām, piegādes, apmaksas un preču atgriešanas nosacījumiem, jābūt skaidrojumam par preces garantiju, personas datu glabāšanas politiku. Parasti bankas labprāt sniedz informāciju par to, kādai tieši informācijai jābūt publicētai sadarbības partneru tiešsaistes vietnēs.

Vēl viena būtiska tiešsaistes veikala priekšrocība – iespēja viegli un ātri norēķināties par pirkumu attālināti. Vairums tiešsaistes veikalu saviem potenciālajiem klientiem piedāvā ērti norēķināties par pirkumu ar gandrīz visiem pieejamajām maksājuma kartēm Visa un MasterCard. Šo servisu nodrošina uzņēmumi un bankas, kuras apkalpo tirdzniecības procesu tiešsaistē, to skaitā ir arī BlueOrange. Latvijā norēķināšanās ar maksājumu kartēm ir kļuvusi populārāka nekā maksājumi skaidrā naudā. Statistika liecina, ka Latvijā 2016. gadā maksājumu ar kartēm īpatsvars jau ir apsteidzis apgrozījumu skaidrā naudā.

Parasti jūsu tiešsaistes veikala klientam ir jāveic apmaksa par preci pilnā apjomā, pirms jūs viņam nogādājat pasūtīto preci vai sniedzat pieprasīto pakalpojumu. Tāpēc jums jānodrošina ne tikai iepriekš minētās vietnes noformējuma prasības, bet arī atbilstoša kvalitāte un piedāvātās preces atbilstība vietnē esošajam aprakstam, kā arī jāveic tās savlaicīga piegāde. Turklāt, tiešsaistes veikalam jānodrošina pārdotās preces garantija vai iekasētās naudas atmaksa, ja pircēju prece neapmierina vai to nevar izmantot saskaņā ar vietnē pieejamo aprakstu.

Būtiskākās saistības, kas jāuzņemas ikvienam tirgotājam.

  • Pirmkārt, ir ļoti svarīgi apsvērt, vai esat gatavs nodrošināt izmaksas uz sava rēķina, kuras rodas pircējam atgriežot viņam nederīgu preci. Pozitīva atbilde uz šo jautājumu palielina lojālo klientu skaitu, bet visai jūtami samazina jūsu biznesa tūlītējo ienesīgumu.
  • Otrkārt, noteikti jāpārdomā jautājums par pārdodamās tehnikas vai aparatūras garantijas saistību nodrošināšanu. Tiešsaistes veikalam, kurš tirgo šāda veida preces, ir jābūt noslēgtam sadarbības līgumam ar servisa uzņēmumu, kurš uzņemas novērst radušos bojājumus, turklāt ir jābūt gatavam tam, ka nāksies veikt naudas atmaksu par preci, kuru nav iespējams salabot vai samainīt.
  • Treškārt, tirgotājam jābūt gatavam (14 dienu laikā no brīža, kad pircējs ir saņēmis preci) pirkuma atgriešanas procedūrai un naudas atmaksai. Kā liecina prakse, daudzi pieredzējuši pircēji ir gatavi izmantot šo iespēju, ko nosaka ES normatīvie akti. Samazināt preces atgriešanas gadījumus palīdzēs veikala vietnē nopublicēta pēc iespējas pilnīgāka un detalizētāka informācija par piedāvātajām precēm/palapojumiem.
  • Ceturtkārt, jārēķinās ar to, ka pircēja pasūtītās un apmaksātās preces var pazust piegādes procesā. Diemžēl šādi gadījumi nav retums Ziemassvētku laikā, kad kopumā pasta dienestu piegādājamo paciņu apjomi, kā arī to pazušanas iespējas pieaug vairākkārtīgi. Šajā gadījumā nepieciešams atmaksāt jau ieturēto pirkuma vērtību (iekļaujot arī piegādes izmaksas) vai nodrošināt atkārtotu pasūtījuma izpildi. Problēmas šajā posmā var mazināt, ja preču piegādei tiek izmantoti piegādes servisu pakalpojumi, kuri nodrošina katra piegādājamā sūtījuma izsekošanu.
Preču piegādes veidi var būt dažādi – sākot ar pakomātu tīkla izmantošanu (pieejams visās lielākajās pilsētās Latvijā un Baltijā un nodrošina ātru un ērtu preču nosūtīšanu un saņemšanu 1-3 dienās), kā arī kurjeru dienesti, pasta pakalpojumi, velokurjera pakalpojumi utt.

Kādu pelņu jūs sagaidāt?

Ļoti bieži par būtiskāko problēmu tiek uzskatīta piedāvāto preču un pakalpojumu cenu politika. Ir diezgan grūti ievērot līdzsvaru starp vēlmi pēc iespējas ātrāk atgūt tiešsaistes veikalā ieguldītos līdzekļus un nepieciešamību piedāvāt pircējiem labākās cenas.

Ja jūs tirgojat ekskluzīvu preci, pēc kuras pieprasījums ir diezgan ierobežots un, iepriekš izvērtējot potenciālo tirgu, šo pieprasījumu lielākā vai mazākā mērā iespējams prognozēt, tad pie katras pārdotās preces vienības pašizmaksas jāpieskaita vēlamās peļņas vienība par attiecīgo periodu (nedēļa, mēnesis, ceturksnis, gads). Šajā gadījumā par galveno ierobežojošo faktoru tiek uzskatīta analogo preču pieejamība tirgū, kā arī šīs preces piegādes izmaksas, iegādājoties to līdzīgā cita reģiona vai valsts tiešsaistes veikalā.

Gadījumā, ja tirgojat diezgan izplatītu preci, kura ir arī jūsu konkurentiem, tad cenas jūsu vietnē būs atkarīgas no jūsu prasmēm samazināt uzturēšanas izdevumus. Ļoti labs risinājums – pēc iespējas maksimāli automatizēt tiešsaistes vietnes iekšējos procesus un ietilpīgākās vai profilējošās funkcijas nodrošināt ar ārpakalpojumiem. Piemēram, mazajam veikalam daudz lētāk piegādāt preces nevis ar savu transportu, bet piesaistot profesionālu loģistikas pakalpojumu uzņēmumu. Līdzīgi, kā daudzi nelielie uzņēmumi izmanto grāmatvedības ārpakalpojumus.

Aktuālajā masu e-komercijas laikmetā vislielākie pelņas rādītāji ir apģērba un aksesuāru tirgotājiem. Saskaņā ar Entrepreneur Magazine datiem, vidējā peļņa ir 40%, atskaitot preces pašizmaksu un visus izdevumus – nodokļus, algas, glabāšanas izdevumus, tēriņus par mārketingu, amortizāciju, loģistiku utt.

Kā likums, tiešsaistes veikaliem, kuri tirgo plaši izplatītas preces, peļņa ir 5% robežās. Bet ekskluzīvo preču pārdevējiem ir visas iespējas nopelnīt līdz pat simts reizēm vairāk. Ja jūs pārdodat nišas preces ar unikālu tirdzniecības piedāvājumu, tad šai precei ir visas iespējas "uzspridzināt" jūsu tirdzniecības rādītājus!

Materiāls sagatavots sadarbībā ar Bilderlings Pay speciālistiem.


Piebilde. BlueOrange ir zīmols, kuru lieto Baltikums Bank AS.