Foto: LETA

Līdz 2019. gadam Rīgas centru atbrīvos no akmeņogļu pārkraušanas operācijām, informēja Rīgas brīvostas pārvaldē.

Pārvaldē pauda stingru apņemšanos sekmīgi sasniegt ostas vēsturē vērienīgākā infrastruktūras projekta "Infrastruktūras attīstība Rīgas ostas aktivitāšu pārcelšanai no pilsētas centra uz Krievu salu" mērķi, līdz ar to novēršot jebkādus finanšu korekciju riskus no Eiropas Komisijas puses. Stividoriem, kas īsteno komercdarbību Eksportostas teritorijā, veicot akmeņogļu pārkraušanas operācijas, šīs darbības būs atļautas ne ilgāk kā līdz 2018. gada 31. decembrim. Līdz minētajam datumam stividoriem darbība ir jāpārceļ uz jaunizbūvēto Krievu salas termināli.

Ja stividori, kas īsteno komercdarbību Eksportostas teritorijā, veicot akmeņogļu pārkraušanas operācijas, atteiksies pildīt uzņemtās saistības par kravu pārkraušanas operāciju pārcelšanu uz Krievu salas termināli, Rīgas brīvostas pārvalde savas kompetences ietvaros, no 2019. gada noteiks ierobežojumus to kuģu ienākšanai Rīgas brīvostā, kuru mērķis būs ogļu kravu pārkraušanas operācijas Eksportostā, tādējādi pārtraucot šīs teritorijas neatļautu izmantošanu.

"Lai arī publiski no dažādām pusēm, gan valsts uzraugošajām iestādēm, gan privātajām struktūrām Krievu salas projekta lietderība, sekmīga tā īstenošana un mērķu sasniegšana tiek apšaubīta un pat likti dažādi šķēršļi šī projekta īstenošanai, mums nevienā brīdī nav bijušas šaubas par šī projekta sekmīgu ieviešanu - Rīgas brīvosta visas projektā uzņemtās saistībās pret Eiropas Komisiju izpildīs pilnā apmērā. Akmeņogļu pārkraušanas operāciju pārvirzīšanai tālāk no pilsētas centra ar Kohēzijas fonda atbalstu Krievu salā jau ir izbūvēta moderna pasaules līmeņa ostas infrastruktūra, un jau šodien ikviens var pārliecināties, ka ogļu pārkraušanas iekārtas pakāpeniski tiek pārvietotas uz jauno Krievu salas termināli," sacīja Rīgas brīvostas pārvaldnieks Leonīds Loginovs.

Viņš piebilda, ka Rīgas brīvosta pilda saistības gan pret pilsētu, gan Eiropas Komisiju, gan piestātņu nomniekiem - stividoriem un arī turpmāk stingri pastāvēs uz to, lai arī brīvostas partneri pilda savas saistības un apņemšanās.

Sākot darbu pie projekta īstenošanas ar Eksportostā strādājošiem stividoriem - SIA "Strek" un SIA "Rīgas centrālais termināls", Rīgas brīvostas pārvalde ir noslēgusi līgumu, kas paredz to darbības - ogļu kravu pārkraušanas operāciju - pārcelšanu no līdzšinējās komercdarbības veikšanas vietas Eksportostā uz Krievu salu.

Krievu salas projekta "Infrastruktūras attīstība Krievu salā ostas aktivitāšu pārcelšanai no pilsētas centra" mērķis ir atbrīvot Rīgas vēsturisko centru no piesārņojošām ostas kravu pārkraušanas operācijām, pārceļot ostas termināļus uz to darbībai piemērotāku vietu - Krievu salu un vienlaikus nodrošinot Rīgas ostas konkurētspējas saglabāšanu Baltijas jūras reģionā.

Jau 2005. gada 20. decembrī Rīgas dome pieņēma lēmumu par Rīgas teritorijas plānojuma 2006.-2018. gadam apstiprināšanu, ar kuru tika noteikts, ka kravu pārkraušanas operācijas no pilsētas centra un Rīgas vēsturiskā centra, un tā aizsardzības zonas Rīgas brīvostā jāpārceļ uz ziemeļiem tuvāk Daugavas ietekai Rīgas jūras līcī.

Projekts īstenots laika posmā no 2010. gada līdz 2015. gada nogalei, kad projekta infrastruktūra nodota ekspluatācijā. Projekta ietvaros ir izbūvētas četras dziļūdens piestātnes ar kopējo garumu 1180 metru un pieslēguma piestātne 249 metru garumā. Piestātņu dziļums ir 15,5 metri, ar iespēju padziļināt tās līdz 17 metriem. Teritorijas izveidošanai un Daugavas krasta nostiprināšanai, kā arī ūdens pieejas ceļu padziļināšanai no Daugavas gultnes ir uzskaloti 2,7 miljoni kubikmetru smilts, kas Krievu salas teritoriju 75 hektāru platībā no nulles atzīmes paceļ līdz 2,5 metrus virs jūras līmeņa.

Piekļuvei terminālim ir izbūvēti pievedceļi un ielas 5,2 kilometru garumā, kā arī dzelzceļa tīkls 11 kilometru garumā un visa nepieciešamā inženiertehniskā infrastruktūra un komunikācijas.

Plānotā termināļa jauda būs 15-20 miljoni tonnu gadā. Projekta kopējās izmaksas ir 151,8 miljoni eiro. Projekta gaitā ir izdevies panākt desmit miljonu eiro ietaupījumu.

Šogad Krievu salas projekts līdz ar saistītajiem VAS "Latvijas Dzelzceļš" dzelzceļa infrastruktūras attīstības projektiem tika izvirzīta arī 2016. gada balvai Rīgas arhitektūrā un saņēma Rīgas pilsētas arhitekta biroja īpašo atzinību par ieguldījumu rīdzinieku dzīves kvalitātes celšanā, mērķtiecīgi attīstot Rīgas ostas un dzelzceļa infrastruktūru.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!