Foto: DELFI
Luksemburgā reģistrētai firmai piederošā SIA "Veriko" Rīgas rajona tiesā pieprasījusi bijušā nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" privātā akcionāra "Baltijas Aviācijas Sistēmas" (BAS) maksātnespēju, un tiesa pirmdien ierosinājusi maksātnespējas lietu, liecina ieraksts Maksātnespējas administrācijas datu bāzē.

Par BAS maksātnespējas administratoru ierosināts iecelt Valdi Levkānu, taču viņš līdz trešdienai no šī amata vēl var atteikties, liecina datu bāze.

Publiski pieejamā informācija liecina, ka SIA "Veriko" nosaukums saistībā ar "airBaltic" un BAS izskanēja pērnā gada vasarā, kad portāls "Pietiek.com" vēstīja - šīs firmas īpašumā, iespējams, pārgājusi ievērojama BAS piederošo "airBaltic" akciju daļa vai arī īpašnieku mainījusi daļa BAS kapitāldaļu.

Tolaik SIA "Veriko" vienīgais īpašnieks saskaņā ar "Lursoft" datiem bija 1974. gadā dzimušais Raivo Sjademe, kas plašāk pazīstams kā maksātnespējas administrators. Viņš tolaik noliedza "airBaltic" vai BAS daļu iegādi, informēja "Pietiek.com".

Pašlaik saskaņā ar "Lursoft" datiem SIA "Veriko" pieder Luksemburgā reģistrētajai "Aerienne Services Group S.A.".

Jau ziņots, ka BAS līdz Krājbankas kraham bija lielākais privātais akcionārs nacionālajā aviokompānijā "airBaltic", kur tam piederēja aptuveni 47% lidsabiedrības akciju. Tās BAS bija ieķīlājusi Krājbankā, kura šo ķīlu pēc nonākšanas maksātspējas problēmās pārdeva valstij. Tādejādi BAS zaudēja savu ietekmi "airBaltic", taču tai saskaņā ar pērn oktobra sākumā panākto akcionāru vienošanos ir iespēja atgūt līdz 47% aviokompānijas akciju, ja tā lidsabiedrībā šomēnes ieguldīs vairākus miljonus latu. BAS ir paudis gatavību to darīt.

BAS pilnībā vai daļēji, tieši vai pastarpināti pieder vai piederēja vairāki ar "airBaltic" darbību saistīti uzņēmumi. Tostarp ir "Baltic Taxi", par kuras līdzīpašnieku BAS kļuva 2010.gada martā, iegūstot 70% tās daļu. Tādejādi kādreizējā Privatizācijas aģentūras šefa un tagad tūrisma biznesā strādājošā Jāņa Nagļa dalība kompānijā samazinājās no 100% līdz 30%.

BAS pērn vasarā pauda gatavību iegādāties "Baltic Taxi" papildu daļas, ieguldot "zaļo takšu" firmas pamatkapitālā 90 000 latu un tādejādi palielinot savu līdzdalību kompānijā līdz 97%. BAS bija jāapmaksā "zaļo takšu" firmas papildu daļas līdz šā gada 2.janvārim, taču pērn decembra sākumā BAS valdes locekļi vēstulē "Baltic Taxi" valdei norādīja, ka Latvijas Krājbankas kraha dēļ tai nav iespēju apmaksāt emitētās 90% "Baltic Taxi" papildu daļas. Tās nonākušas pašas "zaļo takšu" firmas rīcībā, bet BAS tagad pieder 7%, Naglim – 3% "Baltic Taxi" daļu.

BAS vēstulē "Baltic Taxi" valdei skaidroja, ka pērn 30.novembrī saņemts Latvijas Krājbankas paziņojums par BAS debitoru parādu pārņemšanu valdījumā. Tāpat saņemta bankas vēstule ar pieprasījumu nekavējoties atmaksāt visus aizņēmumus un ar tiem saistītos procentus. "Iepriekš minētais nozīmē, ka BAS visus ieņēmumus ir spiests novirzīt aizņēmumu atmaksai un citiem mērķiem tie nav izmantojami," atteikumu apmaksāt papildu emitēto 90% "Baltic Taxi" daļu pamatoja BAS valdes locekļi.

50% BAS daļu pieder iepriekšējam lidsabiedrības prezidentam Bertoltam Flikam, bet pārējie 50% - ārzonas kompānijai. Tai par īpašnieku pērn rudenī, kad valsts prasīja atklāt patiesos BAS īpašniekus, pieteicās Krievijas investors Andrejs Rudeško. Taču, kā vēlāk jau pēc Latvijas Krājbankas kraha atzina bankas pastarpinātais īpašnieks, Krievijas izcelsmes baņķieris Vladimirs Antonovs, Rudeško lidsabiedrībā esot pārstāvējis viņa intereses.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!