Foto: LETA
Administratīvajai rajona tiesai vēlreiz būs jāvērtē, vai pēc būtības izskatāma Šveices vilcienu ražotāja "Stadler Bussnang AG" ("Stadler") prasība atzīt par spēkā neesošu starp AS "Pasažieru vilciens" (PV) un Spāņu kompāniju "Construcciones Y Auxiliar de Ferrocarriles S.A." (CAF) noslēgto līguma par jaunu elektrovilcienu un dīzeļvilcienu iegādi. To trešdien nolēmis Augstākās tiesas (AT) Senāts, portālu "Delfi" informēja AT preses sekretāre Baiba Kataja.

AT Senāts trešdien atcēlis Administratīvās rajona tiesas 2012.gada 29.oktobra lēmumu, ar kuru tika atteikts pieņemt "Stadler" pieteikumu, un licis jautājumu izskatīt vēlreiz.

Senāts uzskata, ka noslēgtais iepirkuma līgums, iespējams, ir būtiski grozīts un tādēļ var tikt atzīts par noslēgtu bez likumā noteiktas iepirkuma procedūras. Tas norāda uz to, ka "Stadler" drīkstētu iesniegt pieteikumu par iepirkuma līguma atzīšanu par spēkā neesošu.

Senāts atzinis, ka pieteikumu par līgumu, kas noslēgts bez likumā noteiktas iepirkuma procedūras, var iesniegt jebkura persona, kurai ir interese iegūt šādu līgumu, taču pašu līgumu pēc būtības var izvērtēt tikai tad, kad lieta jau ir ierosināta un tā tiek skatīta pēc būtības.

Tā kā jautājums par administratīvās lietas ierosināšanu šajā gadījumā ir pirmās instances tiesas kompetencē, Senāts to nodeva izlemšanai Administratīvajai rajona tiesai. Senāta lēmums nav pārsūdzams.

"Stadler" norādīja, ka 2012.gada 2.aprīlī starp PV un CAF noslēgtais līgums par jaunu elektrovilcienu un dīzeļvilcienu iegādi ir noslēgts bez attiecīgas iepirkuma procedūras, jo noslēgtā līguma noteikumi būtiski atšķiras no rīkotā konkursa līguma projekta noteikumiem.

Pēc Senāta lūguma paskaidrojumus lietā sniedza PV, Finanšu ministrija un Satiksmes ministrija. Paskaidrojumos norādīts, ka 2012.gada 2.aprīlī starp PV un CAF noslēgtais līgums, salīdzinot ar sākotnējo līguma projektu, ietver būtiskus grozījumus un maina pušu ekonomisko līdzsvaru.

Senāta ieskatā, Administratīvā rajona tiesa nepamatoti nav ņēmusi vērā un pārbaudījusi "Stadler" argumentu, ka noslēgtais līgums nav uzskatāms par konkursa ietvaros noslēgtu līgumu, bet gan par līgumu, kas noslēgts bez iepirkuma procedūras. "Stadler" blakus sūdzībā bija norādījis uz Eiropas Savienības tiesas judikatūru, kur atzīts, ka pieteikumu par līgumu, kas noslēgts bez iepirkuma procedūras, var iesniegt jebkura persona, kurai ir interese iegūt šādu līgumu, un tai nav jābūt ne kandidātam, ne pretendentam, lai šādu pieteikumu iesniegtu.

Administratīvās rajona tiesa pērn 29.oktobrī atteicās ierosināt administratīvo lietu, jo atzina, ka "Stadler" nav publisko subjektīvo tiesību iesniegt šādu pieteikumu.

Jau vēstīts, ka PV sarunas ar CAF par iespēju vienoties par vērienīgo jaunu vilcienu iepirkuma līgumu beigušās bez rezultātiem. Valdība otrdien atbalstīja šim iepirkumam iepriekš paredzēto 100 miljonu latu ES fondu līdzekļu pārdali citiem projektiem. Gala lēmumu par ES naudas pārdali valdība gan pieņems pēc saskaņošanas ar Eiropas Komisiju.

PV iepriekš plānoja iegādāties 34 elektrovilcienus un septiņus dīzeļvilcienus. Iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tika plānotas 144 miljoni latu apmerā, no kuriem ES Kohēzijas fonda finansējums būtu 100 miljoni latu, savukārt PV līdzfinansējums šā projekta realizācijai ‒ 44 miljoni latu.

Konkursā par vilcienu piegādi uzvarēja CAF, aiz svītras atstājot "Stadler". Ar CAF noslēgtajā līgumā bija jāveic grozījumi, lai nezaudētu ES līdzfinansējumu.

Vienošanās ar CAF par līguma izmaiņām netika panākta un Stokholmā sākts mediācijas process, kas 29.martā noslēdzās bez rezultātiem. CAF jau paziņojis, ka gatavs tiesāties, bet premjers Valdis Dombrovskis (V) uzsvēris, ka viņu iespējamā tiesvedība nebaida.

SM iepriekš vērsās prokuratūrā, lūdzot izvērtēt pasažieru pārvadātāja pa dzelzceļu PV bijušās valdes darbību saistībā ar vērienīgo jaunu vilcienu iepirkumu. Prokuratūra šajā lietā sākusi kriminālprocesu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!