Foto: RIA Novosti/Scanpix
Alkohola ražotāju un tirgotāju asociācija (ARTA) un Latvijas Alkoholisko dzērienu ražotāju un izplatītāju asociācija (LADRIA) uzskata, ka Saeimas iecere nodalīt "stiprāko" un "vieglāko" alkoholu tikai veicinās vieglā alkohola pieejamību jauniešiem, tāpēc asociācijas aicina parlamentu neakceptēt šo ierosinājumu, portālu "Delfi" informēja ARTA.

Asociācijas uztraucas, ka Saeimā virzītie grozījumi Alkoholisko dzērienu aprites likumā veicinās vieglā alkohola pieejamību jauniešiem un paralēli kropļos tirgus konkurenci, radot nevienlīdzīgus apstākļus vieglo un stipro alkoholisko dzērienu tirdzniecībai.

Priekšlikumi likuma grozījumiem paredz, ka alkoholiskie dzērieni, kuros alkohola saturs pārsniedz 5%, ir jāizvieto atsevišķā tirdzniecības zāles zonā, kurā tiek izvietoti tikai alkoholiskie dzērieni un saistītās preces, piemēram, tabakas izstrādājumi, trauki, dzērienu atvēršanai paredzētās ierīces, sērkociņi, šķiltavas, un kas aprīkota ar videonovērošanu. Savukārt, uz vieglajiem alkoholiskajiem dzērieniem, kuros alkohola saturs ir zemāk par 5% (alus, vieglie alkoholiskie kokteiļi un sidrs), šīs prasības neattiecas.

Abas nozares asociācijas ir iesniegušas Saeimā oficiālu vēstuli, kurā uzsver - alkohola iedalījums "sliktajā" un "labajā" nav pieļaujams, tādēļ tirdzniecības regulējumi nedrīkst nodrošināt labvēlīgākus nosacījumus kādai konkrētai alkoholisko dzērienu kategorijai – šajā gadījumā alkoholam ar absolūtā alkohola saturu līdz 5%, kas ir jauniešu iecienīts alkohols.

LADRIA valdes priekšsēdētājs un AS "Latvijas balzams" valdes priekšsēdētājs Guntis Āboltiņš-Āboliņš iecerētās izmaiņas likumā dēvē par bezatbildīgām un pat liekulīgām, "jo paralēli šim likumprojektam tiek aktīvi runāts par risinājumiem, kā mazināt alkohola pieejamību jauniešu vidū". "Taču pētījumu dati apliecina, ka tieši vieglais alkohols ir iecienīts jauniešu vidū. Otrkārt, tiek radīta situācija, kurā vieglo alkoholisko dzērienu, pamatā alus, sidra un alkoholisko kokteiļu ražotāji nokļūst nepamatoti priviliģētākajā situācijā, kas, mūsuprāt, nav pieņemami, domājot par atbildīgu un godīgu komercpraksi," norāda Āboltiņš-Āboliņš.

Asociācijas norāda, ka jaunāko pētījumu dati liecina - tieši vieglā alkohola produkti dominē jauniešu patēriņā. Veselības ekonomikas centra 2012.gadā publiskotā pētījuma rezultāti liecina, ka biežāk lietotais alkoholiskais dzēriens jauniešiem vecumā līdz 18 gadiem, ir alus.

Nozares apvienības ARTA un LADRIA 2013.gada sākumā ir parakstījušas sadarbības memorandu ar Latvijas Ārstu biedrību (LĀB) un Latvijas Alus Darītāju savienību (LADS), kas par vienu no prioritātēm nosaka jaunatnes alkoholisma problēmas samazināšanu, un uzskata par savu pienākumu vērst uzmanību uz šo bīstamo likumdošanas iniciatīvu.

"Cieši pieturoties pie šīs sociāli atbildīgās nostājas, mēs uzskatam, ka ir bezatbildīgi jau šobrīd jauniešiem viegli pieejamiem un plaši patērētiem alkoholiskajiem dzērieniem radīt nepamatotas privilēģijas un apdraudēt jauniešu veselību. Tādēļ mēs atbalstām principu "visu vai neko", kas nozīmētu stingrāku ierobežojumu attiecināšanu uz absolūti visām alkoholisko dzērienu kategorijām," uzsver ARTA valdes priekšsēdētājs un SIA "Altia Latvia" tirdzniecības direktors Vitolds Bremmers.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!