Toreiz un tagad: piecas mūsdienu pusaudžu līdzības ar pagātnes tīņiem
Foto: Shutterstock

Pirms 70 gadiem tādu pusaudžu vispār nebija vai apmēram tā… Vismaz līdz salīdzinoši nesenai pagātnei viņus neizdalīja kā atsevišķu pusaudzi. Plašākā lietošanā vārdi pusaudzis, tīnis, padsmitnieks parādījās Otrā pasaules kara gados.

No pirmajām tīņu kultūras rašanās dienām līdz tās mūsdienu līdziniecei pamata motīvi sakrituši: neatkarība un personības identitāte. Gadu ritumā mainījušās vietas, kur pusaudzis pauž neatkarību un identitāti, taču līdzekļi lielākoties ir tie paši: mūzika, deja, mode, untumi, valoda un attiecības. Kas raksturīgs mūsdienu tīņu kultūrai?

Kādā ziņā tavs pusaudzis līdzinās citu paaudžu padsmitniekiem, par to grāmatā "5 mīlestības valodas pusaudžiem" raksta tās autors Gerijs Čepmens.

Toreiz un tagad – piecas līdzības

Fiziskas un garīgas pārmaiņas

Galvenie problemātiskie jautājumi šodienas pusaudzim ir ļoti līdzīgi tiem, ko savos padsmitnieka gados pieredzēji tu pats. Vispirms ir jāpieņem izmaiņas ķermenī un jāiemācās ar tām sadzīvot. Aug kājas un rokas, plaukstas un pēdas, dažkārt neproporcionālā ātrumā, vēršoties "pusaudžu neveiklumā". Attīstās arī seksuālās iezīmes, kas var gan būt aizraujošas, gan radīt nemieru.

Šīs fizioloģiskās izmaiņas pusaudža prātā vieš daudzus jautājumus. "Es pieaugu, bet kā es izskatīšos?" Būšu pārāk garš vai pārlieku īss? Vai manas ausis pārmēru atkarāsies? Vai krūtis būs pārāk mazas? Un kas ar degunu? Esmu par resnu vai pārāk kārns? Augošā pusaudža prātā šī jautājumu parāde maļas riņķī un apkārt. Veids, kā pusaudzis saņem atbildes uz šiem jautājumiem, pozitīvi vai negatīvi ietekmē viņa personības identitāti.

Šo fizisko augsmi pavada arī "intelektuālās izaugsmes izrāviens". Pusaudzim attīstās jauns domāšanas veids. Bērns domā konkrētu darbību un notikumu valodā. Viņš sāk domāt tādu abstraktu jēdzienu kategorijās kā godīgums, uzticība un taisnīgums. Abstraktajai domāšanai līdzi nāk neierobežotu iespēju paplašinātā pasaule. Tagad tīnis spēj domāt par notiekošā atšķirīgajām izpausmēm, kāda būtu pasaule, ja neviens nekarotu, vai kā saprotoši vecāki varētu izturēties pret saviem bērniem. Izvērsto iespēju pasaule atver visas durvis personības identitātei. Pusaudzis aptver: "Es varu būt smadzeņu ķirurgs vai pilots, vai atkritumu vācējs." Iespējas ir neierobežotas, un tīnis sevi var iedomāties ļoti dažādās profesijās.

Source info

Calis.lv


Copyrights

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Lasi vēl

Noderīgas saites

Iesaisties sarunā!