Foto: Publicitātes foto
Kāpēc ir jālasa ātri un vai mūsdienu pasaulē ir jāpievērš uzmanība lasīšanai? Daudziem ir kļuvis par normu mūsdienu bērnus uztvert kā nelasošu paaudzi. Tomēr Eiropa jau sen ir norūpējusies par to, ka mūsdienu bērni zaudē lasīšanas iemaņas. Turklāt no lasīšanas iemaņām tiešā veidā ir atkarīga viņu materiālā labklājība, kad viņi izaugs.

Nese publicētais Vispasaules Lasītprasmes fonda pētījums parādīja, ka pieaugušais, kas lēni lasa, nopelna par 30% mazāk nekā tie, kas prot raiti lasīt. Saskaņā ar ekspertu viedokli, pastāv liela iespēja, ka lasītnepratēju vecāku bērni arī izaugs lasīt nespējīgi. Ja bērni neredz, ka viņu vecāki lasa, tad viņi paši diez vai gribēs paņemt grāmatu rokās. Mīlestību pret lasīšanu iepotē nevis skola, bet gan vecāki.

Pieaugušo dzīvē nepieciešamība lasīt ātrāk izpaužas arvien spilgtāk.

Informācijas apjoms palielinās katru gadu. Spēja orientēties šajā apjomā, prasme izcelt galveno kļūst par svarīgu faktoru, kas nepieciešams darba vietā. Tajā pašā laikā, neraugoties uz sabiedrības attīstību, iemaņas, kas divdesmit gadus atpakaļ likās pašas par sevi saprotamas, tiek zaudētas. Tādējādi, daudziem cilvēkiem lasīšana vairs nav atpūta un patīkama laika pavadīšana, bet tā ir kļuvusi par darbu, reizēm smagu. Mūsdienu bērni vairs nesaprot, ko nozīmē frāze: "Iešu atpūtīšos, grāmatiņu palasīšu". Bieži var dzirdēt atbildi: "Tu tomēr atpūtīsies vai lasīsi?".

Nopietni starptautiskie pētījumi, kuros piedalās arī Latvija, tādi kā Eurydice, PIRLS, PISA parāda, ka Latvijā pakāpeniski sliktāka kļūst lasīšanas iemaņu apgūšana un izlasītā saprašana. Bet jaunu virzienu apgūšana nav iespējama bez lasīšanas, neatkarīgi no tā, vai runa ir par elektronu vai papīra veida informācijas nesējiem. Ar lasīšanas procesu saprot ne tikai acu pārlaišanu pār rindām, bet arī izlasītā saprašanu, kas ir saistīts ar asociatīvo domāšanu. Lasīšana attīsta augstākās domāšanas iemaņas - vispārināšanu. Mūsdienu pasaulē mēs bieži redzam, ka nelasošiem bērniem nepiemīt savas uzvedības tālāku seku prognozēšanas iemaņas. Piemēram, es eju uz skolu, apmeklēju nodarbības, bet nemācos. Nav grūti iztēloties, ar ko tas beigsies. Augstskolas sūdzas, ka izglītības līmenis krasi krītas, un vārds "students" vairs neskan lepni.

Šī virziena aktualitāti apstiprina fakts, ka Eiropas Komisija aktīvi izstrādā virzienu "Attīstība ar prātu" un "Piedalīšanās izaugsmē", lai paaugstinātu pilsoņu darbaspēju līmeni ar mērķi nodrošināt ekonomisko, sociālo un teritoriālo attīstību un izaugsmi. Eiropā parādījās jauni projekti, kas saistās ar cilvēka attīstību "Lasošā Eiropa".

Vispasaules Lasītprasmes fonda pilna atskaite ir publicēta Vispasaules tikšanās laikā lasītprasmes jautājumos, kas bija augstā līmenī organizēta Oksfordā 2012. gada aprīlī. Tā ir pirmā konference, veltīta lasīšanas problēmu risināšanai un to kopsakaram ar nabadzību.

Visi iepriekšminētie faktori liecina par intereses pieaugumu Eiropā par ātrlasīšanas metodēm, un jaunu metožu izstrādāšanas aktualitāti šajā virzienā.

Tādējādi runa ir par pilnīgi jaunām kompetencēm, kas jāapgūst, arvien pieaugot informācijas apjomam, ko diktē uz zināšanām balstīta ekonomika.

Licencēts Mācību centrs Lando® aicina bērnus un pieaugušos uz ātras lasīšanas nodarbībām. Tikai sešās dienās pa trīs stundām jūs palielināsiet lasīšanas ātrumu divas-trīs reizes, uzlabosiet izlasītā saprašanu, attīstīsiet uzmanību un koncentrēšanās spēju. Nodarbības pieaugušiem - rīta un vakara grupās. Ātra lasīšana bērniem - brīvdienās.

Pierakstīties var www.lando.lv, pa tālr. 67273009, 29433553

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!