Foto: Arhīva foto
Nu ir klāt laiki, kad mākslīgā intelekta algoritmi kļuvuši par mākslas zinātniekiem. Un viens no tiem apšauba Rafaēla gleznas "Madonna della Rose" jeb "Rozes madonna" autorību. ASV un Apvienotās Karalistes pētnieku apmācīts algoritms apstiprina aizdomas, kas iepriekš jau bijušas dažiem mākslas pētniekiem.

"Rozes madonna", kā liecina ekspertu vērtējums, gleznota laika posmā no 1518. līdz 1520. gadam. Jau 19. gadsimta vidū daži mākslas kritiķi tajā pamanīja ko neparastu. Proti, tehnika un izpildījums, kā gleznots Sv. Jāzeps, kas redzams gleznas kreisajā augšējā stūrī, atšķiras no pārējās gleznas. Pietiekami, lai parādītos spekulācijas, ka Sv. Jāzepu gleznojis kāds cits, ne pats Rafaēls. Parasts vērotājs to pat nepamanītu, un arī acīgākajiem un zinošākajiem mākslas speciālistiem ir vien aizdomas, bet ar drošiem apgalvojumiem tie pārsvarā nesteidzas. Taču nu mākslīgā intelekta "mākslas kritiķis" arī pieslējies šim uzskatam – tā nebija Rafaēla turēta ota, kas gleznoja Sv. Jāzepu.

Foto: Arhīva foto
Rafaēla darba oriģināls pašlaik glabājas Prado muzejā Madridē, Spānijā.

Lai apmācītu mākslīgā intelekta algoritmu, parasti nepieciešams liels datu apjoms. Tas var būt izaicinājums, ja runa ir par vienu konkrētu mākslinieku – gleznu ir tik, cik ir. Taču šis risinājums sevi ir pierādījis, jo testos spēja atpazīt Rafaēla gleznas no citu autoru darbiem ar 98 procentu precizitāti. Notingemas Universitātes, Bredfordas Universitātes un Stenforda Universitātes pētnieki par pamatu izmantoja "Microsoft" izstrādāto mākslīgo neironu tīklu "ResNet50", ko papildu apmācīja ar mašīnmācīšanās metodi, ko sauc par atbalsta vektoru mašīnu.

"Mēs izmantojām attēlus, par kuru autorību šaubu nav, lai apmācītu datoru atpazīt Rafaēla gleznošanas stilu līdz vissmalkākajām detaļām – no veida, kā pa audeklu tiek virzīta ota, līdz izmantotajai krāsu paletei, ēnošanai un jebkuram citam glezniecības tehnikas aspektam," skaidrojis viens no pētījuma autoriem, Bredfordas Universitātes datorzinātnieks Hasans Ugails. "Dators var gleznā ieskatīties daudz, daudz dziļāk nekā cilvēks. Līdz mikroskopiskam līmenim," Ugailu citē vietne "Science Alert".

Gleznā attēloti, sākot no kreisās puses, Sv. Jāzeps, Jānis Kristītājs, jaunava Marija un Jēzus. Ir eksperti, kas uzskata – Jāzepu gleznojis kāds cits. Vismaz daļēji, ja ne pilnībā. Algoritms saka to pašu. "Kad ar algoritmu pārbaudījām visu "Rozes madonnu", rezultāti nebija pārliecinoši," bilst Ugails. "Taču, kad likām algoritmam vērtēt atsevišķus tēlus, par katru no trim pārējiem, izņemot Jāzepu, algoritms bija drošs – tas ir Rafaēla darbs."

Nav izslēgts, ka Jāzepu gleznojis viens no Rafaēla mācekļiem – Džulio Romano. Lai apstiprinātu šādu klasisku mākslas darbu autorību, ar vienu eksperta viedokli vai ar vienu datorprogrammu vis nepietiks. Tomēr šādas programmas var kļūt par labu rīku mākslas speciālistu rokās. Arī pētījuma autori uzsver, ka mākslīgais intelekts šajā ziņā noteikti neaizstās cilvēkus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!