Foto: AFP/Scanpix

Pirms 36 gadiem palaistā NASA automātiskā starpplanētu zonde "Voyager-1" izlidojusi ārpus Saules sistēmas un nonākusi starpzvaigžņu telpā, secinājuši ASV Nacionālā aeronautikas un kosmosa pārvaldes (NASA) zinātnieki.

1977.gada 5.septembrī palaistā zonde ir pirmais no Zemes palaistais objekts, kas aizkuģojis ārpus Saules sistēmas.

Par izlidošanu no Saules sistēmas liecina no zondes saņemtie dati, ka "Voyager 1" vairs nav Saules radiācijas ietekmē.

"Mēs pavisam noteikti pirmo reizi esam starpzvaigžņu telpā," sacīja "Voyager" projekta zinātnieks Eds Stouns.

"Mēs esam tur nonākuši. Uz to mēs cerējām, kad pirms 40 gadiem sākām šo projektu. Neviens no mums nezināja, ka kaut kas var ilgt tik ilgi, kā šīs divas "Voyager" zondes," sacīja Stouns.

Par "Voyager" atrašanās vietu pēdējā gadā daudz debatēts, jo nevienam nav zināms, kā tieši izpaustos brīdis, kad kosmiskā zonde šķērsotu Saules sistēmas robežu. Turklāt mērinstrumenti, kuri bija paredzēti šādu pārmaiņu fiksēšanai, salūza sen.

Tomēr tagad NASA zinātnieki ir vienisprātis, ka "Voyager 1" oficiāli atrodas ārpus Saules sistēmu aptverošās heliosfēras.

Zonde turpina lidojumu izplatījumā, taču tās enerģiju ražojošie radioaktīvo izotopu termoelektroģeneratori sāk pavājināties.

Pēc pētnieku prognozēm, "Voyager" atlikušie mērinstrumenti pārstās darboties aptuveni 2025.gadā.

"Voyager-1" un tā dubultniece "Voyager-2" tika palaistas 1977.gadā, lai izpētītu Saules sistēmas ārējās planētas, tostarp Jupiteru, Saturnu, Urānu un Neptūnu.

Sākotnēji bija plānots, ka "Voyager" misija ilgs līdz 1981.gadam. Tomēr abas kosmiskās zondes turpināja lidot aizvien tālāk no Zemes, atpakaļ sūtot vēl nekad neredzētus planētu attēlus, atklājot daudzus agrāk nezināmus lielo planētu pavadoņus, nofotografējot nezināmus vulkānus uz Jupitera pavadoņa Io un milzīgu atmosfēras vētru uz Neptūna.

Ar uzviju izpildot savu misiju, "Voyager-2" 1986.gadā aizlidoja tuvu garām Urānam, bet 1989.gadā - Neptūnam, atklājot daudzus abu planētu pavadoņus. Nekad iepriekš šīs planētas nebija apmeklējušas kosmiskās zondes.

Kopumā no 1979. līdz 1989.gadam abas zondes izpētīja četras planētas un 48 to pavadoņus - vairāk nekā jebkurš cits kosmiskais aparāts.

Kaut arī palaista divas nedēļas ātrāk, "Voyager-2" ceļo lēnāk nekā pirmā zonde.

Šajās zondēs ir Karla Sagana vadītās kosmologu vienības izstrādātās īpašās kartītes, kas citām civilizācijām sniegtu pamatinformāciju par Zemes iedzīvotājiem. Abās "Voyager" atrodas identiski zelta diski, kuros ierakstītas dažādas skaņas - skūpsts, šūpuļdziesma, vēja šalkoņa un ūdens šļaksti, toreizējā ASV prezidenta Džimija Kārtera un toreizējā ANO ģenerālsekretāra Kurta Valdheima sveicieni, uzrunas daudzās valodās - sākot no senās akadiešu līdz neskaitāmām mūsdienu valodām.

Šajos ierakstos ir arī 90 mūzikas minūtes, sākot ar Bahu un Mocartu un beidzot ar Čaku Beriju.

Kosmiskajās zondēs ir simboliski apraksti par to izcelšanās vietu un cilvēces sasniegumiem un instrukcijas, kā skaņu ieraksti atskaņojami. Pagaidām gan citplanētieši vēl nav atsaukušies.