Foto: AFP/Scanpix/LETA

Aizvadītajā nedēļā Dānijā noslēgusies divus gadus ilgusī tiesvedība pret mākslinieku Jensu Hāningu (Jens Haaning), kuram bija jārada mākslas darbs Ālborgas modernās mākslas muzejam, izmantojot muzeja piešķirto naudu, taču viņš to paturēja un muzejā eksponēja tukšus gleznu rāmjus ar baltiem audekliem, nosaucot darbu "Paņem naudu un bēdz".

Kā vēsta CNN, 2021. gadā Kunsten – Ālborgas modernās mākslas muzejā bija plānota laikmetīgās mākslas izstāde ar darbiem, kas reflektē par nodarbinātību un darbu nākotnē. Muzejs Hāningam piešķīra 530 tūkstošus dāņu kronu jeb aptuveni 70 tūkstošus eiro, lai viņš radītu jaunas versijas diviem saviem iepriekšējiem darbiem – ar banknotēm noklātiem audekliem, kuros izmantots tik daudz dāņu kronu un eiro, cik ir vidējā gada alga Dānijā un Austrijā. Tā vienā mākslinieks uz muzeju nosūtīja divus tukšus rāmjus, dodot tiem nosaukumu "Paņem naudu un bēdz" un norādot, ka radījis jaunus, labākus darbus, kas daudz labāk iederas izstādes tēmā.

Tāpat mākslinieks – konceptuālists pauda, ka šie darbi ir komentārs par zemo atalgojumu, bet muzeja līguma neievērošana ir daļa no viņa darba.

Pirms diviem gadiem Hānings CNN pauda, ka no sava mākslinieciskā skatapunkta viņš spējis radīt daudz labākus darbus, nekā viņi (muzejs) spēja iedomāties. "Neuzskatu, ka esmu naudu nozadzis. Esmu radījis mākslas darbu, kas ir desmit vai pat simt reižu labāks, nekā tas, ko bijām plānojuši," medijam sacīja mākslinieks, uzsverot, ka nespēj saskatīt šajā rīcībā problēmu.

Hānings pauda, ka jaunie mākslas darbi mudina cilvēkus reflektēt par sociālajām struktūrām un institūcijām. "Ja nepieciešams, paņem naudu un bēdz," savu darbu skaidroja mākslinieks.

Neskatoties uz neapmierinātību un tiesvedības uzsākšanu, muzejs Hāninga darbus arī eksponēja, līdzās izvietojot arī epastu saraksti ar mākslinieku, kurā viņš skaidro sava darba koncepciju.

Šobrīd Hāninga darbs uzskatāms par daļu no tiem jaunāko laiku mākslas darbiem, kas uzdod jautājumu par mākslas darba vērtību un nosacījumiem, kas to rada. Kā līdzīgus piemērus var minēts vispasaules slavu guvušo Mauricio Katelāna pie sienas pielīmēto banānu, kā arī Benksija darbu "Meitene ar balonu" (Girl With Balloon), kas "pašiznīcinājās" jeb tika daļēji sasmalcināts uzreiz pēc pārdošanas izsolē.

Tomēr šī gada 18. septembrī Kopenhāgenas tiesa lēma par labu muzejam un Hāningam būs nauda gandrīz pilnā apjomā jāatgriež. Mākslinieks varēs no summas ieturēt 40 tūkstošus kronu jeb aptuveni 5300 eiro par mākslas darbu materiāliem un transportēšanas izdevumiem.

Jenss Hānings (1965) ir dāņu konceptuālās un laikmetīgās mākslās pārstāvis, kurš dzīvo un strādā Kopenhāgenā. Viņa radošā darbība aizsākusies 90. gados, lielākoties Hānings savos darbos reflektē par sarežģīto un mainīgo Rietumu sabiedrību.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!