"Rīgas galerijā" no 9. oktobra līdz 1. novembrim apskatāma mākslinieka Heinriha Vorkala personālizstāde "Time", kā arī tiks prezentēts mākslinieka katalogs, portālu "Delfi" informē galerijas pārstāvji.
Peronālisztādē "Time" Henrihs Vorkals apspēlē ietekmīga ASV žurnāla "Time" metaforisko un reālo nozīmi, ietekmējot un atspoguļojot pasaules procesus. "Time" ir zināms rezumējums un paša mākslinieka šodienas skatījums uz personīgo uzskatu un mākslas tendenču attīstību.

Henrihs Vorkals ir cieši ieinteresēts pasaules kultūrā, mūzikā, sociālos un politiskos procesos. Vorkalam nekad nav šķitis, ka notikumi ārpus Latvijas ir mazsvarīgi vai neietekmē lokālās norises šeit. Gan ASV prezidenta Forda rīcība, gan poļu 'solidaritāte', Miks Džegers, Endijs Vorhols vai Vilhelms Purvītis autoram šķiet vienlīdz nozīmīgi. Šī ir tā plašā bāze, uz kuras ir veidojusies un attīstījusies autora spilgti individuālais mākslinieciskais rokraksts.

Henriha Vorkala (dz. 1946) radošā mākslas dzīve aizsākās 1960. gadu vidū. Mākslinieks piedalījies nozīmīga rakstura grupu izstādēs Latvijā un Eiropā, Latvijas mākslu reprezentējot tāda mēroga vizuālās mākslas notikumos kā Starptautiskā grafikas biennāle Kēnigsbergā (2000) un Starptautiskā plakātu biennāle Varšavā (2002). Henriha Vorkala personālizstādes vairākas reizes bijušās skatāmas "Rīgas Galerijā" izstādes (1993, 1999), "Popārts ir miris"" (2001; kopā ar Juri un Vilni Putrāmiem) un "Dzimis Amerikā" (2003), par kuru māksliniekam piešķirta Gada Balva 2003 nominācijā "Personālizstāde kādā no Latvijas galerijām", un jaunākā personālizstāde "It's Andy Warhol" (2005).

Henriha Vorkala radošā darbība izpaužas konceptuālās mākslas ietvaros, attīstot serigrāfijas un fragmentārisma principu, izmantojot zīmējumu, pasteli un akvareļa tehniku.

Jau kopš 60. gadiem mākslinieka radošās idejas un darbība veidojas spēcīgu ASV popkultūras impulsu iespaidā, kurus mākslinieks pastarpināti (nekad nav apmeklējis ASV) guvis no sev tuviem amerikāņu popārta māksliniekiem kā Endijs Vorhols (Andy Worhol) un Roberta Raušenbergs (Robert Rauschenberg). Henriham Vorkalam simpatizē ironija, kādu šie mākslinieki pauduši, interpretējot ar ASV politiskajiem un sociālajiem notikumiem saistītus sižetus.

Personālizstādē "Dzimis Amerikā" Henrihs Vorkals turpināja pirms pāris gadiem izstādē "Popārts ir miris" aizsākto tēmu par terora aktiem Ņujorkā un Vašingtonā un to pasnieguma veidu preses medijos. Henriha Vorkala gleznu sērijas - fragmenti bija tapuši tiešā ASV preses izdevumu (Times, Newsweek) publikāciju iespaidā. To vizuālajā materiālā mākslinieks saredz formālu līdzību ar Endija Vorhola un Roberta Raušenberga popārta stilā veidotajām ilustrācijām, autoriem atainojot notikumus Vjetnamas kara laikā 1960. gadu vidū. Henrihs Vorkals savos darbos apspēlēja ideju, ka 2001. gada 11. septembrī notikušie terora akti ASV konceptuāli vērtējams kā noteikta veida aizguvums no 1960. gadu popmākslā paustajām nostādnēm, tāpēc to aizsākumi meklējami pašā ASV kultūrā.

Autors pievērsies arī mūzikas grupas "Rolling Stones" zvaigznei un leģendai Mikam Džegeram (Mick Jagger), kura personība un viņa radītais tēls cilvēcīgi un intelektuāli fascinē autoru jau kopš 1960. gadu sākuma, kad līdztekus aizsākās abu profesionālā karjera katram savā pašizpausmes formā. Mākslinieks uzskata, ka Mika Džegera, kā arī Endija Vorhola personības ar savu radošo darbību ilustrē veselu laikmetu ne vien ASV vēsturē, bet visas pasaules mērogā. Tāpat Henrihs Vorkals turpina citēt un interpretēt franču glezniecības meistaru (Eduārs Manē) darbus, pretnostatot sevi un cita laika mākslas personības vienotā idejiskā koncepcijā.

Henrihs Vorkals: "Es vienkārši zīmēju un ar to kompensēju kultūras telpu, kas man nepieciešama. Kad zīmēju, esmu tur, kur vēlētos būt... Zīmējot gribu identificēties ar citu mākslinieku, kas man patīk; izstādē 'Rīgas galerijā' ir divas Latūra gleznas transformācijas, kur paradās arī mana mūžīgā tēma - zelta griezums. Ne tikai kompozīcijas princips, bet arī filozofiski , es izmantoju zelta griezumu kā metaforu ("Ideja ir visvērtīgākā" Neatkarīgā Rīta Avīze, 21.02.2004.

Henriha Vorkala mākslas darbi atrodas Valsts Mākslas muzeja kolekcijās, Valsts Tretjakova galerijas Maskavā, Jane Voorhees Zimmerli Mākslas muzeja Ņujorkā un citās publiskās, kā arī privātkolekcijās Latvijā un Eiropā.

Savukārt apjomīgais katalogs, ko izdod "Rīgas galerija", ir latviešu un angļu valodā. Tekstu autori ir Henriha Vorkala laika biedrs, mākslas kritiķis un mākslinieks Jānis Borgs un ASV universitātes profesors, mākslas zinātņu doktors, slavenā "Zimmerly" (Bruklinā NYNY) mākslas muzeja kolekcijas kurators Marks Allens Švēde. Kataloga mākslinieks - Ojārs Pētersons. Tas ir pirmais izvērstākais izdevums, kas atspoguļo autora darbību un ilustrē mākslinieka daudzpusību un viņa spilgtās idejas.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!