Foto: Andrejs Strokins

Vēl līdz 25. septembrim Fon Stricka villā, Rīgā aplūkojama šā gada laikmetīgās mākslas festivāla "Survival Kit" izstāde. Par vienu no festivāla māksliniecēm – Leu Porsager – raksta mākslas zinātniece Šelda Puķīte.

Zinātniskās fantastiskas žanrs ir perfekta vienojošā platforma līdz šim tuvplānā apskatīto festivāla mākslinieku interesēm un izpausmju formām. Laba zinātniskās fantastikas literatūra apvieno un prasmīgi modificē dažādas reliģijas un neierasta vai radikāla rakstura filozofiskas teorijas, patapinātas no teozofijas, psihoanalīzes un konspirācijas teorijām, kamēr tēlu vizualizācijai iedvesma smelta mākslas vēsturē un dažādas kontrkultūrās. Šajos futūristiskajos pagātnes vai nākotnes apcerējumos cilvēks visbiežāk tiek konfrontēts nevis ar Dieva figūru, bet gan ar visumu, apzinoties savas cilvēciskās varenības niecību šīs bezgalīgās telpas priekšā.

Dāņu māksliniece Lea Porsager (1981) pozicionē sevi kā „parabiologu”, kas vardes vietā mēģina uzšķērst zemapziņu. Šim okultajam seansam māksliniece ir ilgstoši un nopietni gatavojusies, apgūstot kino, dažādas vizuālās mākslas disciplīnas un filozofiju, studējot gan dzimtajā Dānijā, gan Zviedrijā un Vācijā. Mākslinieces izvēlētie mediji ir video, foto, instalācija un teksts apvienojumā ar interesi par dažādām misticismā un zinātniskajā fantāzijā sakņotām idejām. Piemēram, viņa mēģina savā mākslā interpretēt un vizualizēt teozofes Annijas Besantas 20. gadsimta sākumā definētās domformas.

Apšaubot normatīvu pieeju domāšanai un cilvēku zināšanām, Porsagere izmanto šīs teorijas, kā, piemēram, idejas par tantrisko seksu vai kundalini enerģiju, lai spekulētu par cilvēka ķermenisko dziņu un garīgā kūtruma izcelsmi. Mākslinieces projektos domformas bieži izpaužas kā monumentāli, abstrakti elementi, kuru avots ir arhitektūrā izmantoti metāla balsti, kas tiek agresīvi konfrontēti ar telpu, sintētiski materiāli un izgriezts vai iegrebts teksts dadaistisku poēmu formā. Autores darbus raksturo caur absurdu veidotas metaforas, ķermeniskums un reizē tehnokrātisms, kas tik organiski saplūst ar starpgalaktiskām konspirācijām par cilvēces izcelsmi un nozīmi šajā milzīgajā sistēmā.

“Survival Kit 8” ietvaros Porsageres instalācija un teksts no visiem izstādē redzamajiem darbiem veido visburtiskāko dialogu ar šī gada festivāla tēmu „Sabiedrības akupunktūra”. Mākslinieces izmantotās lietotās adatas metaforiski uzdur sabiedrības uzburbušos augoņus, kas uz sienas novietotajā instalācijā tiek reprezentētas kā mīksti sūkļi. Izmantotā zilā krāsa atgādina vēnas, kas līdzīgi elektrības vadiem caurspīdīgā apvalkā, veido sazarotas, pulsējošas līnijas. Atveseļošanās pazīmes gan nevar saskatīt, tikai abstraktas domformas un varbūt Porsageres viegli ironisko atziņu, ka ezotēriskais turpinās caur māksliniekiem, okultā patiesajiem medijiem.

"Survival Kit 8" izstāde K.K. fon Stricka villā aplūkojama līdz 25. septembrim. Izstāde atvērta no trešdienas līdz piektdienai no plkst. 14 līdz plkst. 20, sestdienās un svētdienās no plkst. 12 līdz plkst. 19.

Laikmetīgās mākslas festivāls "Survival Kit" rosina sabiedrību reaģēt uz pārmaiņām mūsdienu pasaulē un pārdomāt dažādas izdzīvošanas stratēģijas. Katru gadu festivālam tiek izvēlēta jauna norises vieta – kāda no Rīgas tukšajām ēkām, tādā veidā iezīmējot tās potenciālu un iespējamās attīstības stratēģijas. Festivāls šogad pievēršas akupunktūrai kā metaforai mūsdienu sabiedrības sāpīgo punktu noteikšanai un pulcē aptuveni trīsdesmit latviešu un ārvalstu māksliniekus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!