No 8. līdz 19.jūnijam Latvijas Nacionālajā operā notiks septītais Rīgas Operas festivāls, kura galvenais akcents būs Maskavas K.Staņislavska un V.Ņemiroviča-Dančenko Muzikālā teātra viesizrādes.
Krievijas trešais lielākais operteātris Latvijā viesosies pirmo reizi, realizējot abu teātru apmaiņas projektu, kas noritēs ar Rīgas un Maskavas pašvaldību atbalstu.

Latvijas publikai Maskavas K.Staņislavska un V.Ņemiroviča-Dančenko teātris rādīs divas izrādes - S.Prokofjeva operu "Laulības klosterī" (12. un 16. jūnijā plkst.19.00) un Dž.Pučīni operu "M-me Butterfly" (13. un 15.jūnijā plkst.19.00). Pats festivāls tiks atklāts ar B.Britena operu "Skrūves pagrieziens" (8.06, galvenajās lomās Kristīne Gailīte, Antra Bigača, Viesturs Jansons, Daumants Kalniņš), 9. un 18.jūnijā rādīs Dž.Pučīni operu "Toska" (galvenajās lomās - M.Tropina, I.Linaburģīte, E.Ivanovs, A.Antoņenko, S.Izjumovs), 10. un 17.jūnijā - A.Rubinšteina operu "Dēmons" (E.Siliņš, T.Monogarova, S.Vaice, S.Jēgers u.c.), 19.jūnijā - R.Vāgnera operu "Klīstošais holandietis" (E.Siliņš, I.Kepe, A.Antoņenko).

Maskavas K.Staņislavska un V.Ņemiroviča-Dančenko Muzikālais teātris zem vienota nosaukumu teātris tika apvienots 1941.gadā, tajā ietilpa Staņislavska operas trupa (dibināta 1919.gadā kā Lielā teātra Operas studija), Ņemiroviča-Dančenko trupa (dibināta 1919.gadā kā Maskavas Dailes teātra muzikālā studija) un Viktorīnas Krīgeres baleta trupa (dibināta 1929.gadā). Teātra iestudējumu galvenā iezīme ir demokrātiskums, atvērtība jaunajam, mobilitāte, dzīvesprieks. Šībrīža repertuārs ir ļoti plašs: sākot ar baleta klasiku ("Gulbju ezers", "Riesktkodis") līdz pat ultramoderniem dejas uzvedumiem ("Kamēliju dāma" un "Sulamīte" horeogrāfa Dm.Brjanceva versijā), saudzīgi saglabātie Staņislavska un Mihailova operu iestudējumi ("Jevgeņijs Oņegins", "Pīķa dāma") un eksperimentālie galvenā režisora Aleksandra Titeļa iestudējumi ("Laulības klosterī", "Bohēma" u.c.). Operas teātra galvenā zvaigzne ir soprāns Olga Gurjakova, kas dzied arī Marijas teātrī, Milānas "La Scala", Ņujorkas "Metropolitan-opera", Parīzes Bastīlijas operā un Grand Opera, Vīnes Valsts operā, Deutsche Oper Berlin, Ženēvas Lielajā teātrī u.c. O.Gurjakova Rīgā dziedās Čo-čo-sanas lomu.

Dž.Pučīni operas "M-me Butterfly" iestudējums (2002) ir Krievijas nacionālās prēmijas "Zelta maska" četrkārtējs ieguvējs nominācijās gada labākā operas izrāde, labākais režijas darbs, labākais mākslinieka darba un labākā sieviešu loma (O.Gurjakova). Izrādi ir veidojuši režisore Ludmila Naļotova, diriģents Ara Karapetjans un māksliniece Jeļena Stepanova; galvenajās lomās iejutīsies Olga Gurjakova, Irina Arkadjeva (Čo-čo-sana), Ahmeds Agadī, Mihails Urusovs (Pinkertons), Jevgeņijs Poļikaņins (Šarpless) u.c. Avīzes "Večerņij klub" recenzente Olga Belaja par iestudējumu rakstīja: "Teātri var apsveikt ar ļoti veiksmīgu izrādi. Vienmēr pastāv iespēja pārvērst šo Pučīni operu asarainā ziepju operā vai pārizsmalcinātā austrumu drāmā. Režisorei Naļotovai ir apbrīnojami laba humora izjūta un gaume. Scenogrāfijā, plastikā, kostīmos ir acīmredzama sasaiste ar seno japāņu teātri "No": maskās ģērbti aktieri, lakoniskas dekorācijas, pasvītrota teātra vide. Iestudējuma sāls - izsmalcinātās japāņu kultūras un juteklīgās itāļu operas savienojums."

S.Prokofjeva opera "Laulības klosterī" tika iestudēts 2000.gadā. Izrādi veidoja režisors Aleksandrs Titeļs un Ludmila Naļotova, diriģents Ara Karapetjans un mākslinieks Vladimirs Arefjevs. Opera tapusi 1940.gadā pēc P.Šeridāna komēdijas "Duenja" motīviem. Komponists rakstīja, ka sacerot mūziku bija jāizvēlas viens no diviem ceļiem: "pasvītrot komisko pusi vai izvēlēties lirisku akcentu". S.Prokofjevs izvēlējās otru ceļu. Par 2000.gada iestudējumu kritiķe J.Čeremniha rakstīja: "Pirmoreiz Maskavā redzu iestudējumu, kas ir tik atvērts publikai" (Kommersant). Rīgā dziedās Hibla Gerzamova (Luīza), Jeļena Maņistina (Aukle), Irina Gelahova (Klāra), Vjačeslavs Voinarovskis (dons Heroms).

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!