Kad 1997.-1998. gada sezonā radās doma par Rīgas Operas festivāla (ROF) nepieciešamību, tā iniciatorus vadīja ideja vienkopus rezumēt sezonas veikumu, kā arī vēlme pavērst opernama fasādi ar skatu uz pasauli un (nenoliegsim) Rīgas ģeogrāfisko koordināšu ērtums, kas, starp citu, licis vācu žurnāla "Opernwelt" korespondentam Villemam Brulsam (Willem Bruls) izteikt tālākai nākotnei adresētu prognozi par Rīgas iespējamu pārtapšanu austrumu Zalcburgā.
Vairāki prominenti opermūzikas pasaules eksperti pauduši viedokli par ROF eksotiskumu: "drosmīgi inscenējumi", "donkihotiska apņēmība", "vēlme riskēt, lai sajustu mākslas utopiju" - šie daži izteikumi spilgti raksturo "Arena di Verona", Savonlinnā un Glaindbornā (Glyndborne) rūdīto opermīļu gatavību apgūt jaunus spēles laukumus. Uztverot ROF kā Latvijas Nacionālās operas apņēmību aicināt ciemos Eiropu, festivāla programma ik gadus tiek rūpīgi sastādīta tā, lai ārvalstu interesentiem būtu iespēja novērot Baltā nama radošā rokraksta attīstību un mākslinieciskās prioritātes.

Pirmais festivāls ar pieciem iestudējumiem notika 1998. gada jūnijā. 2000. gads kļuva par rekordistu ar sešām izrādēm un Verdi Rekviēma iekļaušanu programmā. ROF daudzveidīgajā programmā līdzās "Aīdas" gleznieciskajam krāšņumam stājusies proletāriskā "Karmena", līdzās "Salomes" makabrajai notumsai - "Seviļas bārddziņa" viegli šķebinošais rozīgums, Romualda Kalsona "Pazudušā dēla" salmu jumtus nomainījuši "Jevgeņija Oņegina" ekstravagantie ievārījuma trauki, un "Cosi fan tutte" amerikāniskais kopmītņu dizains mijies ar "Masku balles" zeltīto monumentālismu.

Šogad ROF programmā iekļauti divi LNO direktora Andreja Žagara inscenējumi: askētiskais R. Vāgnera "Klīstošais holandietis" un šosezon tapušais deromantizētais A. Rubinšteina "Dēmons". Tiem līdzās stāsies Maskavas Helikon-opera mākslinieciskā vadītāja Dmitrija Bertmana nule pavasarī inscenētā "Toska" un Britena operas "Skrūves pagrieziens" Prāgas inscenējuma pielāgojums mūsu opernamam (šī izrāde saņēma Latvijas Republikas Kultūras ministrijas 2003. gada prēmiju).

Būtiski atzīmēt, ka ROF vēsturē ir vērā ņemami viesu uzņemšanas precedenti - aizpērn skatījāmies Gidona Krēmera & Co piedāvāto Pjacollas tango operu "Maria de Buenos Aires", bet pagājušā gada jūnijā mums bija gods vērot Maskavas Lielā teātra viesizrādes - Prokofjeva "Mīlu uz trim apelsīniem" un "Turandotu". Šogad festivālu krāšņos Maskavas K. Staņislavska un V. Ņemiroviča-Dančenko Akadēmiskā muzikālā teātra divas izrādes - ar '"Zelta Masku 2003" godalgotā Dž. Pučīni opera "Madama Butterfly" un S. Prokofjeva pikantā draiskulība ar nosaukumu "Laulības klosterī".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!