Foto: Shutterstock
Bērnu pārtikas tirgus ir stabils, uz ko norāda vienmērīgs ievestās bērnu pārtikas realizācijas apjoms un vienmērīgs konkurences intensitātes līmenis, liecina Konkurences padomes (KP) ziņojums par bērnu pārtikas tirdzniecības tirgus uzraudzību.

KP šā gada 2.martā sāka bērnu pārtikas tirdzniecības tirgus uzraudzību, kuras ietvaros tika iegūti dati par konkurences situāciju bērnu pārtikas tirdzniecības tirgū no tirgus dalībniekiem, kā arī izmantota publiski pieejamā informācija.

KP zīdaiņu (bērni līdz 12 mēnešu vecumam) un mazu bērnu (vecumā no viena līdz trim gadiem) pārtiku nodalīja no pieaugušo pārtikas, vērtējot to kā atsevišķu tirgu. Tāpēc KP zīdaiņu un mazu bērnu pārtiku iedalīja piecās bērnu pārtikas grupās, kas nav savstarpēji aizvietojamas viena ar otru - maltītes (visa veida biezeņi), putras, dzērieni (sulas, ūdens), uzkodas (cepumi, sausiņi) un mātes piena aizstājēji un formulas (mākslīgie papildu ēdināšanas maisījumi zīdaiņiem).

Ziņojumā teikts, ka patlaban bērnu pārtikas tirgū darbojas deviņi vairumtirgotāji, tomēr to skaitam Latvijas tirgū ir tendence augt. Tāpat secināts, ka konkurences apstākļi mātes piena aizstājēju un putru maisījumu tirgū vairumtirdzniecības līmenī ir līdzīgi visiem tirgus dalībniekiem.

Uzraudzības ietvaros tika konstatēts, ka galvenais bērnu pārtikas (mātes piena aizstājēju un putru maisījumu) realizācijas kanāls ir lielveikali, tāpēc vairumtirgotāju pārdošanas apjomi lielā mērā ir atkarīgi no tā, ar cik plašu sortimentu, kādas cenas un atlaides vairumtirgotājs var piedāvāt lielveikalam (mazumtirdzniecības tīklam), mazāk tas ietekmē tirdzniecību aptiekās un bērnu preču veikalos.

Vairumtirgotāju skaits un vairumtirdzniecības cenu līmenis bērnu pārtikas produktu tirgū ir stabils, tomēr viena produkta cenas amplitūda dažādās tirdzniecības vietās var svārstīties aptuveni 20% robežās gan mātes piena aizstājējiem, gan putru maisījumiem. Bet dārgākajā produktu grupā mātes piena aizstājēju cenu amplitūda svārstās 30% robežās, lētākajā produktu grupā mātes piena aizstājēju cena svārstās pat 45% robežās. Putru maisījumu tirgū cenas dārgākajā un lētākajā produktu grupā nav krasi atšķirīgas.

Kopumā Latvijā ir iespējams iegādāties vismaz 32 preču zīmju bērnu pārtikas produktus, un to sortiments vienas preču zīmes ietvaros ir lielāks nekā Igaunijā.

KP arī konstatējusi, ka vairumtirgotāji produktu noieta veicināšanā mazumtirdzniecības līmenī ir atkarīgi no pediatru rekomendācijām, jo reklāma, akcijas un citi atbalsta pasākumi attiecībā uz mātes piena aizstājējiem ir ierobežoti.

"Vairumtirgotāji, lai veicinātu produkta pārdošanu, rīko akcijas arī mātes piena aizstājējiem, lai gan šo produktu pārdošana mazumtirdzniecībā par pazeminātu cenu saskaņā ar pastāvošo normatīvo regulējumu nav atļauta," teikts ziņojumā.

Izvērtējot vertikālos līgumus starp ražotājiem un izplatītājiem, tika konstatēti konkurences likumam neatbilstoši līguma noteikumi, kuru tālākai izvērtēšanai tika ierosināta lieta.

Jau ziņots, ka Konkurences padome (KP) šogad pievērsusi pastiprinātu uzmanību tirgiem ar vislielāko ietekmi uz patērētājiem un tautsaimniecības attīstību, veicot tirgus uzraudzības tādos tirgos kā, piemēram, ikdienas preču mazumtirdzniecība, medikamenti, degviela, cukurs un bērnu pārtika, informēja KP vecākā referente sabiedrisko attiecību jautājumos Inita Kabanova.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!