Foto: LETA
Pēdējo divu mēnešu laikā cukura cenas biržās palielinājušās par 20% līdz 40%, kā rezultātā nedaudz varētu kāpt cukura cenas arī Latvijas tirdzniecības tīklos, biznesa portālam "Nozare.lv" norādīja Mārketinga padomes direktore Inguna Gulbe.

"Vairākās valstīs tirgū tiek novirzīti uzkrājumi, lai mazinātu augošās cukura cenas mazumtirdzniecībā. Tādējādi pasaules kopējie uzkrājumi ievērojami samazinās. Nemainoties situācijai pasaulē, arī Latvijā cenas varētu nedaudz palielināties atbilstoši pasaules cenu izmaiņām, ņemot vērā arī zemo konkurenci vietējā tirgū," sacīja Gulbe.

Viņa atzina, ka pēdējā laikā pasaules biržās vērojamo cukura cenu kāpumu līdz pat 40% patlaban ietekmē tirgus pamatrādītāju - pieprasījuma un piedāvājuma attiecība. Krievijā, Pakistānā un Ķīnā vietējais piedāvājums būs mazāks sakarā ar nelabvēlīgiem laika apstākļiem. Indijā ražošanas apjomi atbildīs prognozēm, valsts zināmus apjomus eksportēs. Tomēr galvenais tirgu ietekmējošais faktors ir Brazīlijas ražošanas apjomu samazinājums, jo Brazīlija nodrošina lielāko daļu no pasaules jēlcukura eksporta.

Arī Latvijā lielākās cukura izplatītājas - AS "Nordic Sugar" pārstāvji "Nozare.lv" atzina, ka informācija par cukura cenu celšanos pasaules tirgos atbilst patiesībai, un patlaban cukura cena pasaules biržās ir sasniegusi vēsturiski ļoti augstu līmeni, jēlcukura cenai svārstoties no 0,16 līdz 0,17 latiem par kilogramu.

Kā vienu no iemesliem cukura cenu izmaiņām Eiropā "Nordic Sugar" mazumtirdzniecības vadītājs Skandināvijas un Baltijas valstīs Henriks Bramsteds nosauca cukura nozares reformu Eiropā. "Eiropā noslēgumam pietuvojusies cukura reforma, kā rezultātā darbu apturējušas vairāk nekā 80 cukurfabrikas un kopējā cukura ražošana ir samazināta par vairāk nekā sešiem miljoniem tonnu. Eiropā patlaban cukuru ražo par trim miljoniem tonnu mazāk, nekā tas nepieciešams iekšējam patēriņam, līdz ar to radusies nepieciešamība segt starpību no pasaules tirgiem. Ir izveidojusies situācija, ka augstās cenas pasaules tirgos un samazinātās cenas Eiropas iekšējā tirgū padarījušas Eiropas tirgu par nepievilcīgu pasaules cukura eksportētājiem," klāstīja Bramsteds.

Turklāt Eiropas zemniekiem pieaugušas alternatīvās iespējas audzēt citas lauksaimniecības kultūras, kas ir ienesīgākas nekā cukurbietes. Abi šie aspekti nosaka cukura cenas stāvokli ne tikai Latvijā, bet arī visās citās Eiropas valstīs, sacīja Bramsteds, akcentējot, ka "Nordic Sugar" novērtē savu mājas tirgu, tai skaitā arī Latvijas, nozīmību un plāno cukura piegādes, stingri pieturoties pie saistībām, ko tas apņēmies.

"Jelgavas cukurfabrika" pēc savas darbības pārtraukšanas aktīvus, tostarp preču zīmi "Jelgavas cukurs" un tobrīd fabrikā saražoto, bet vēl nesafasēto cukuru, nodeva dāņu cukura ražotājam AS "Danisco Sugar", kas pēc apvienošanās ar "Nordzucker" tagad darbojas ar nosaukumu "Nordic Sugar".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!