Interneta vide arvien vairāk aktivizējas, bet, lai veiksmīgi realizētu biznesu interneta vidē, nepieciešama pēc iespējas šaurāka produktu un pakalpojumu segmentācija, trešdien apaļā galda diskusijā par interneta vides izmaiņām krīzes laikā un perspektīvām interneta veikalu biznesā vienojās nozares pārstāvji.

Pēdējā gada laikā notikušās izmaiņas ekonomikā atstājušas iespaidu uz biznesa vidi - daudz tiek domāts par darba optimizāciju un izmaksu samazināšanu. Tajā pašā laikā atbildes reakcija uz augsto bezdarbu ir tendence sākt mazo uzņēmējdarbību. Daudzi nevar atļauties lielas investīcijas, tāpēc jaunie uzņēmēji bieži sāk ar veikalu virtuālajā vidē, kas ļauj ietaupīt līdzekļus biroja telpām, aprīkojumam un uz darbinieku skaita rēķina, turklāt arī mārketinga aktivitātes lielākoties notiek turpat internetā.

Diskusijas dalībnieki gan apgāž mītu, ka interneta veikals ir ātrs, ērts un lēts bizness, un interneta veikala izveidošanai un uzturēšanai nepieciešamas daudz mazākas investīcijas nekā reāla veikala izveidošanai.

SIA "Neo" direktors Juris Balodis diskusijas laikā norādīja, ka ievērojami ieguldījumi nepieciešami gan e-vides pakalpojumu nodrošināšanā, gan cilvēkresursu racionālā izmantošanā, gan atpazīstamības veidošanā, lai labā iecere iecere nepārvērstos zaudējumos.

Interneta veikalu īpašnieki arī norādīja uz pastāvošo konkurenci tirgū. "Līdz ar krīzi tirgū parādījās spēlētāji, kas centās preces pārdot pat lētāk par vairumtirdzniecības cenām, palielinājušies arī krāpniecības gadījumi un pelēkais tirgus sektors, kas iedragājis uzticamību interneta veikaliem," atzīmēja interneta veikala "Xnet.lv" līdzīpašnieks Mārtiņš Švāns.

Švāns vērsa uzmanību uz nepieciešamību jaunajiem projektiem pēc iespējas vairāk specializēties, orientēties uz konkrētu nozari, jo "nevienam nav vajadzīgs kārtējais universālveikals".

"DnB Nord Bankas" Uzņēmumu apkalpošanas pārvaldes vadītājs Raimo Smukais Latvijā esošos interneta veikalus salīdzināja ar pasūtījumu katalogiem, jo bieži patērētājs par produktu joprojām norēķinās, satiekoties ar pārdevēju, bet interneta veikalu ideja ir "vieta, kur pircējs un pārdevējs nesatiekas".

Viņš arī uzsvēra, ka, pieņemot interneta vides spēles noteikumus, precīzi definējot preci un tās mērķauditoriju, patlaban mazajiem un vidējiem uzņēmumiem tā ir iespēja izdzīvot un pat pelnīt.

Savukārt interneta veikala "Manaslecas.lv" direktors Artis Grīnvalds norādīja uz pozitīvajiem krīzes aspektiem, kas varētu būt noderīgi jauna biznesa sākšanā, atzīmējot lētos darbaspēka resursus, reklāmas cenu kritumu apvienojumā ar radošām idejām un novājināto konkurenci. "Galvenais ir pozitīvi pārsteigt patērētāju, iegūstot klientu lojalitāti, jo zemās pirktspējas dēļ daudzi patērētāji ir gatavi pārcelties uz interneta vidi," sacīja Grīnvalds.

Diskusijas dalībnieki arī uzsvēra sociālo mediju lomu veiksmīga mārketinga veidošanā, taču tam nepieciešama pēc iespējas precīzāka mērķauditorijas definēšana.

Sociālie mediji ir vide, kur sastopami daudzi potenciālie patērētāji. Kā informēja Latvijas Interneta asociācijas izpilddirektors Viesturs Šeļmanovs-Plešs, Latvijā interneta lietotāju skaits vecuma grupā no 15 līdz 74 gadiem sasniedz 1,2 miljonus jeb 62% iedzīvotāju. Interneta pieslēgumu skaits ir aptuveni 55% mājsaimniecībām. Sociālā portāla "Draugiem.lv" lietotāju skaits sasniedzis 2,6 miljonus. Savukārt Latvijas iedzīvotāji, kas iepērkas internetā ir aptuveni 21%. Populārākie produkti, ko patērētāji pērk internetā, ir avio biļetes un elektronika, ceļojumi un telefoni.

Runājot par tendencēm, nozares pārstāvji norādīja, ka vide attīstās strauji, piedzīvojot 15% līdz 20% lielu pieaugumu ik gadu, lai gan iedzīvotāju paradumi attiecībā uz interneta veikalu izmantošanu stagnē. Pastāv tirgus līderi - "220.lv", "xnet.lv", "euroshop.lv" un "neostore.lv", ko atpazīst interneta pētījumu aģentūras "Gemius" veiktās aptaujas dalībnieki, pārējiem tirgus dalībniekiem atpazīstamība ir zemāka par 10%. No aprites izkrīt tie, kas ir statistiski un klientiem neinteresanti, norāda interneta pētījumu aģentūras "Gemius" darījumu vadītājs Toms Panders.

Kā galvenās problēmas saistībā ar interneta veikalu izmantošanu tiek minēta nepareiza informācija mājaslapā par preci vai pakalpojumu, ilgs piegādes laiks un garantiju neesamība. Kā svarīgu ziņu avotu par interneta veikalu darbību "Gemius" darījumu vadītājs min draugu ieteikumus un atsauksmes.

Par šiem un citiem jautājumiem diskutēja Latvijas Interneta asociācijas izpilddirektors Viesturs Šeļmanovs-Plešs, interneta pētījumu aģentūras "Gemius" darījumu vadītājs Toms Panders, "DnB Nord bankas" Uzņēmumu apkalpošanas pārvaldes vadītājs Raimo Smukais, interneta veikala "Xnet.lv" līdzīpašnieks Mārtiņš Švāns, divu jaunu interneta projektu pārstāvji - "Manaslecas.lv" direktors Artis Grīnvalds un "Kanevienam.lv" pārstāvis Jānis Bencins.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!