Foto: AFI
A/s "Pasažieru vilciens" izbeidzis 144 miljonus latu vērto konkursu par elektrovilcienu un dīzeļvilcienu iegādi un izludinājis jaunu konkursu, informē laikraksts "Dienas Bizness".

Jauns konkurss izsludināts, jo konkursa pirmajā kārtā konstatēts, ka prasībām, kas noteiktas kandidātu pieredzei un tehniskajām iespējām, neatbilst pietiekams pretendentu skaits, lai nodrošinātu pienācīgu konkurenci konkursa otrajā kārtā, laikrakstam pastāstīis valsts a/s "Pasažieru vilciens" valdes priekšsēdētājs Andulis Židkovs.

Viņš uzsver, ka pirmais pasažieru elektrovilcienu un dīzeļvilcienu konkurss, kurā pieteikumu bija iesnieguši pieci uzņēmumi – "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A." (CAF) (Spānija), "Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spółka Akcyjna Holding" (Polija), "Bombardier Transport France S.A.S." (Francija), "Stadler Bussnang AG" (Šveice), "KONČAR-ELEKTRIČNA VOZILA D.D." (Horvātija), tiek izbeigts.

"Diemžēl nācās konstatēt, ka ir jomas, kurās prasību latiņa ir pārāk augsta, bet ir arī jomas, kurās prasību slieksnis ir pārāk zems, un nebija iespējams nodrošināt pietiekamu konkurenci," skaidrojis Židkovs. Tieši tāpēc izstrādāts jauns nolikums un arī izsludināts jauns konkurss, kurā var pieteikties arī tie, kuri attiecīgus pieteikumus bija iesnieguši iepriekšējā konkursā.

Jaunā konkursa nolikumā ir samazinātas prasības attiecībā uz kandidātu pieredzei tieši mūsu klimatiskajiem apstākļiem un tehniskajām prasībām atbilstošu vilcienu ražošanā, savukārt palielinātas attiecībā uz pieredzi ritošā sastāva apkopē, lai tā būtu atbilstoša paredzamā līguma apjomam.

"Šīs izmaiņas konkursa gaitā neietekmēs prognozēto līguma noslēgšanas termiņu – šī gada septembris –, neradīs papildu izdevumus un nemainīs plānus līdz 2015. gadam nomainīt visus elektrovilcienus un trešo daļu dīzeļvilcienu. Turklāt šī būs papildu iespēja Latvijas uzņēmējiem atrast sadarbības partnerus kopīgai dalībai konkursā," uzsvēris
Židkovs. Viņš norādījis, ka tagad pieteikšanās ir līdz 10. maijam. "Laika grafikā bija iestrādāta aptuveni divu mēnešu rezerve, kura arī pašreizējos apstākļos tiks izmantota," uzsvēris Židkovs.

Viņš atzīst, ka šis konkurss ir sarežģīts un arī konkursa otrās kārtas nolikuma dokumentu izstrādei tika piesaistīti konsultanti.

DB jau rakstīja, ka testa elektrovilciena piegāde iecerēta 1,5 gadus pēc līguma parakstīšanas ar ražotāju. Pārējo vilcienu piegāde būs jāveic līdz 2015. gadam. Šī projekta ietvaros paredzēts iegādāties 34 elektrovilcienus ar četru vagonu sastāvu un septiņus dīzeļvilcienus ar triju vagonu sastāvu. Kopējās projekta izmaksas ir aplēstas 144 miljoni latu, no tiem ES Kohēzijas fonda līdzfinansējums būs nedaudz lielāks par 100 miljoniem latu, bet Latvijas līdzfi nansējums — 43,9 miljoni latu jeb 30,5 % no kopējām projekta izmaksām.

"Grūti komentēt, jo neesmu iepazinies ne ar iepriekšējā konkursa izbeigšanas lēmuma argumentiem, ne ar jaunā konkursa nolikumu un izvirzītajām prasībām," atzīst a/s "Rīgas vagonbūves rūpnīca" padomes priekšsēdētājs Valērijs Igaunis. Viņš atzīst, ka iepriekšējā konkursā Rīgas vagonbūves rūpnīca nepiedalījās, jo tādas iespējas liedza konkursa nolikuma prasības.

"Cīņa par vilcieniem notiek teju jau gadu, un iepriekšējais nolikums, pēc ekspertu vērtējuma, zināmā mērā bija veidots vienam pretendentam, tāpēc jauna konkursa izsludināšana ir loģiska," DB uzsvēris Nacionālo resursu institūta direktors Sergejs Ancupovs. Viņš par savām bažām marta sākumā informēja Ministru prezidentu Valdi Dombrovski (JL).

"Runa taču ir par to, vai būs 8000 darbvietu Latvijā, papildu 200 miljoni latu nodokļu naudas valsts kasē un vagonbūve Latvijā, vēl jo vairāk, ja pretendentu vidū nebija neviena, kurš ražotu platsliežu pasažieru vilcienus – vagonus," skaidrojis Ancupovs.

Laikarksts atgādina, ka vēstulē premjerministram Ancupovs norādījis, ka būtu loģiski izpildīt Ekonomikas ministrijas dokumentos teikto: sniegt atbalstu mašīnbūvei – zinātniski ietilpīgai un augstas pievienotās vērtības eksporta nozarei Latvijā. Kā iespējamais uzvarētājs Ancupova vēstulē Dombrovskim tika minēts Šveices uzņēmums
"Stadler Bussnang AG."

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!