Politisku iemeslu dēļ nacionālajai aviokompānijai "airBaltic" nācies atteikties no tiešo lidojumu uzsākšanas uz Irānas galvaspilsētu Teherānu, lai gan par to sākšanu no šī gada jūnija aviokompānija paziņoja tikai pirms divām nedēļām, svētdien ziņo LNT raidījums "Top 10".

Februāra sākumā Latvijas aviokompānija informēja, ka tā pārliecinājusies - reisam no Rīgas uz Teherānu būtu liela piekrišana ceļotājiem no Rietumeiropas, Skandināvijas un NVS valstīm. Tādēļ nolemts uzsākt šādus lidojumus.

Lai lidotu ārpus Eiropas Savienības, ir jānoslēdz līgums ar attiecīgo valsti. Pirmo soli Latvija un Irāna ir spērusi. 26.janvārī Rīgā parafēts Latvijas un Irānas valdības nolīgums par gaisa satiksmi. Taču šī vienošanās ir panākta tikai abu valstu nozares ekspertu līmenī. Lai līgums par gaisa satiksmi ar Irānu stātos spēkā un varētu uzsākt lidojumus, jābūt valdības un Saeimas piekrišanai.

Satikmes ministrs Kaspars Gerhards (TB/LNNK) raidījumam norāda, ka tam nepieciešams politisks lēmums. Patlaban viņš negatavojas to virzīt izskatīšanai valdībā un arī tālāk Saeimā. Gerhards nenoliedz, ka šajā gadījumā aviokompānijas ekonomiskās intereses jāsaista ar starptautisko politiku.

No drošiem avotiem "Top 10" kļuvis zināms, ka liela loma Teherānas reisa jautājumā bijusi ASV vēstniecībai Latvijā. ASV vēstniecība raidījumam uz jautājumu, vai ar Latvijas valdību pārrunāts "airBaltic" plāns lidot uz Teherānu, tiešu atbildi nesniedza, bet norādījusi uz potenciālajiem draudiem, ko rada Irāna un ka ASV atzinīgi novērtē Latvijas ārpolitiku Irānas jautājumā.

Lai informētu par Latvijas pozīciju, "airBaltic" prezidents Bertolts Fliks izsaukts uz tikšanos ar Ministru prezidetnu Valdi Dombrovski (JL) un ārlietu ministru Māri Riekstiņu (TP).

"Tikšanās notika pēc ārlietu ministra iniciatīvas, kurš šo jautājumu uzrunāja un tiešām vērsa Flika kunga uzmanību uz tiem starptautiskajiem aspektiem, kas skar potenciālo sadarbību ar Irānu," "Top 10" sacīja Dombrovskis, apliecinot, ka "airBaltic" prezidents saņēmis skaidrojumu, kādēļ Rīgas-Teherānas reiss var radīt problēmas Latvijai.

Kā raidījumam uzsvēra Riekstiņš, viņa kompetencē nav uzlikt nosacījumus Latvijas uzņēmējiem, bet gan brīdināt, ka gaidāmās sankcijas pret Irānu var apdraudēt "airBaltic" sekmīgu darbību šajā valstī. "Protams, kompānija var pieņemt pati savu lēmumu, uzskatīt, ka tā neredz to, kas notiek pasaulē, darboties suverēni un tikai pēc saviem ieskatiem. Ja šai darbībai būs problēmas, tad viņiem neko citu, kā sevi vainot nesanāks," sacīja Riekstiņš.

Citu Eiropas Savienības valstu gaisa pārvadātājiem gan ir atļauts lidot uz Irānās galvaspilsētu. Uz Teherānu jau ilgstoši savus pasažierus nogādā Eiropas lielākās kompānijas no Austrijas, Itālijas, Lielbritānijas, Nīderlandes un Vācijas.

Tikmēr "airBaltic" paziņojis, ka lidos uz citām šī reģiona lidostām Ammānu Jordānijā un Beirūtu Libānā. "Top 10" kļuvis zināms, ka Latvijas aviokompānija vēl arī gatavojas paziņot par lidojumu uzsākšanu no Rīgas uz Kairu Ēģiptē, Irākas galvaspilsētu Bagdādi, kā arī uz Kuveitu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!