Foto: Publicitātes foto
Cilvēki bija vīlušies un sašutuši, viņi negribēja dzirdēt skaidrojumus un viņus var saprast – ilgi gaidītā pasaules spīdveja zvaigžņu uzstašanās atjaunotajā Biķernieku mototrekā Latvijas "Grand Prix" izcīņā nenotika. Stiprais lietus gan divas dienas, gan dienu pirms sacensībām, gan to dienā padarīja mototreku pārāk dubļainu un bīstamu braukšanai.

Neko nevarēja darīt, lai to novērstu? Teorētiski - varēja, taču sestdien dienā un tad vakarā vēlreiz uznākušais "gāziens" tik un tā būtu sacensības atcēlis. Pēc tāda lietus tās nebūtu notikušas nevienā citā mototrekā. Spīdvejā tas nav nekas ārkārtējs, ja lietus dēļ pārtrauc vai atceļ sacensības. Piemēram, ja Polijā sestdien notiek kādas FIM rīkotas sacensības, tad jau iepriekš tiek atgādināts, ka svētdien kādi Polijas līgu mači var nenotikt, ja laika apstākļu dēļ uz svētdienu pārcelsies, piemēram, junioru pasaules čempionāta posma, GP posma vai kādas citas FIM kalendāra sacensības.  Bildes no pielijušā mototreka Biķerniekos labāk par jebkuru citu argumentu apliecina, ka šādos apstākļos braukt nevarēja, turklāt laika prognoze neko labu nesolīja arī svētdienai.

Starp citu, pagājušo sestdien stipra lietus dēļ tika atceltas divas spīdveja sacensības Polijā (junioru finālu ieskaitot) un divas britu Premjerlīgā, bet svētdien pārtrauca un pēc tam atcēla "Grand Prix" posmu Nīderlandē garajā trekā jeb hipodromā. Tā diemžēl notiek. Vienu sezonu Daugavpilī uz citu dienu tika pārceltas vismaz 3-4 sacensības - tāda bija tā vasara.


Spīdvejā, atšķirībā, piemēram, no motokrosa, sacensības stiprā lietū vai uz stipri pielijuša celiņa notikt nedrīkst (arī motokrosā pat GP līmenī ir atcelts kāds brauciens vai pat viss posms, ja trase ir neizbraucama vai pārāk bīstama, kaut gan motokrosā ir pavisam cita braukšana). Spīdvejā tas ir bīstami sānslīdes un kontaktcīņas dēļ līkumos (ir taču vēl žogs, kurā var ielidot), turklāt šādos apstākļos zūd arī  sportiskā sacensības jēga - visu izšķir tikai starts, vēl pirmais līkums, kā arī tas, cik no braucējiem vispār tiks līdz finišam.

Skaidrs, ka tamlīdzīgās situācijās netrūkst arī sazvērestības versiju piekritēju un dažādu "ekspertu", kuri pilnīgi droši zina, ka Biķernieku mototreks nemaz neesot bijis gatavs sacensībām un ka tajā taču pat neviens treniņš neesot noticis. Pirmajai daļai - par gatavību sacensībām - vismaz daļēji varētu arī piekrist, jo, kamēr nevienas sacensības nav notikušas, tikmēr nav iespējams objektīvi spriest, cik mototreks (un jebkura cita sporta arēna) ir vai nav gatavi sacensībām, bet kas attiecas uz treniņiem... Pirms pāris nedēļām visi trīs labākie Latvijas spīdvejisti - Maksims Bogdanovs, Ķasts Puodžuks un Andžejs Ļebedevs, kā arī Ivans Pļešakovs aizvadīja atjaunotajā mototrekā pilnvērtīgu treniņu un divus pilnus braucienus četru apļu garumā ar kopēju startu. Celiņš bija "kā galds". Tā kvalitāte bija pat ļoti laba un vajadzēja tikai ieviest dažas pārmaiņas - proti, sagatavot celiņu ne tik cietu un tādu, lai arī ārmalā varētu veikt apdzīšanu. Tas viss bija paveicams pāris dienu laikā, bet viss pārējais - bez jebkādas vainas. Starp citu, tajā treniņā tribīnēs ienāca arī vairāki cilvēki, kas devās uz drifta sacensībām, un vēroja spīdvejistu braucienus. Ir publicēts arī diezgan daudz fotogrāfiju no tā treniņa.

Pēdējā nedēļā pirms paredzātās Latvijas "Grand Prix" izcīņas bija iecerēts veikt jau minētos darbus celiņā (vēl otrdien Ļebedevs aizvadīja pilnvērtīgu treniņu), ieradās spīdveja celiņa meistari no Daugavpils, taču ik pa laikam uznākušais stiprais lietus izjauca šos plānus un padarīja mototreka celiņu nelietojamu arī tā pārveidošanai. Turklāt vēl Biķernieku mototreka segums ir ar diezgan lielu māla piejaukumu, kas nesekmē ātru tā nožūšanu un ūdens iesūkšanos. Daugavpils "Lokomotīves" mototreka segumam ir pavisam citādāka struktūra, tas uzsūc ūdeni daudz ātrāk un ātrāk kļūst sauss vai vismaz tikai mitrs, taču arī tajā pēc stipra un ilgāka lietus spīdveja sacensības ir atceltas.

Būtiska atzšķirība starp Daugavpils un Rīgas mototrekiem tamlīdzīgos laika apstākļos ir vēl arī tā, ka "Lokomotīves" mototreks jau vairākkārt ir pārbaudīts visdažādākajos laika apstākļos un visi zina, kā rīkoties, lai glābtu situāciju (ja tas vēl ir iespējams), kamēr Rīgas mototreks ir"pirmā svaiguma" un nevienam nebija pat nojautas, kas notiktu, ja, piemēram, sacensības tomēr būtu sākušās un tad atkal sāktu (kā arī bija) stipri līt (viena daļa braucēju bija ar mieru mēģināt braukt). Tieši tāpēc laikam tomēr vajadzēja sarīkot ne tikai pilnvērtīgu treniņu, bet arī kādas sacensības ar vismaz 12-15 braucieniem, vajadzēja arī pārbaudīt, cik izturīgs ir mototreka segums pret lielu ūdens daudzumu un ko var darīt, ja tāds pēkšņi nogāžas no debesīm dienu vai divas pirms sacensībām. Rīkot uzreiz GP posmu - tā tomēr kaut nedaudz, bet bija avantūra. Jā, labā laikā viss būtu noticis, taču šoreiz paļaušanās uz "gan jau nelīs" neattaisnojās. Vispār jau sākotnēji GP posms Rīgā tika plānots 30. augustā, taču mūsējie palūdza poļiem samainīties vietām, lai spīdvejs notiek Rīgas pilsētas svētku ietvaros... 

Daugavpilī naktī uz sestdienu arī spēcīgi nolija (pirms tam divas dienas nebija lijis nemaz), taču svētdien, par laimi, lietus tikai nedaudz pabaidīja ar apmēram 10-15 minūšu "gāzienu" pusstundu pirms sacensību sākuma. Pretējā gadījumā... Kāds varētu teikt, ka "Lokomotīves" mototreks arī nav gatavs tāda līmeņa sacensībām, kaut gan tās tur notika jau sesto reizi. Taču tur jau tā lieta, ka neviens tā neteiktu, jo tas ir jau sevi vairākkārt visaugstākajā līmenī apliecinājis spīdveja stadions. Lai cik objektīvi būtu iemesli sacensību pārcelšanai, Biķernieku mototreka prestižu tas nekādā gadījumā neceļ. To tagad var pacelt tikai ar labu sacensību sarīkošanu jau šajā sezonā, jo citādi nav iespējams pierādīt, ka viss patiešām bija gatavs un katram, kurš palika vīlies vai dusmīgs, ir iemesls tam neticēt. Citādi tas viss izklaušas kaut nedaudz, bet pēc taisnošanās. Bija runa par Latvijas atklātā čempionāta sarīkošanu Biķerniekos. Rīkojiet! Ieteiktu arī neņemt maksu par ieeju – ne kā atzīšanu sevi par vainīgiem, bet gan lai pēc iespējas vairāk cilvēku paši savām acīm redz un pārliecinās, ka BKSB mototreks ir patiešām gatavs spīdveja sacensībām.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!