Foto: Privātais arhīvs

Iedomājieties – jūs ceļojat apkārt pasaulei, ik gadu nolidojot 180 tūkstošus kilometru, ēdat lidmašīnu ēdienu un rakstāt par to atsauksmes, jo tas ir jūsu darbs. Skan diezgan neticami, taču tieši tāda ir lidmašīnu ēdienu bloga Inflightfeed.com autora, grieķa Niko Lukas ikdiena. Tasty.lv bija ekskluzīva iespēja noķert Niko starp lidojumiem un uz mirkli parunāt par ēdienu – tādu, kas tiek pasniegts lidmašīnā.

Niko Lukas (Nikos Loukas) kopā ar filmu producentu Džeimsu Melloru (James Mellor) ieradās Rīgā, lai uzņemtu 3-4 minūšu video savam Kickstarter.com pūļa finansējuma projektam – aviokompāniju ēdienu apskatnieka nākamais solis ir dokumentālās filmas uzņemšana par to, kā dažādu valstu lidsabiedrības gatavo ēdienu, kas tiek pasniegts klientiem lidmašīnās. Mērķis – parādīt, kā strādā dažas no labākajām aviokompānijām pasaulē. Rīga ir pirmais no 15 pieturpunktiem Niko ceļojumā.

Sākotnējā iecere bijusi filmēt Lielbritānijā, taču, draudzīgās sadarbības vārdā, "airBaltic" Niko uzaicināja uz Latviju. Šeit arī viņam bija vien dažas stundas, lai nofilmētu materiālu, kas būtu pieteikums viņa projektam kopā ar Džeimsu. Galvenais mērķis – apskatīt, uzzināt visu iespējamo par lidmašīnās pasniegto ēdienu, kā arī pastāstīt par aviokompānijām paredzēto ēdienu gatavošanas vēsturi un tehnoloģijām. Kā tas top, kāpēc maltītes ir tādas, kādas tās ir, un pašiem pamēģināt, kā tas ir – pagatavot pasažieriem paredzēto ēdienu.

Kā Niko sāka rakstīt par lidmašīnās pasniegto ēdienu?

Foto: Privātais arhīvs

Niko pārcēlies dzīvot uz Eiropu 2011. gadā. Viņam nav bijis darba, tomēr bijusi pieredze ar aviokompānijām – Niko septiņus gadus nostrādājis par stjuartu. Meklējot veidu, kā izpausties, Niko sācis rakstīt blogu Inflightfeed.com. Pateicoties tieši Latvijas aviokompānijai "airBaltic", Niko izpelnījās atpazīstamību – viņš savā blogā 2013. gadā nopublicēja ziņu par to, ka "airBaltic" ir viena no nedaudzajām, pat pirmajām lidsabiedrībām, kas piedāvāja ceļotājiem pasūtīt maltīti jau pirms paša lidojuma. Šo stāstu pēc tam pārraidīja CNN un citi lielākie mediji pasaulē, kopumā vismaz 30. Paša Niko vārdiem "tā bija fantastiska reklāma ne tikai "airBaltic", bet arī "Inflight Feed". Kopš tā brīža Nikos ir rakstījis Vogue, CNN, ceļojis visapkārt pasaulei un nodevis savas zināšanas ne tikai ceļotājiem, bet arī aviokompānijām, mācot stjuartus. "It's airplane food for fun" jeb "tas ir lidmašīnu ēdiens jautrībai".

Lidmašīnā saņemtais ēdiens ir daļa no pašas lidošanas pieredzes.
Niko Lukas

Kopš tā brīža Niko izveidojusies skaista draudzība ar "airBaltic" – viņš ir viens no pirmajiem, kas uzzina par jaunu ēdienkarti un citiem piedāvājumiem, kas skar tieši lidmašīnu ēdienu ekspertus.

30 tūkstoši cilvēku lasa viņa blogu katru mēnesi. Lielākoties, lai zinātu, ko sagaidīt no aviokompānijas, ar ko jālido.

Šobrīd Niko strādā Īrijas aviokompānijā, apmācot stjuartus gan ēdiena pasniegšanā, gan komunikācijā ar klientiem. Kurā – to gan viņš nevēlējās atklāt, jo aviācija ir visai noslēpumaina nozare. Bez darba saistībām ar Īrijas aviokompāniju, Niko dodas lidojumos arī bloga vajadzībām – aprīlī viņa ceļi vedīšot uz Indiju, kur viņš testēs ēdienu, ko piedāvā katra no sešām šīs valsts aviokompānijām. Un tas viss viņam jāizdara trīs dienās! Kā pats Niko atzīst: "Tas ir pavisam traki!" Tomēr caur smiekliem viņš ir priecīgs par gaidāmo avantūru.

Kas ir aktuālākais aviokompāniju piedāvājumā?

Džeimss filmē, kā tiek gatavots "airBaltic" ēdiens

Vaicāts par to, kas ir pats aktuālākais ēdiens, ko piedāvā aviokompānijas, Niko skaidro, ka šobrīd tā nav konkrēta maltīte, bet gan iespēja ēdienu pasūtīt pirms lidojuma, lai skaidri zinātu, kas būs brokastīs, pusdienās vai vakariņās to dažu stundu laikā, ko nāksies pavadīt lidmašīnā. "Parasti to var izdarīt vien biznesa klases pasažieri, taču ir lieliski, ka šāda iespēja tiek piedāvāta arī ekonomisko klašu pasažieriem, kā tas ir, lidojot ar "airBaltic"," stāsta Niko. Viņš arī paredz, ka tuvāko gadu laikā šādu praksi izmantos aizvien vairāk aviokompānijas, lai ne tikai gardēži, bet arī vienkāršie ceļotāji paēstu bez raizēm, zinot, ka porcija viņiem tiks īpaši sarūpēta.

Vaicāju ekspertam, cik daudz aviokompāniju vispār piedāvā šādu opciju – pasūtīt maltīti pirms lidojuma. Eiropā tādu esot vismaz septiņas, ASV – divas vai trīs, bet pārējā pasaulē (Āzija un Austrālija) piedāvājumus arī varot saskaitīt uz pirkstiem. Visveiksmīgāk, šķiet, ar šādu pakalpojumu tiek galā tā saucamās zemo cenu aviokompānijas. Šādu praksi Niko novērojis arī "British Airlines" un "Air France" piedāvājumā – maltītes izmaksājot ap 15 eiro un tās esot krietni vien labākas par to, ko var iegādāties lidmašīnā uz vietas.

Kuri pabaro visgaršīgāk?

Viens no jautājumiem, ko nevarēju nepajautāt cilvēkam, kas ir nogaršojis teju visu, ko ēdājiem pasniedz "tur augšā", ir Niko personīgais tops – aviokompānijas, kas pasniedz gardāko ēdienu. Pirms eksperts paspēja atbildēt uz jautājumu, piekodināju, ka Latvijas nacionālo lidsabiedrību "airBaltic" sarakstā nevar iekļaut, jo zināju, ka blogerim mūsu aviokompānijas maltītes garšo. "Niko top pieci? "Turkish Airlines" ir ēdiens kā restorānā. Lieliska ir arī "Singapore Airlines", "Swiss Airlines", "Japan Airlines", "Thai Airways"," stāsta blogeris. Šajā sarakstā gan viņš neiekļāva nevienu ASV aviokompāniju, jo skumji atzina – to piedāvātais ēdiens nespēj konkurēt ar Eiropu un Āziju, kuru piedāvājums ir patiesi gards un atmiņā paliekošs.

Niko stāsta, ka tas, cik bieži aviokompānijas savas ēdienkartes maina, atšķiroties. Lēto avioreisu piedāvātāji ēdienkartes izmaina vien reizi sešos mēnešos, dažas – reizi trīs mēnešos. Bet, piemēram, "British Airways" vai "Air France" ēdienkartes pielāgo galamērķiem – lidojot uz Ņujorku, piedāvājumā nebūs tās pašas maltītes, kas atceļā. Vienas aviokompānijas piedāvājumā var būt pat tūkstošiem ēdienu, kas attiecīgi pielāgoti tematiski un sezonāli.

Niko gan ar aizrautību gaida katru maltīti, ko nāksies baudīt, jo tas ir jauns piedzīvojums. Vaicājot, vai tas viņam ir svarīgi – katrā virzienā saņemt citu piedāvājumu, Niko atzina, ka tam ir jābūt nozīmīgi. Maltīte lidojuma laikā ir daļa no pašas lidošanas pieredzes. Salīdzinot daudzo aviokompāniju piedāvājumu, Niko atzīst, ka visbiežāk ēdienkartē nākas redzēt vistas gaļu un liellopa gaļu. Nereti tiek piedāvātas arī zivis, lai gan to pagatavošana prasa lielāku rūpību, un zivs lidmašīnā ir baudāma tikai tikko pagatavota. Taču vispopulārākā opcija ir gaļa ar ogļhidrātus saturošām piedevām un salāti. Pieaugot veģetāriešu skaitam, pēdējā laikā aktuāla ir arī šādas maltītes opcija.

Runājot par to, ko aviokompāniju piedāvājumā ir grūti sastapt, Niko piemin zivis, jo tas ir delikāts produkts. Piemērots pasniegšanai lidmašīnā esot lasis, bet tad tas noteikti būs kūpināts vai sālīts, un pievienots salātiem vai maizītēm. Niko pats gan pēc pieredzes atzīst, ka izvairās ēst zivis lidmašīnās, jo maltīte mēdz būt sausa un nebaudāma. Tāpat ir ar makaroniem – tie mēdz pievilt, jo, kamēr porcija nonāk līdz sēdvietai, tā ir sausa. Tomēr lielākoties aviokompānijas ir izpildījušas savu mājasdarbu, sadarbojoties ar šefpavāriem un pārtikas tehnologiem, un zina, kādas maltītes ir piemērotas tam, lai tās baudītu, lidojot vairākus kilometrus virs zemes.

Niko Lukas pēc savas lielās pieredzes apstiprināja arī interesanto faktu par to, ka lidmašīnās pasniegtās maltītes ir krietni vien sāļākas. Ēdienam, kas paredzēts ēšanai lidmašīnā, tiek pievienots pat par 30 procentiem vairāk sāls salīdzinājumā ar maltītēm, kas tiek pasniegtas vienkāršos restorānos. Tas tāpēc, ka lidmašīnu motora skaņa un fakts, ka tiek ēsts lielā augstumā, nomāc garšas kārpiņas. Daudzas aviokompānijas par to īpaši parūpējas, testējot maltītes īpašās telpās uz zemes, kas pielāgotas lidmašīnā esošajiem apstākļiem, lai saprastu, vai maltīte būs garšīga. Tas gan neattiecoties uz saldajiem ēdieniem un, piemēram, indiešu kariju – šie ēdieni garšo tikpat labi kā uz zemes, tā gaisā.

Vai ir liela atšķirība starp ēdienu, kas tiek pasniegts ekonomiskajā un biznesa klasē? Ēdienu eksperts ir pamanījis, ka atšķirības ir, taču tās nav drastiskas. "Es domāju, ka abās klasēs tiek pasniegti ēdieni, kas ir līdzvērtīgi, jo gatavoti vienā virtuvē. Protams, biznesa klases ēdiens tiek skaistāk pasniegts un papildināts ar citām sastāvdaļām. Ēdienkartes ir rūpīgāk izstrādātas, tajās ir tādas lietas kā omārs, kaviārs, ko neredzēt ekonomiskās klases piedāvājumā," savus novērojumus atklāj Niko. Ēdiens ir līdzvērtīgs, pat ja vienā sēdvietā, kas atrodas ekonomiskajā klasē, tiek pasniegts plastmasas traukos, bet citā sēdvietā kārtīgos šķīvjos, tikai tāpēc, ka tā ir biznesa klase.

Vērtīgi padomi izsalkušiem ceļotājiem

Tiem cilvēkiem, kam ir ļoti svarīgi paēst, lai nebūtu izsalkuši, Niko iesaka vienmēr somā ielikt kādu uzkodu, jo ne vienmēr var paredzēt, kas tiks piedāvāts lidmašīnā. Ja aviokompānija piedāvā iespēju pasūtīt maltīti pirms lidojuma vai ir publicējusi ēdienkarti savā mājaslapā – to der izpētīt, lai nebūtu nepatīkami pārsteigumi. Niko arī mudina nekautrēties pieklājīgi palūgt papildu porciju garajos reisos, kur maltīte ir iekļauta lidmašīnas biļetes cenā. Ja pasažierim ļoti gribēsies ēst un būs atlikušas porcijas, stjuarti to noteikti piešķirs, it īpaši, ja lidmašīnā jāpavada 12 stundas.

Vai ir vērts tērēt naudu kārtīgām pusdienām īsos lidojumos? Ne vienmēr. Ja lidojums ilgst vien stundu vai divas, var izlīdzēties ar līdzi paņemtiem našķiem.

Ēdiens nebeidz pārsteigt

Bet vai lidmašīnu ēdiens neapnīk? "Nē, tas vienmēr ir citādāks. Katra pasaules daļa ir atšķirīga, ir dažādas maltītes sastāvdaļas," skaidro Niko. Viņš arī atzīst, ka, pat ja lidojot no Zviedrijas ziemā, laikā, kad nav pieejami tikko novākti dārzeņi, no piedāvājuma var sagaidīt ko īpašu. "Katra kultūra gatavo citādi, mēs visi domājam atšķirīgi par ēdienu." Tas ir arī iemesls, kāpēc bloga autoram nezūd interese par to, ko viņš dara.

Viena no Latvijai raksturīgākajām maltītēm, ko pamanījis Niko, ir cepta vistas krūtiņa ar kartupeļiem. Viņš arī uzslavēja "airBaltic" ēdienu par to, ka tam ir tāda garša, it kā maltīte būtu gatavota mājās, vecmāmiņas rokām, un nevis pasniegta lidmašīnā. Citviet viņam ir nācies novērot, ka lidmašīnās tiek piedāvāts ēdiens, kas ir vairāk mehāniski gatavots un tāds, kam nav individuāla pieeja. Redzot, kā tiek gatavotas maltītes Rīgas lidostas cehā, Niko ir patīkami iepriecināts, ka ir redzams, ka ēdiens ir patiešām pārdomāts, un viņam ir bijusi iespēja aprunāties ar cilvēkiem, kas to gatavo.

Izmantojot iespēju, pavaicāju, vai Niko ir kāda sen kārota sapņu maltīte, ko viņš vēlētos nobaudīt lidmašīnā. "Man šķiet, ka es to jau esmu ēdis," Niko izvelk no savas kabatas telefonu un rāda bildi no sava Instagram. Gardākā maltīte, ko viņš ēdis, bijusi lidojumā no Honkongas uz Singapūru ar "Singapore Airlines" – pirmās klases maltīte, tradicionāla japāņu vairāku ēdienu ēdienreize "Kyo Kaiseki".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!