Foto: Publicitātes foto
Ar dizainu ir tāpat kā ar mūziku un mākslu - Bēthovens vai Mocarts nebija vienīgie sava laikmeta skaņraži, taču viņu mūzika dzīvo joprojām; tāpat arī da Vinči, Rafaēls un Rembrants nebija vienīgie sava laika gleznotāji, tomēr tieši viņu, ne citu laikabiedru, gleznas ir atzītas par "klasiku". Arī dizainā līdz nākamajām paaudzēm nonāk to mākslinieku vārdi, kuriem izdevies radīt patiešām izcilus darbus.

Somija ir zeme, kas nekautrējas lepoties ar saviem izcilniekiem, vai tie būtu mākslinieki, uzņēmēji, sportisti vai kompānijas. Salīdzinoši nesen ieguvuši neatkarību, somi ļoti labprāt sevi grib pierādīt pasaulē, un viens no cilvēkiem, ar kuru viņi lepojas dizaina jomā, ir Tapio Virkala, kuram šogad atzīmē 100. jubileju.

Virkala ir viens no daudzpusīgākajiem somu dizaineriem, kurš izteikti demonstrējis savas dzimtenes skaistumu un īpatno atšķirību. Paši somi smejas, ka līdz eiro ieviešanai ikviens valsts iedzīvotājs un katrs viesis ir lietojis Virkalas darbus, jo viņš bija viens no Somijas nacionālās valūtas, markas, banknošu dizaina autoriem.

Virkalam paticis dzīvot tālu no civilizācijas, ziemeļos, un tur viņš arī radis iedvesmu savai slavenākajai kolekcijai - "Ultima Thule" ("Galējie ziemeļi"). Vērojot pavasarī, kā Lapzemē kūst ledus, Tapio Virkala 1968. gadā radīja oriģināla, bet ļoti askētiska dizaina stikla traukus - glāzes, karafes, bļodas un škīvjus, kas izskatās pēc kūstošiem ledus gabaliem un balstās uz "ūdens lāsītēm". Šis dizains uzreiz iekaroja gan pašu somu sirdis - reti kurā mājā nav šo glāžu, gan kļuva par valsts "vizītkarti" - kopš 1969. gada "Ultima Thule" glāzēs pasniedz dzērienus "Finnair" starpkontinentālo reisu biznesa klases pasažieriem. Starp citu - tās esot visvairāk "čieptās" glāzes avio industrijā!

Lai godinātu izcilā somu dizainera ieguldījuma zīmola attīstībā, somu dizaina kompānija "Iittala", ar kuru sadarbojās Tapio Virkala, atsāka viņa pazīstamāko priekšmetu ražošanu - jubilejas produktu klāstā iekļauts četru degvīna glāžu dāvanu komplekts, pa vienai glāzei no katras desmitgades, "Ovalis" vāze, kas pirmo reizi radīta 1958. gadā, un Virkalas pūstās stikla pudeles, kas radītas laika periodā no 1959. gada līdz 1968. gadam.

Tapio Virkalas jubilejai, godinot viņa slavenāko dizaina kolekciju, pievienojusies arī Rīga.

Līdz 13. decembrim Rīgā, "Bārā XIII", "Ultima Thule pop-up bārā" varēs baudīt īpašu skandināvu kokteiļu izlasi no klasiskajām 1968. gadā rādītājam "Ultima Thule" glāzēm. Izlasi radījuši "Bāra XIII" kokteiļu meistari, sameklējot, atlasot un izmantojot pašas labākās kokteiļu sastāvdaļas. Saldskābā cidoniju garša, šokolādes "bitera" rūgtums, maigas ķirbju notis un egles koka dūmi rada pārsteidzoši gardus un atmiņā paliekošus garšu salikumus. Ekskluzīvajā dzērienkartē ir pieci kokteiļi – Ultima Thule Ice Tea, The Pipe, Design Treat?, Melting Ice un Helsinki Mule.

Īpaši interesants ir stāsts par "The Pipe" - Virkala nekad neesot šķīries no savas pīpes, kas klusi dūmojusi viņa mutes kaktiņā; no šā stāsta arī radies šis nedaudz sīvais, izteikti vīrišķīgais kokteilis. Jāteic, ka neviens no tiem nav rotaļīgs, visos ir jaušama Somijas vēsā, bet ļoti skaidrā ziemeļu daba un raksturs.

"Bāra XIII un Iittala partnerībai ir ļoti loģisks iemesls – līdzīgie pievelkas. Mēs abi cienām skaistu un augstvērtīgu dizainu, pirmklasīgus ēdienus un dzērienus, un nevainojamu servisu. Mēs arī zinām, kā labi pavadīt laiku. Aicinām visus nākt un to izbaudīt," uzsver "Bāra XIII" īpašniece Ieva Gorkša.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!