Foto: Shutterstock

Pagājušajā nedēļā, pirms izlidošanas no Sidnejas uz Ņujorku, aviokompānijas "Qantas" lidmašīnas apkalpe brīdinājusi pasažierus, lai tie vēršas pie stjuartiem, ja gadījies nomest mobilo telefonu, un nekādā gadījumā necenšas to atrast paši, raksta "The Telegraph".

Neparasto paziņojumu dzirdējis reportieris no tehnoloģiju mājaslapas "The Register" un par to uzrakstījis. Izrādās, brīdinājums esot bijis nepieciešams, lai novērstu ugunsnedrošības risku, jo mobilajos telefonos lietoto litija bateriju bojājumu, ko var radīt, piemēram, saspiešana starp sēdekļa atzveltni vai malu, rezultātā tās var sākt kust vai aizdegties. Pēc tam līdzīgus paziņojumus drošības instrukcijā iekļāvušas arī "British Airways" un "Cathay Pacific", raksta "The Telegraph".

Bet kādēļ gan šādi pēkšņi paziņojumi? Izrādās, maijā "Qantas" lidojumā no Sidnejas (Austrālijā) uz Dalasu (ASV) apkalpei nācies novērst trauksmi, ko izraisīja "dūmi uz lidmašīnas klāja". Austrālijas Tranzīta drošības birojs (Australian Transit Safety Bureau), kas nesen pabeidzis savu izmeklēšanu šajā gadījumā, paskaidrojis, ka dūmu cēlonis radies biznesa klases 19 F sēdvietā, "kur sēdvietas mehānismā saspiesta elektroniska ierīce (telefons)". Lai arī brīdī, kad tas atrasts, tas vairs nav izplatījis dūmus, salonā spēcīga, nepatīkama smaka saglabājusies. Drošības biroja ziņojumā teikts, ka apkalpe sakusušo telefonu ielikusi traukā ar ūdeni un tad metāla kastē, kur tas atstāts visu lidojuma laiku, līdz lidmašīna nosēdusies Dalasā pēc divām stundām. Šādu rīcību drošības birojs, kas izmeklē visus incidentus gaisa satiksmē Austrālijā, atzinis par "lielisku piemēru efektīvai reakcijai ārkārtas situācijā".

Izrādās, spiediena rezultātā baterijā ir augsts īssavienojuma risks, no kā savukārt var rasties karstums, tas var likt tai aizdegties un radīt sadūmojumu. Lai arī pēc drošības noteikumiem lidmašīnas sēdvietām jābūt ugunsdrošām, tas nespēj aizkavēt karstumu un dūmus, raksta "The Telegraph". Tādēļ, ja lidmašīnā jums starp sēdekļiem iekrīt telefons, nesteidziet kustināt sēdekli, lai to atbrīvotu un atrastu...

"Lūdzam pasažierus uzmanīt savus telefonus, atrodoties sēdvietā, bet, ja tie pazūd, paziņot to apkalpei un nekustināt savu sēdekli," skaidrojis "Qantas" pārstāvis. "Mūsuprāt, tas vairāk ir aktuāli garos lidojumos un biznesa klases pasažieriem, kam nodrošināti krēsli-gultas, kur pasažieri var turēt telefonu blakus laikā, kad atpūšas, un krēsls ir nolaists uz leju. Mūsu apkalpe ir trenēta tikt galā ar šādiem scenārijiem. Bet, protams, labāk būtu no tām izvairīties."

Kā ziņo britu laikraksts, vairākos dučos lidmašīnu pēdējā laikā notikušos lokālos ugunsgrēkos tiek vainotas litija baterijas. Piemēram, 2014. gadā ceļā uz Fidži kādam pasažierim lidmašīnas salonā somā esošā telefona baterijā noticis īssavienojums. Arī vairāki viedtālruņu modeļi atsaukti šī paša riska dēļ.

Pašlaik šādas drošības prasības, kā ieviesušas "Qantas", gan oficiāli aviosabiedrībām neesot izvirzītas un runa esot vien par atsevišķiem gadījumiem, ko tikai izmeklējot atbildīgās instances, tāpēc pašlaik "airBaltic" lidojumos netikšot ziņots par šādiem noteikumiem attiecībā uz telefoniem, bet, ja drošības institūcijas to pieprasīšot, arī nacionālā aviosabiedrība tās ieviesīšot, "Turismagids" paskaidroja Jānis Vanags, "airBaltic" korporatīvo komunikāciju viceprezidents.

Jau iepriekš rakstījām, ka no aprīļa litija baterijas drīkst pārvadāt tikai rokas bagāžā. Vairāk lasiet šeit.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!