Uztura speciālistes knifi, lai pie svētku galda nesanāktu pārēsties

Uztura speciālistes knifi, lai pie svētku galda nesanāktu pārēsties
Foto: Shutterstock

Nereti sēšanās pie bagātīgi klāta svinību galda beidzas ar visai pilnu vēderu un frāzi: "es nekad vairs neēdīšu". Tomēr skaidrs, ka kārtīga pārēšanās par labu nenāk. Vaicājām padomu uztura speciālistei Santai Grietiņai, kā svētkos saglabāt mērenību un nepārvērtēt savus spēkus.

Grietiņa stāsta, ka cilvēka svars pēc Ziemassvētku un Jaunā Gada svinībām vidēji pieaug par 0,5-1 kilogramu. Lai mazinātu šādu ietekmi uz svaru, kā arī iespējamo slikto pašsajūtu pēc svētkiem, ir nepieciešams veikt pārdomātas izvēles pie svinību galda.

Maltītes ieturēšana arī pirms svētku vakariņām. Gatavojoties Ziemassvētku vakariņām, noteikti nevajadzētu aizmirst par veselīgām brokastīm. Ja steigā tiks izlaista ēdienreize, tas var beigties ar pārēšanos vakarā vai arī neapdomīgām uzkodām dienas laikā. Brokastīs var izvēlēties apēst kādu pilngraudu putru vai omleti, kas radīs lielāku sāta sajūtu.

Ar bada sajūtu pie galda labāk nesēsties. Pie svinību galda noteikti nevajadzētu sēsties ar izsalkuma sajūtu. Pirms tam var apēst kādu augli vai riekstu saujiņu.

Ēd lēnām. Sāta sajūta parādās pēc aptuveni 20 minūtēm. Ja šķīvis ir jau iztukšots un ir vēlme pēc papildu porcijas, tad labāk nogaidīt 15–20 minūtes. Liela iespēja, ka šī vēlme būs pārgājusi.

Neaizmirsti par dārzeņiem. Bieži vien svinību galdi ir noklāti ar dažādiem ēdieniem un ir vēlme tos visus nogaršot. Vēlams pusi šķīvja aizpildīt ar dārzeņiem, bet atlikušo pusi ar gaļu un kartupeļiem.

Gatavojot svētku vakariņas, iekļauj tajās ēdienus ar augstu uzturvērtību un dažādiem vitamīniem, minerālvielām. Liec uz galda riekstus, žāvētus augļus, svaigus augļus, liesu gaļu, zivis, papildini salātus ar dažādiem dīgstiem. Piedāvā viesiem sablenderētus augļu un dārzeņu dzērienus limonādes vietā. Mērces pagatavo liesākas, piemēram, krējuma vietā izmantojot grieķu jogurtu. Nepārcep dārzeņus, kā arī, ja gatavo kartupeļus cepeškrāsnī, atstāj tos nesagrieztus, tādā veidā tie uzsūks mazāk taukvielu.

Izvēlies atbilstošu šķīvju izmēru. Liec uz galda mazākus šķīvjus, jo pētījumi rāda – jo lielāks šķīvis, jo vairāk mēs apēdam.

Sēžoties pie galda, stratēģiski izvēlies savu vietu. Apsēdies blakus cilvēkam, kurš vienmēr ēd veselīgi vai arī cilvēkam, kurš ir pazīstams ar savu lēno ēšanu. Ja blakussēdētājs ēdīs lēnām, ir liela iespēja, ka tas samazinās arī tavu ēšanas tempu.

Alkohols satur daudz kalorijas, tāpēc tas jālieto ar mēru. Piemēram, viena karstvīna glāze var saturēt līdz pat 140 kalorijām. Uz galda labāk likt mazākas vīna glāzes un pēc katras glāzes iztukšošanas vēlams papildus izdzert vienu ūdens glāzi. Tas palīdzēs mazināt iespējamo organisma dehidratācijas risku.

Nevajadzētu aizmirst arī par fiziskajām aktivitātēm. Ir jauki kopā ar ģimeni ne tikai pasēdēt pie vakariņu galda, bet arī doties nelielā pastaigā. Kaut vai kopīga galda spēļu spēlēšana palīdzēs uz brīdi aizmirst par našķiem.

Source info

DELFI Viņa


Copyrights

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Lasi vēl