Mums nav klientu tikai Antarktīdā
Latvijas eksporta zvaigzne "Mapon"

Teksts: Līga Švāne

Foto: Kārlis Dambrāns

"Mēs ticam, ka, izmantojot tehnoloģijas gudri, iespējams ietaupīt kā laiku, tā naudu," – tāda ir Rīgā bāzētā autoparku vadības un kontroles sistēmu izstrādes uzņēmuma "Mapon" pārliecība. Uzņēmuma izstrādātos risinājumus izmanto jau vairāk nekā 30 tūkstoši klientu visā pasaulē, un to skaits arvien turpina augt. Viens no uzņēmuma direktoriem Ingus Rūķis ir pārliecināts – "Mapon" būvē kaut ko tiešām unikālu, lielu un ne tikai Latvijā, bet arī starptautiskā mērogā ievērojamu.
Personības, tehnoloģijas un inovētspēja – iedvesmojoši Latvijas uzņēmumu stāsti kopā ar "Dokobit".
"Mapon" pirmsākumi meklējami 2006. gadā, kad uzņēmums sāka veidot autoparka pārvaldības platformu. Vēlāk tas kļuva par daļu no "Draugiem Group", un kopš tā laika piedzīvota milzīga izaugsme.

Uzņēmuma populārākie risinājumi ir GPS izsekošana, degvielas kontrole, temperatūras uzraudzība, attālināta digitālā tahogrāfa datu lejupielāde un analīze. "Mapon" izstrādātie risinājumi ļauj vērtēt autoparka efektivitāti un nodrošina transportlīdzekļu pārbaudes. Uzņēmums piedāvā arī drošības risinājumus un izstrādā mobilās lietotnes.
"Mūsu gadījumā uzņēmuma izaugsmi veicinājusi tehnoloģiju attīstība un pārliecība, ka tirgus ir globāls. Neesam fokusējušies tikai uz Latvijas tirgu, bet gan intensīvi strādājuši, lai uzbūvētu uzņēmumu, kas spēj darboties eksportā. Kā paši smejamies – vienīgais kontinents, kur mums nav klientu, ir Antarktīda, jo tur gluži vienkārši nav mašīnu," stāsta "Mapon" direktors Ingus Rūķis.
Tirgus ir globāls
Ingus Rūķis, "Mapon" direktors
Līdz aptuveni 2011. gadam uzņēmums strādāja tikai Latvijas tirgū. Kā saka Ingus Rūķis, tika audzēti un attīstīti muskuļi, lai pamazām veidotos labvēlīga augsne eksporta gaitu uzsākšanai. Tagad "Mapon" ir viens no vadošajiem uzņēmumiem GPS izsekošanas un autoparku vadības tehnoloģiju jomā Baltijā un Skandināvijā ar filiālēm Spānijā, Somijā, Igaunijā un Dānijā un sadarbības partneriem visā pasaulē.

Ja pirmsākumos, braucot uz starptautiskām izstādēm, "Mapon" startēja Latvijas stendā ar nelielu krēsliņu un logo, tad nu jau uzņēmums iekārto vairākus desmitus kvadrātmetru plašu, pamanāmu stendu, un zīmols starptautiskajā nozarē jau ir labi zināms.

Došanās eksporta tirgū ir bijis lielākais ieguldījums uzņēmuma attīstībā – pēdējos desmit gadus smagi strādāts, lai izveidotu izplatītāju un partneru tīklu visā pasaulē un attīstītu savus produktus. Savukārt pēdējo septiņu gadu laikā "Mapon" sekmīgi iegādājies uzņēmumus un klientu portfeļus Igaunijā, Somijā, Lietuvā un Dānijā.
Mājās mēs visi jūtamies droši. Bet brīdī, kad jāiziet starptautiskā tirgū, kuru nepārzini, nepieciešama liela uzdrīkstēšanās. Labs raksturojums drosmei un neatlaidībai bija mūsu gājiens uz Spāniju. Tika izvirzīts mērķis, ka mums ir jābūt savai pārstāvniecībai ārzemēs. Tika ielikts pirksts kartē, ka tā būs Barselona, un tad arī nācās izdomāt, kā to paveikt. Ja nevar izdomāt citu, labāku veidu, kā iet eksportā, tad iebaksti ar pirkstu kartē un vienkārši dodies.
Ingus Rūķis, "Mapon" direktors
Piedalīties tirgus pārdalē
Autoparku pārvaldības risinājumu tirgus gan Latvijā, gan pasaulē ir salīdzinoši sadrumstalots – ar vairākiem nelieliem uzņēmumiem, kas katrs specializējies savā segmentā. "Mapon" kā vienu no stratēģiskajiem ceļiem ir izvirzījis mērķi iegādāties citus, mazākus, uzņēmumus un tādā veidā piedalīties tirgus pārdalē.

"Ja paskatāmies uz mūsu pakalpojumu portfeli, arī konkurenti nereti saka – "Mapon" ir nozares eksperti. Nereti viņi pie mums arī sūta savus klientus, jo saprot, ka mūsu piedāvātais produkts kādā aspektā ir spēcīgāks. Te nu varam uzsist sev uz pleca, ka kaut ko darām pareizi, – ja pat konkurenti runā, ka esam eksperti," lepojas Rūķis.

Meklēt iespējas tur, kur tās ir, – tā viņš vienkāršos vārdos ieskicē uzņēmuma nākotnes plānus. "Mapon" piesaistījis gan privātus, gan institucionālus investorus, kuri uzņēmuma obligācijās ieguldījuši trīs miljonus eiro. Šīs investīcijas tiks izmantotas ne tikai savas nozares uzņēmumu iegādes darījumu finansēšanai, bet arī "Mapon" darbības paplašināšanai Eiropā. "Ja investori mums uzticas un dod līdzekļus, lai šo stratēģiju īstenotu, es to redzu kā vēl vienu būtisku momentu uzņēmuma izaugsmē," piebilst Rūķis.
Ja redzam, ka tirgus ir fragmentēts un ir uzņēmumi, kas ar savām tehnoloģijām atpaliek, mēs varam viņus pārņemt, palīdzēt ieviest savas tehnoloģijas. Klienti no tā būs ieguvēji, jo viņiem būs pieejami kvalitatīvi pakalpojumi, savukārt esošais uzņēmums nenomirs dabīgā nāvē.
Ingus Rūķis, "Mapon" direktors
Kopīgiem spēkiem uzbūvēt pūzni
Pēdējo piecu gadu laikā sasniegtais izaugsmes temps – teju 30% gadā – ievērojami apsteidz nozares vidējos rādītājus. "Mapon" vadītājs kā vienu no šo rādītāju dzinējspēkiem izceļ sniegto pakalpojumu un produktu kvalitāti. Viņu piedāvātie risinājumi autoparku uzturētājiem ne tikai ļauj būtiski ietaupīt un samazināt izmaksas, bet arī nodrošina caurskatāmību.

Lielais vairums transporta uzņēmumu savu darbību mūsdienās vairs nevar iztēloties bez digitālajiem rīkiem transporta pārvaldībai. Tehnoloģiju inovācijas un digitalizācija kļuvusi par neatņemamu ikdienas sastāvdaļu. Ir būtiski optimizēt izmaksas un efektivizēt dažādus procesus – sekot līdzi automašīnu nobraukumam un degvielas patēriņam.
Standarta degvielas patēriņš smagajai automašīnai ir teju 30 litri uz 100 km. Ar "Mapon" risinājumiem patēriņu var samazināt līdz 26–27 litriem. Uz ikmēneša nobraukumu starptautiskajos pārvadājumos, kur tiek nobraukti ap 10000 km mēnesī, tas ir pamatīgs ietaupījums.
Kvalitātes standartu latiņas noturēšana augstā līmenī, jaunu un efektīvu risinājumu ieviešana "Mapon" vīzijā iet roku rokā ar pārliecību, ka tirgus ir globāls. "Darbs eksportā un plašais partneru tīkls, kas uzbūvēts, ar labu inerci nes jaunus klientus un partnerus. Arī esošie klienti un partneri aug, un šī kombinācija arī atnes 30% gadā. Varbūt no malas izskatās vienkārši, bet patiesībā tam visam apakšā ir smags desmit gadu darbs," skaidro Rūķis.

Uzņēmuma veiksmes stāstā neatsverama loma, protams, ir spēcīgai komandai, un neiztikt arī bez krietnas devas neatlaidības un stūrgalvības. "Mēs zinām, ka gribam būt globāls uzņēmums, un visa komanda strādā, lai tas tiktu realizēts. Stūrgalvība un pārliecība par to, ka zini, kur ej, ir tā, kas nes rezultātu."
Ingus Rūķis neslēpj – līdzīgi kā liela daļa IT uzņēmumu, arī "Mapon" izjūt spēcīgu, talantīgu cilvēku trūkumu darba tirgū, taču viņu gadījumā pozitīvu pienesumu sniedz "Draugiem Group" zīmols. Tas jau daudzus gadus zināms kā visnotaļ vilinoša darbavieta un izpelnījies laba darba devēja slavu.

"Paskatoties no malas, es teiktu, ka esam atraduši veselīgu balansu tā dēvētajam labumu grozam. Katra cilvēka vēlmes un izpratne par svarīgākajiem labumiem ir atšķirīga, tāpēc mūsu uzdevums ir izveidot tādu grozu, lai tajā kaut ko sev tīkamu varētu atrast katrs darbinieks," skaidro Rūķis.
Ja pietiekami pārliecinoši spēj komandu motivēt, tālāk jau visi kā skudriņas nesīs uz pūzni skujas un to pamazām būvēs.
Ingus Rūķis, "Mapon" direktors
Saskaldīt problēmu un apēst pa gabaliņam
Biznesa aprindās bieži vien tiek piesaukts zilonis, kurš esot jāapēd pa mazam gabaliņam. Tas nozīmē, ka lielus izaicinājumus visefektīvāk var atrisināt, sadalot "ziloni" mazākās daļās. Arī "Mapon" kolektīvā dažādu problēmu šķetināšana ir daļa no ikdienas.

"Es domāju, ka jebkurš, kam ir programmētāja domāšana, to "ziloni" cenšas saskaldīt pa gabaliņam, pēc tam sadalīt sakarīgos reizinātājos un apēst. Nav jau citu variantu – ja ir sarežģīta problēma, to jebkurā gadījumā no kāda stūra jāsāk risināt," saka uzņēmuma vadītājs, kura karjera "Draugiem Group" savulaik sākusies kā programmētājam.

Tā, meklējot risinājumu ērti un vienkārši attālināti parakstīt starptautiskus dokumentus, "Mapon" nonācis arī pie "Dokobit" platformas, kas piedāvā elektronisko dokumentu parakstīšanu ar kvalificētu e-parakstu.
"Dokobit" nodrošina e-parakstīšanas funkcionalitāti ar visu to valstu e-parakstiem, kur mums ir izveidotas pārstāvniecības. Tas atrisināja organizatorisko problēmu, kā vākt visus starptautiski parakstāmos dokumentus, kas nepieciešami uzņēmuma iekšienē. Sākām akcionāru līmenī – ar somiem. Tas ir ērti un vienkārši, un šobrīd arī klientu līgumus veidojam automatizēti parakstīšanai "Dokobit".
Ingus Rūķis, "Mapon" direktors
Nepazust tulkojumā
"SAF Tehnika" valdes priekšsēdētājs un IT speciālists Normunds Bergs mēdz teikt: "Bērni, mācieties fiziku!" "Mapon" vadītājs tam pilnībā piekrīt – šādas zināšanas ir neatsveramas, lai izstrādātu tehniskos risinājums. Rūķis no savas puses Berga vārdus vēl papildina: "Bērni, mācieties valodas!"

"Valodu zināšanas starptautiskam biznesam ir ļoti svarīgas. Tiem cilvēkiem, kuri pārzina kādu no Eiropas valodām, ir būtiskas priekšrocības. Ja ejam pie partneriem ar kvalitatīvām valodas zināšanām, tā ir liela priekšrocība. Tāpēc mācieties Rietumeiropas un Ziemeļeiropas valstu valodas – biznesā tas tiks novērtēts," tā "Mapon" direktors.
Mūsdienu dzīvesveids pieprasa ērtus, ātrus un vienlaikus arī drošus tehnoloģiskos risinājumus. Uzņēmuma digitalizācijas ceļā liels palīgs var būt "Dokobit by Signicat" elektroniskās parakstīšanas, lietotāju autentifikācijas un e-zīmogošanas risinājums.
Lasi šajā rakstā vairāk par to, kāpēc uzņēmumi izvēlas "Dokobit".
Ērti un droši!
Projekts sadarbībā ar:
Teksts
Līga Švāne
REDAKTORS
Kristīne Melne
Dizains
Māris Rītiņš
izstrāde
Olafs Ozoliņš
Projekta vadība
Ēriks Radželis
PĀRDOŠANAS PROJEKTU VADĪTĀJA
Elīna Gārbena
Copyright © 2023 AS DELFI. All rights reserved.