Kopbraukšanas platformas ir ērts un moderns klasiskās pasažieru pārvadājumu nozares papildinājums, kas ir iemantojis strauju popularitāti ne tikai lietotāju, bet arī autovadītāju vidū. Arvien vairāk vadītāju novērtē kopbraukšanas platformu sniegtās priekšrocības un vēlas tām pievienoties, taču, saskaroties ar ierobežojumiem pasažieru pārvadājumu nozarē, šo interesentu daudzums sarūk. Latvijā jau vairākus gadus jūtams būtisks licencētu vadītāju un transportlīdzekļu iztrūkums, kā rezultātā vidējā cena par braucienu ir augstāka nekā kaimiņvalstīs. Kā samazināt kopbraukšanas pakalpojuma cenas, veicināt licencētu autovadītāju skaita pieaugumu un virzīties uz caurspīdīgāku un sakārtotāku kopbraukšanas pakalpojumu vidi Latvijā?
Kopbraukšanas platforma "Bolt" savus pakalpojumus Latvijā sāka piedāvāt 2014. gadā – toreiz bijām pazīstami ar nosaukumu "Taxify". Desmit gadu laikā esam paplašinājuši mūsu darbības zonu un šobrīd "Bolt" kopbraukšanas pakalpojums ir pieejams jau astoņās Latvijas pilsētās. Arī kopējais partneršoferu skaits kopš 2022. gada ir pieaudzis par 30% un šobrīd sastāda pāris tūkstošus. Taču priekšā vēl ir liels darbs, lai padarītu kopbraukšanas pakalpojumu lietotājiem pieejamāku un izdevīgāku, tādēļ nozares ciešai sadarbībai ar valsts iestādēm ir svarīga nozīme.
Izaicinājumi autovadītāju iesaistei pakalpojumu legālā sniegšanā
Kopbraukšanas pakalpojums Latvijā tiek likumīgi regulēts jau vairāk nekā piecus gadus, un paradums iedzīvotāju vidū izmantot kopbraukšanas sniegtās ērtības ir izveidojies ļoti spēcīgs, turklāt ļoti īsā laikā. Līdzīgi kā pasažieru pārvadājumos ar taksometru, kopbraukšanas primārais mērķis ir nogādāt pasažieri no punkta A uz punktu B. Taču administratīvās prasības, lai reģistrētos pasažieru pārvadāšanas pakalpojuma sniegšanai Latvijā, rada zināmus izaicinājumus.
Mūsu dati liecina, ka no reģistrācijas procesu uzsākušajiem vadītājiem 13% nevar izpildīt licences prasības, jo vadītājam nav B1 valodas prasmju līmeņa apliecinoša dokumenta. Vairāk nekā piektā daļa (22%) vadītāju atbirst, jo viņiem nav iespējas vai vēlēšanās uzņēmumu reģistrā reģistrēt atbilstošu uzņēmējdarbības formu. Aptuveni 2% neatbilst prasībām, lai reģistrētos vadītāju reģistrā, piemēram, personai ir mazāk nekā trīs gadu stāžs vai soda punkti CSDD sistēmā. Savukārt vēl 3% no reģistrācijas procesu uzsākušām personām saskaras ar problēmām licences kartītes iegūšanai. Tādējādi mēs nonākam situācijā, kur 40% vadītāju saskaras ar nozares ierobežojumiem un tādējādi tiek pakļauti riskam tikt "iesūkti" ēnu ekonomikā.
Taksometru nozarē tāpat tiek izmantoti dažādi risinājumi, lai izvairītos no nodokļu nomaksas vai samazinātu to apjomu. Skaidras naudas maksājumus likumīgā veidā var veikt tikai taksometri jeb tā saucamie "dzeltenie numuri", un aktuālie "Bolt" dati1 liecina, ka no kopējo braucienu apjoma skaidras naudas darījumi veido 16%, kas ir teju puse no visiem taksometru veiktajiem braucieniem. Atbilstoši Transporta kontroles dienesta, Valsts ieņēmumu dienesta (VID) un Rīgas pašvaldības policijas veiktajām kontrolēm2 tāpat novērots, ka taksometru vadītāji nepilda maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un skaitītāju lietotāju pienākumus, piemēram, nav uzstādīti un lietoti skaitītāji, tiek veikta skaitītāju rādījumu manipulācija, netiek izdrukāti un izsniegti čeki.
Darbs kopbraukšanas platformā kā iespēja gūt papildu ienākumus
"Bolt" lietotnē reģistrētie partneršoferi strādā individuāli (kā individuālie komersanti) vai kādā no autoparkiem, un katrs partneršoferis pats kontrolē to, cik daudz viņš strādā, tādējādi atbildot par savām personīgajām finansēm. "Bolt" kā pakalpojuma sniegšanas platforma ir caurspīdīga – klientam noslēdzot savu braucienu ar kādu no partneršoferiem, brauciena rēķins no sistēmas automātiski tiek nosūtīts VID, tādējādi valsts sektoram precīzi atspoguļojot partneršofera ieņēmumus par katru veikto braucienu.
Mums rūp, lai autovadītājiem ilgtermiņā būtu konkurētspējīgi ienākumi, nepārtraukta pasūtījumu plūsma un iespēja strādāt elastīgi. Tādēļ ar mērķi palielināt peļņu partneršoferiem un turpināt nodrošināt platformas klientiem dažādas ienesīgas garantijas un bonusus, lai uzlabotu viņu pieredzi, 2023. gada pavasarī tika veiktas izmaiņas kopbraukšanas komisijas maksas aprēķinā Rīgā. "Bolt" redzējums paredz daļu komisijas maksas reinvestēt platformas lietošanas uzlabošanai, produktu attīstībai un partnerībai ar dažādiem uzņēmumiem, kuru mērķis ir samazināt partneršoferu izmaksas.
Līzinga automašīnu izmantošana pasažieru komercpārvadājumos
Pērn veiktā pētījuma "Digitālo taksometru pakalpojumu platformu ietekme uz ēnu ekonomiku Latvijā" dati liecina, ka Latvijā ir nepietiekams licencētu vadītāju un transportlīdzekļu skaits. Šobrīd pakalpojumu sniedzējiem nav iespēju apkalpot vairāk nekā 100 000 braucienu mēnesī, līdz ar to vidējā cena par braucienu Latvijā ir augstāka nekā kaimiņvalstīs. Proti, uz doto brīdi vidējā brauciena maksa "Bolt" platformā Latvijā ir līdz pat 15% augstāka nekā Igaunijā un Lietuvā.
Lai veicinātu licencētu pakalpojumu sniedzēju skaita palielināšanu nozarē, kā arī virzītos uz Latvijas autoparka straujāku atjaunošanu, Latvijas Mobilitātes Asociācija kopā ar biedrību "Auto Asociācija", Finanšu nozares asociāciju un Latvijas Apdrošinātāju asociāciju izvirzīja iniciatīvu, aicinot veikt grozījumus normatīvajos aktos un ļaut privātpersonu turējumā esošās līzinga automašīnas izmantot pasažieru komercpārvadājumos. Konkrētā ierobežojuma atcelšana uzlabotu pakalpojuma kvalitāti, palielinātu pieejamo transportlīdzekļu skaitu un līdz ar to samazinātu pakalpojuma cenu, kā arī nozares negatīvo ietekmi uz vidi, jo tiktu sekmēta jaunāku transportlīdzekļu ar zemāku emisiju apjomu izmantošana. Ņemot vērā, ka visas iesaistītās puses grozījumus atbalsta, aicinām Satiksmes ministriju virzīties uz priekšu ar lēmuma pieņemšanu.
1 SIA "KPMG" un "Bolt" pētījums "Digitālo taksometru pakalpojumu platformu ietekme uz ēnu ekonomiku Latvijā", 2023. gads.
2 SIA "KPMG" un "Bolt" pētījums "Digitālo taksometru pakalpojumu platformu ietekme uz ēnu ekonomiku Latvijā", 2023. gads.