DZĪVE DIGITALIZĀCIJAS LAIKMETĀ: REALITĀTE UN NĀKOTNES PROGNOZES
AR SOLI NĀKOTNĒ
Foto: Unsplash
"Pastāvēs, kas pārvērtīsies" – šie Raiņa vārdi ir trāpīgs raksturojums digitālajam laikmetam, kādā šobrīd dzīvojam. Tas, kā tam pielāgojamies, kā apgūstam jaunas prasmes un attīstām un izmantojam tehnoloģiju sniegtās iespējas, burtiski ietekmē mūsu nākotni un konkurētspēju gan kā indivīdiem, gan sabiedrībai kopumā. Šodien mēs vairs nerunājam tikai par digitalizāciju – mūsu dienaskārtībā ir digitālā tranformācija, daudz plašāks un jēgietilpīgāks process, kas jau ir mūsu ikdiena. Kādas ir digitālās transformācijas tendences, kādas nozares tā skar visspēcīgāk, kur un kāpēc buksē un kādas ir prognozes nākotnei – to stāsta nozares eksperti.
Kā atklāj Ventspils Augsto tehnoloģiju parka valdes priekšsēdētājs Ivars Eglājs, par digitalizāciju tiek runāts jau 20 gadus, taču pēdējos gados aktuāla ir kļuvusi digitālā transformācija. Ja digitalizācija pēc būtības ir jebkura procesa pārvēršana no analogā uz digitālo, tad digitālā transformācija ir ne tikai kāda atsevišķa procesa maiņa, bet visas darba organizācijas pārvērtība kopumā, kuras rezultātā no fiziskiem par digitāliem kļūst gan produkti, gan organizācijas process, gan arīdzan mainās ieņēmuma avoti, piemēram, pārdodot digitālus produktus.

Viena no pirmajām nozarēm, kas digitalizējās, bija tūrisma nozare, attālināti pārdodot ceļojumus, savukārt pēdējos gados visstraujāk un uzskatāmāk pārmaiņas piedzīvojusi IT nozare, kā arī izklaides un mūzikas industrija ar dažādām straumēšanas platformām. Tikmēr lēnāk tā norit rūpniecības jomā, piemēram, daudziem uzņēmumiem nav tādas vienkāršas lietas kā e-komercijas veikalu vai mājaslapas, kur saražotos produktus var nopirkt, tomēr izmaiņas notiek. "Viena no tendencēm ražošanas jomā, kas attīstās, – klientam tiek ļauts pašam attālināti produktu konfigurēt pēc savām vajadzībām. "Ja šobrīd ES ap 20% no ražošanas jomas ir augsti digitalizēti, tad pēc septiņiem gadiem mērķis ir 70%," skaidro Eglājs.

Digitālā transformācija ne tikai atvieglo darba procesus, ekonomē laiku un sniedz lielāku brīvību, bet padara uzņēmumu konkurētspējīgāku. Gan paši produkti tirgū kotējas labāk, ja ir digitalizēti un personalizējami, gan arī to izplatīšanas veids, proti, daudz efektīvāk preces un pakalpojumus ir pārdot ar digitālā mārketinga paņēmieniem. Kā uzskatāmu piemēru Eglājs min taksometru tirgus transformāciju – vēl pirms dažiem gadiem mēs nevarējām iedomāties, ka taksometra pasūtīšana aplikācijā ar pāris klikšķiem mobilajā telefonā būs ikdiena.

Otrs būtisks faktors – lielāka alga.
Ja tu strādā strauji augošā uzņēmumā un tev ir nepieciešamās prasmes, tu saņem vidēji lielāku algu nekā tad, ja darbojies ar rokām. Rūpniecības automatizācija, tehniķi, kas prot strādāt ar modernajām rūpniecības iekārtām, inženieri, kas prot rasēt un zīmēt digitāli... IT nozarē ir divreiz lielākas algas un elektronikas nozarē par 50% lielākas algas nekā vidēji Latvijā. Tas liecina, ka tur, kur jau notiek digitalizācija, pieaugums algās mērāms līdz pat 100% pret esošo atalgojumu.
— Ivars Eglājs, Ventspils Augsto tehnoloģiju parka valdes priekšsēdētājs
Ja tu strādā strauji augošā uzņēmumā un tev ir nepieciešamās prasmes, tu saņem vidēji lielāku algu nekā tad, ja darbojies ar rokām. Rūpniecības automatizācija, tehniķi, kas prot strādāt ar modernajām rūpniecības iekārtām, inženieri, kas prot rasēt un zīmēt digitāli... IT nozarē ir divreiz lielākas algas un elektronikas nozarē par 50% lielākas algas nekā vidēji Latvijā. Tas liecina, ka tur, kur jau notiek digitalizācija, pieaugums algās mērāms līdz pat 100% pret esošo atalgojumu.
— Ivars Eglājs, Ventspils Augsto tehnoloģiju parka valdes priekšsēdētājs
Foto: Unsplash
Kā mainās banku pakalpojumi?
Kā mainās banku pakalpojumi?
"Luminor" klientu apkalpošanas vadītāja Kristīne Dērica atzīst – pieprasījums pēc digitālajiem pakalpojumiem pandēmijas laikā palielinājās un tas veicināja būtiski ātrāku to apgūšanu. Taču arī turpmāk bankām ir jāturpina strādāt pie procesu automatizācijas, digitālo pakalpojumu paplašināšanas un produktivitātes celšanas, izmantojot jaunākos tehnoloģiskos rīkus.

"Visbiežāk "Luminor" klientu apkalpošanas centros klienti vēršas ar jautājumiem par Smart-ID aplikācijas uzstādīšanu, internetbankas pieslēgšanu un konta atvēršanu. Lielākoties šos jautājumus ir iespējams atrisināt arī attālināti, izmantojot mūsu piedāvātās digitālās iespējas un tādā veidā aiztaupot došanos uz klientu apkalpošanas centru. Mūsu klientiem ir pieejamas attālinātas video konsultācijas, telefonkonsultācijas, kā arī ir iespējams atvērt jaunu norēķinu kontu attālināti no jebkuras vietas pasaulē. Lai atvērtu kontu, pietiek vien ar interneta pieslēgumu," stāsta Dērica.

Digitalizācijas procesam turpinoties, pakalpojumi kļūs vēl ērtāki un pieejamāki.
Jau šobrīd atsevišķās bankas darbībās tiek izmantoti programmu roboti, ar kuru palīdzību tiek, piemēram, apstrādāti klientu dati, iesniegumi, veikta monitorēšana un norēķini. Nākotnē plānojam pilnībā automatizēt atsevišķus biznesa procesus, tomēr jānorāda, ka automatizāciju visbiežāk izmanto standarta darbību veikšanai – tādu, kuru izpildei nav nepieciešama sarežģītāku lēmumu pieņemšana, kā arī tikai tādos procesos, kas ir izdevīgi klientam, lai paātrinātu pakalpojumu saņemšanu.
— Kristīne Dērica, "Luminor" klientu apkalpošanas vadītāja
Piemēram, ja nav nepieciešama īpaša individuālās situācijas analīze, programmu roboti spēj izvērtēt klienta veikto pieteikumu kredītam un attiecīgi klients īsā laikā jau saņem atbildi.

""Luminor" jau kopš dibināšanas tika ieviesta elektroniska dokumentu aprite, kas šobrīd ir automatizēta – to izmantojam iekšēji bankas ikdienas darbā, kā arī sniedzot pakalpojumus mūsu klientiem, aicinām izmantot e-parakstu un kārtot darījumus attālināti, kas ietaupa gan laiku, gan arī finanšu līdzekļus. Sākotnēji bankā tika lietots tikai eParakstītājs, taču pēdējo gadu laikā papildus esošajiem risinājumiem banka izmanto arī "Dokobit" portālu. Bankas dokumentu un to aprites digitalizācija bija viens no uzņēmuma stratēģiskajiem mērķiem, kas tika realizēts un arī šobrīd regulāri tiek papildināts ar jauninājumiem. Arī reklāmas materiālu druku esam aizvietojuši ar reklāmas izvietošanu digitālajos ekrānos," rezumē Dērica.
Foto: Shutterstock
Elektroniskā parakstīšanās – jaunā norma
Elektroniskā parakstīšanās – jaunā norma
"Tā kā mēs paši esam daļa no digitālās transformācijas, mēs uzskatām, ka digitālā transformācija ir neizbēgama, un tendences to apstiprina. Tāpat kā visās dzīves un uzņēmējdarbības jomās, digitālā tehnoloģija strauji pārņem novecojušos manuālos procesus. Dokumentu apstrāde nav izņēmums. Mūsu mērķis vienmēr ir bijis veicināt drošu digitālo transformāciju un padarīt to pēc iespējas vienkāršāku, pat runājot par tādām sarežģītām tehnoloģijām kā e-paraksts," stāsta Ilmārs Arsenovičs, "Dokobit" vadītājs Latvijā.
"Pēdējos vairākus gadus esam novērojuši nepārtrauktu e-parakstīšanās vajadzību pieaugumu, un katru gadu uzņēmumu skaits pāriet no apgrūtinošiem procesiem, kuriem nepieciešama drukāšana, skenēšana, nosūtīšana pa pastu/kurjeru vai sanāksmju organizēšana, lai parakstītu dokumentu, uz e-parakstīšanos, kas ļauj iztikt bez nevajadzīgiem soļiem. Lai gan digitālās transformācijas izaugsme ir bijusi manāma jau iepriekš, pandēmija tomēr ir bijusi vēl lielāks tās paātrinātājs, jo cilvēki bija spiesti pārdomāt savu darba veidu – attālinātie procesi kļuva par jaunu normu. Un, tiklīdz uzņēmumi kļūst digitāli, atpakaļceļa vairs nav, jo kurš gan gribētu atgriezties pie mazāk efektīviem procesiem.
— Ilmārs Arsenovičs, "Dokobit" vadītājs Latvijā
"Dokobit" novērojumi par izmantotajiem pakalpojumiem liecina – lielākajai daļai uzņēmumu ir nepieciešama elektroniskā parakstīšana un saistīti pakalpojumi, piemēram, paraksta validācija un ilgtermiņa saglabāšana, kā arī lietotāju autentifikācija, bet starp klientiem ir pārstāvētas visas biznesa nozares.

"Starp privātpersonām un lielākajām organizācijām kā bankas, telekomunikāciju operatori, mazumtirgotāji utt. ir jebkuras nozares, kuras jūs varat iedomāties un kuras izmanto mūsu pakalpojumus. Realitāte ir tāda, ka gandrīz jebkurā uzņēmējdarbības nozarē ir jāstrādā ar dokumentiem. Tāda ir uzņēmējdarbības specifika. Uzņēmumi, kuri ciena gan savu laiku, gan arī savu klientu un partneru pieredzi un laiku, izvēlas "Dokobit" pakalpojumus," pauž Arsenovičs.

Kas uzņēmumiem traucē digitalizēties? Galvenokārt divas lietas – ieradumi un mīti par e-parakstīšanos.

"Protams, bieži vien ir grūti pārslēgties no procesiem, kas uzņēmumā pastāvējuši jau daudzus gadus. It īpaši, ja esošie procesi darbojas un dara savu darbu. Taču jāņem vērā tas, ka, lai saglabātu konkurētspēju, nodrošinātu vislabāko pakalpojumu klientiem un partneriem, uzņēmumiem ir jāvirzās uz priekšu. Ja uzņēmumi to nedarīs, tad to izdarīs viņu konkurenti. Izmaiņas, protams, diezgan bieži no uzņēmuma prasa ne tik daudz naudas, cik laika un pūļu ieguldījumu. Tomēr šīs investīcijas ir jāuzskata par vienreizēju lietu, jo, pārejot uz jaunākām un progresīvākām tehnoloģijām, kas palīdz vadīt jūsu biznesu, iepriecina klientus un partnerus, šī ieguldījuma atdeve noteikti pārsniedz pašu ieguldījumu un nodrošina sakārtotus un mūsdienīgus biznesa procesus nākotnē," sarunas izskaņā pauž Ilmārs Arsenovičs.
Foto: Shutterstock
Pazīsti savu klientu
Pazīsti savu klientu
"Kad Covid-19 pandēmija sāka uzņemt apgriezienus, daudziem uzņēmumiem, lai turpinātu savu darbību, bija jāievieš strauja digitalizācija. Šajā laikā "Ondato" ieguva daudz jaunu klientu, sākot no bankām līdz apdrošināšanas kompānijām," atklāj inovatīvo tehnoloģiju uzņēmuma "Ondato" pārstāvis Vītauts Urbons.

"Ondato" piedāvātā operētājsistēma var veikt identitātes pārbaudes gan privātpersonām, gan uzņēmumiem, bet identitātes pārbaude nav vienīgais atbilstības risinājums, ko uzņēmums piedāvā. Tas uzņēmumiem ļauj iepazīt savus biznesa partnerus un – pats galvenais – pārbaudīt, vai šiem cilvēkiem vai uzņēmumiem nav piemērotas sankcijas un vai tie nav saistīti ar sankcijām pakļautām struktūrām. "Normatīvās prasības "Pazīsti savu klientu" (KYC jeb "Know Your Client") ir sarežģīts process un mēs vēlamies aptvert visus tā aspektus. Tāpēc mēs nodrošinām veselu operētājsistēmu, kas pārbauda dažādus reģistrus, izvērtē riskus un pat var veikt uzraudzības un pastiprinātas uzticamības pārbaudes uzdevumus," skaidro Urbons.

"Ir aprēķināts, ka pirms pandēmijas vairums uzņēmumu neplānoja digitalizēties vēl vismaz septiņus gadus. Pašreizējā situācija ir paātrinājusi procesu, un mēs esam priecīgi palīdzēt uzņēmumiem veikt pāreju," atzīst "Ondato" pārstāvis, uzsverot – būtiska digitalizācijas sastāvdaļa ir zināt, kā tā nāks par labu jūsu uzņēmumam. Digitalizācija var būt sarežģīts un resursietilpīgs process, tāpēc uzņēmumam pirms digitālās transformācijas ir jābūt skaidram un izmērāmam mērķim.

Vaicāts, kādi uzņēmumi visbiežāk izvēlas "Ondato" piedāvātos digitalizācijas pakalpojumus, Urbons atbild, ka uzņēmums sadarbojas ar daudzām industrijām. "Piemēram, finanšu pakalpojumi, apdrošināšana, dalīšanās ekonomika, telekomunikācijas, juridiskā joma u.c. Mūsu pakalpojumi var būt vērtīgi jebkuram uzņēmumam, kam nepieciešama klientu identitātes pārbaude un autentifikācija."

Nākotne ir skaidra – arvien vairāk uzņēmumu ienāks digitālajā pasaulē, kas novedīs pie jauniem noteikumiem.
Mēs jau esam pamanījuši dažu valstu pirmos mēģinājumus regulēt kriptovalūtu. Arī jaunākā "Pazīsti savu klientu" tehnoloģija radīsies no atvērtās banku sistēmas. "Fintech" pasaulē jau runā par universālajiem ID un digitālajiem makiem, kas, visticamāk, būs tuvākās nākotnes tendences.
— Vītauts Urbons, inovatīvo tehnoloģiju uzņēmuma "Ondato" pārstāvis
Mēs jau esam pamanījuši dažu valstu pirmos mēģinājumus regulēt kriptovalūtu. Arī jaunākā "Pazīsti savu klientu" tehnoloģija radīsies no atvērtās banku sistēmas. "Fintech" pasaulē jau runā par universālajiem ID un digitālajiem makiem, kas, visticamāk, būs tuvākās nākotnes tendences.
— Vītauts Urbons, inovatīvo tehnoloģiju uzņēmuma "Ondato" pārstāvis