Latvija var kļūt par digitālu superspēku.
Saruna ar zviedru futurologu Bardu

Latvija var kļūt par digitālu superspēku.
Saruna ar zviedru futurologu Bardu

Teksts: Sabīne Košeļeva
Foto: Mikolai Berg
Ilgtspēja jau pašā saknē paredz domāšanu par nākamajām paaudzēm, kuru dzīves kvalitāti lielā mērā noteiks mūsu šodienas lēmumi – sākot no starptautiski risināmiem jautājumiem par klimata pārmaiņām un beidzot ar tehnoloģiju priekšrocību izmantošanu savā ikdienā. Kā mainīsies mūsu paradumi, kāda būs nākotnes darbavieta un kā izskatīsies mūsu dzīves telpa – par to sarunā ar pasaulē atzīto zviedru filozofu, provokatoru un futurologu Aleksandru Bardu.
Cik reāls vai nereāls ir Oldesa Hakslija "Brīnišķīgās jaunās pasaules" scenārijs, proti, ka nākotnē mēs varētu dzīvot atsevišķās izolētās komūnās, maltīšu vietā ēstu speciālas tabletes, ģimenes koncepts būtu izzudis un bērnus mēs audzētu mēģenēs ar iepriekš rūpīgi izveidotu genofondu?
— Cilvēki nepietiekami novērtē mazās lietas un krietni pārvērtē lielās lietas, kas izskatās iespaidīgi uz kinoekrāna. Ja paskatās 50 gadus senā pagātnē, kad cilvēki centās pareģot nākotni, gandrīz nekas no tā nav piepildījies, bet ir notikušas citas lietas, kas izrādījās daudz svarīgākas. Pirms 50 gadiem mēs fokusējāmies uz liela mēroga tehnoloģijām, kā izskatītos pilsētas un vai mēs dzīvotu uz citām planētām, bet neviens neparedzēja, ka salīdzinoši mazais viedtālrunis mainīs pasauli uz visiem laikiem.

Līdzīgi ir arī ar veselību. Mēs visi gribam uzvarēt vēzi un dzīvot ilgāk, bet aizmirstam, ka esam uzvarējuši lielāko daļu slimību, ar kurām mums nācās saskarties pagātnē. Tiesa, mūs pārsteidza nesagatavotus Covid-19, kas bija viena no briesmīgākajām pandēmijām pasaules vēsturē ar vislielāko mediju uzmanību. Bet kopumā mūsu veselība palēnām kļūst arvien labāka, un tas notiek, pateicoties mazajām izmaiņām, ko mēs ieviešam savā ikdienā. Tā nav viena liela dramatiska lieta, kas mainīs mūsu dzīvi uz visiem laikiem, drīzāk tās ir mazas tehnoloģiskas optimizācijas.
Kas būtu šīs mazās lietas no šodienas, kas mums būtu jāņem vērā, cenšoties paredzēt tuvāko 30 gadu nākotni?
— Mēs nezinām datumu, kad ikviens automobilis darbosies ar elektromotoru, bet mēs zinām, ka tas notiks. Un tieši tāpēc mēs ražojam hibrīdautomobiļus, pieļaujot, ka drīz vien liela daļa cilvēku spēs atļauties iegādāties hibrīdautomobili. Šādu braucamrīku ražotāju mērķis ir ik pēc trim gadiem nākt klajā ar jaunu, uzlabotu dzinēju un baterijām, tādā veidā virzoties elektroauto izplatības virzienā. Tas mums, futurologiem, ir svarīgi. Lieta, ko mēs nevaram ciest, – kad cilvēki prasa konkrētu datumu. Mēs nezinām, ar kādām problēmām nāksies saskarties inženieriem, mēs nezinām, kādas politikas pieņems valdības utt. Ir ļoti daudz faktoru, jo sabiedrība ir kompleksa. Jā, mēs varam prognozēt, ka, ļoti iespējams, piecu gadu laikā mēs pāriesim uz hibrīdauto un 30 gadu laikā uz elektroauto.
Futurologi var norādīt cilvēkiem virzienu. Ir dažas lietas, par kurām mēs esam pilnīgi pārliecināti, un viena no tām ir jaunās sabiedrības kvalitātes. No 2022. gada mēs dodamies uz 2050. gadu, uz radikāli citādu Eiropu, bet tieši kurā brīdī mēs piedzīvosim nozīmīgus pavērsienus, mēs nezinām.
Jūs jau pieminējāt politikas. Līdz 2050. gadam Eiropas mērķis ir kļūt par pirmo klimatneitrālo pasaules daļu, plašāk izmantot atjaunīgos energoresursus, kāpinot energoefektivitāti, straujāk izvērst mazemisiju transporta veidus utt. Vai tas ir glābiņš, vai tā nav utopija, un vai, jūsuprāt, šīs klimata politikas tiek piemērotas adekvāti?
— Mēs zinām, ka mums ir problēma ar fosilo kurināmo. Tas nav bezgalīgs resurss – ja mēs to izmantosim kā līdz šim, tas galu galā beigsies. Mēs arī radām dramatisku ietekmi uz klimatu, un patiesībā mēs nezinām, ko klimata pārmaiņas mums nākotnē nozīmēs. Visticamāk, mēs izcelsim klimata pārmaiņu negatīvo aspektu, jo tas ir tas, ko mēs darām pēdējos 10 gadus. Ja Putins neizraisa karu un pasaulē neplosās Covid-19, klimata pārmaiņas ir vienīgais, par ko mēs runājam. Tas ir nemainīgs temats.
"Skaidrs ir tas, ka klimata pārmaiņas būs dramatiskas un tās būs dārgas. Tas gan nenozīmē, ka mēs izmirsim."

Un industrijas neiebilst pret politikām, ja vieni un tie paši noteikumi tiek piemēroti visiem. ES līdztekus drošības aspektam patiešām ir svarīgi, lai vienotos par šo "klimata pārmaiņu konteineru". (Bards par konteineru sauc rāmi, kas nosaka, kādā konkrētais mērķis tiks sasniegts, – aut. piez.) Mums ir jāvienojas, kādas politikas mēs īstenosim nākamo 30 gadu laikā. Un, kamēr vien noteikumi uzņēmumiem Latvijā ir tādi paši kā uzņēmumiem Francijā un Rumānijā, tas ir OK.

Klimata pārmaiņas var būt arī ļoti dīvainas. Piemēram, Sahāras tuksnesis Āfrikā sarūk, lai gan klimats kļūst karstāks. Ir lietas, ko mēs tuvāko 30 gadu laikā nu nekādi nespēsim paredzēt. Viss, ko mēs zinām: būs procesi, ko mēs vairs nespēsim kontrolēt. Tieši tāpēc šīs lietas ir grūti paredzēt un tas ir biedējoši, tāpēc mums ir jābūt gataviem ļaunākajam. Tieši tāpēc ir tik svarīgi, ka visiem ir pieņemams vienots starptautisks "klimata pārmaiņu konteiners".
Vai mēs varam arī celt cilvēku apziņu, īstenojot šādas politikas?
— Es nedomāju, ka cilvēku apziņa un morāle ir risinājums. Manuprāt, apziņa un morāle ir nepieciešama tad, kad tu dodies uz balsošanas kabīni. Tu izlem, ka balsosi par politiķiem, kuri uztver klimata pārmaiņas nopietni. Es neuzskatu, ka mums būtu jāskata klimata pārmaiņas kā morāles jautājums, – ja mēs to darām, tad sākam pieņemt nepareizus lēmumus.
Runājot par klimata pārmaiņām, mums ir jāpielieto zinātniskā domāšana. Ir jāapsver cena, lai mēs neradītu klimata politikas, kas izskatās modernas, bet gan tiešām radītu būtisku ietekmi uz klimatu par mazāko iespējamo cenu. Ja mēs gribam samazināt oglekļa dioksīda emisijas, tad tā vietā, lai strīdētos par to, vai ceļot ar lidmašīnu vai vilcienu, tādējādi jūtoties morāli pārāki, ir jāievieš oglekļa nodokļi.
Visai elektrībai, kas tiek ražota mūsu sistēmā, būtu jābūt ražotai ilgtspējīgā veidā. Un tad mēs arī lidmašīnā varam ielikt elektrisko dzinēju. Tāpēc uzmanieties, ja cilvēki, jo īpaši jauni, pieprasa morālus izņēmumus, jo tieši tur ir briesmas, tad mēs dodamies pa nepareizo ceļu. Un pēkšņi mēs sāksim pieļaut arvien vairāk šādu morālu izņēmumu, kam nav nekāda sakara ar klimatu. Tā mēs nonāksim politiskajā vai reliģiskajā ekstrēmismā, un tas ir bīstami. Reize, kad morāle nudien jāuztver nopietni, – dodoties uz balsošanas kabīni. Un pārliecinies, ka izvēlies politiķus, kuriem ir zinātnē balstīta programma klimata pārmaiņu ierobežošanai, jo dienas beigās tas ir zinātnes, ne morāles jautājums. Nav nekādu zinātnisku pierādījumu tam, ka morāla attieksme pret klimata pārmaiņām varētu radīt kādas izmaiņas.
Kas notiks ar ekonomiku, kamēr mēs intensīvi strādāsim pie vides mērķu izpildīšanas? Vai mēs no lineāras ekonomikas varētu pārorientēties uz aprites ekonomiku?
— Ekonomika vienmēr ir bijusi aprites, jo mēs vienmēr esam atkārtoti izmantojuši savus resursus. Piemēram, mūsu pašu reprodukcija ir aprites. Cilvēki piedzimst, dzīvo un nomirst, pa vidu pamanoties elpot. Un ir vēl daudz tādu cilvēku, kas dara to pašu. Mēs zinām, ka sasniegsim populācijas augstāko punktu, bet pēc tam skaitļiem vajadzētu kristies. Runājot par klimata pārmaiņām, tā var būt laba zīme. Taču mēs arī zinām, ka populācija novecos, jo mums dzims arvien mazāk bērnu, kuriem būs labāka dzīves kvalitāte. Pārapdzīvotība patiesībā bija viens no lielākajiem 21. gadsimta draudiem, ko mēs pamanījāmies atrisināt. Tā ka laika gaitā mēs atrisinām problēmas. Taču tas ir jādara politiskā un starptautiskā līmenī.
Turpinot par ilgāku dzīvošanu – ņemot vērā medicīnas sasniegumus, kas ar mūsu dzīves kvalitāti notiks nākotnē? Cik ilgi dzīvos cilvēks, kas piedzimis šodien?
— Vidējais vecums palielinās. Kavēklis bija Covid-19 pandēmija, kuras laikā nomira ļoti daudz cilvēku. Kopumā mēs kļūstam arvien veselīgāki, mācāmies, kā dzīvot pareizi, kā ēst, saņemam labākus medicīniskos pakalpojumus un medikamentus, kuri turklāt kļūst arvien lētāki. Tas viss virzās pareizajā virzienā..
Taču mums vienalga kādudien būs jāmirst. Šo problēmu mēs neesam atrisinājuši un, visticamāk, nekad neatrisināsim, bet mēs noteikti dzīvosim ilgāk. Visticamāk, mēs nekad nedosimies kosmosā, bet mēs noteikti uz turieni aizsūtīsim baktērijas un tehnoloģijas. Mēs neiekarosim Visumu kā cilvēki, bet gan radīsim tehnoloģijas, kas dzīvos mūžīgi.
Internets savā būtībā jau ir konstruēts tādā manierē, ka ir nemirstīgs. Datori ar mums būs mūžīgi. Un nu mēs arī esam izdomājuši, kā radīt blokķēdes, un šajās blokķēdēs mēs varam uzglabāt vēsturi uz mūžīgiem laikiem tā, ka nākotnē tā netiks izmainīta. Un, uzglabājot informāciju šādā veidā, ka to neviens no malas nespēj ietekmēt, mēs varam radīt diezgan brīnišķīgas lietas, par kurām allaž esam sapņojuši. Blokķēžu lieliskā īpašība ir radīt uzticības ķēdes.

Kāpēc uzticības ķēdes ir tik svarīgas? Izrādās, ka vairāk pārtikušām pasaules valstīm, piemēram, Skandināvijas valstīm, ir garas uzticības ķēdes. Mēs zinām, ka vācieši uzticas cits citam, mēs zinām, ka japāņi un korejieši uzticas cits citam, mēs zinām, ka šveicieši uzticas cits citam. Mēs zinām, ka arī latvieši arvien vairāk uzticas cits citam. Un mēs zinām, ka latvieši un zviedri uzticas viens otram, kļūstot par vienotu Ziemeļeiropas kultūru. Mēs uzticību turam augstā vērtē, jo tā mums dod iespēju tirgoties. Pagātnē līdzīgu lomu pildīja valūtas. Nauda radīja mākslīgu uzticības ķēdi starp cilvēkiem, galu galā novedot pie globālās tirdzniecības.
Nākamā revolūcija, kas radīs apvērsumu cilvēku attiecībās vēl vairāk, nekā to izdarīja nauda, būs blokķēdes. Tā vietā, lai man būtu pieci uzticami draugi, man varēs būt 500 uzticamu draugu visā pasaulē. Patlaban cilvēki ir apsēsti ar kriptovalūtām, bet kriptovalūtas nav pēdējā stadija, tas ir tikai šīs revolūcijas sākums.
Kā tas ietekmēs mūsu kā sabiedrības paradumus?
— Palūkojieties uz to, kas notiek sociālajos medijos, – mēs esam kļuvuši drusku par daudz sociāli. Un tas tikai atkal pierāda, ka mēs neesam indivīdi, cilvēki ir bara dzīvnieki, sociāli dzīvnieki, pat cilts dzīvnieki – mūsdienās mēs to dēvējam par subkultūrām. Mēs pievienojamies dažādām subkultūrām virtuālajā vidē. Vai mēs kļūsim vairāk digitāli un mazāk fiziski? Mēs būsim vairāk no abiem diviem. Mēs būsim hibrīdi. Mēs ņemsim no digitālās pasaules un ar tehnoloģijām uzlabosim savu fizisko pasauli.

Izvēlēsimies kā piemēru tādu parastu izklaidi kā dejošana naktsklubā. Senatnē tas vienkārši bija brīvs placis, kur kāds stūrī spēlēja balalaiku, bet nu mums ir dīdžejs, skaņu sistēma, mirgojošas grīdas, dūmu mašīnas utt. Mēs jau dzīvojam telpā, kas ir digitālā un fiziskā sajaukums. Šī uzlabotā un hibrīdā vide ir cilvēces nākotne. Visinteresantākais fakts par mūsdienu sabiedrību ir tas, ka mēs kļūstam hipertehnoloģiski.

Tiesa, kamēr konteksts ap mums kļūst arvien intelektuālāks, mēs paši gan ne. Mēs droši vien kļūstam arvien dumjāki. Lasām mazāk grāmatu un kļūstam arvien vairāk apsēsti ar popularitāti "Instagram". Par laimi, tehnoloģijas kļūs arvien inteliģentākas. Ja pēc 40 gadiem mēs vairs nespēsim paši vadīt automašīnu, tad automašīna spēs pati sevi vadīt. Taču patiesi skaistais tajā visā ir tas, ka mēs esam izteikti sociāli un tehnoloģiski.
Bet vai tādā gadījumā tehnoloģijas neizspiedīs cilvēkus no darba tirgus? Kas notiks ar mūsu strādāšanas paradumiem un darba vidi? Kā tas ietekmēs uzņēmumus?
— Dažiem cilvēkiem nemaz nevajadzētu strādāt tur, kur viņi strādā. Es uzskatu, ka ir svarīgi to mācīt mūsu bērniem – ka ir svarīgi apgūt pamatus skolā, matemātiku, programmēšanu. Ja tev būs laba izglītība, milzīgā vērtība, ko radīs korporācijas un cilvēki, būs lielāka nekā jebkad. Un panākumu atslēga ir cilvēku attiecības ar viņu radošumu, kā arī fenomenālā datu apstrāde, ko paveiks mākslīgais intelekts, – tā ir nākotnes darbavieta. Tā ka starp mums būs zaudētāji un uzvarētāji. Būs cilvēki, kuri būs veiksmīgāki nekā jebkad, jo viņiem būs gludas attiecības ar citiem cilvēkiem un gludas attiecības ar mašīnām.
Mākslīgais intelekts ir nākamais solis, kas būs mūsu viedtālruņos, klēpjdatoros un datoros. Mēs virzāmies uz pasauli, ko es dēvēju par sensokrātiju. Mēs virzāmies uz mājas biroju un inteliģentu ceļošanu. Mēs jau nemitīgi esam savienoti ar virtuālo pasauli, tādēļ varam strādāt un izklaidēties no jebkuras vietas. Tehnoloģijas uzlabo mūsu iespējas pašiem veidot savas dzīves dizainu un uzlabojumus. Un tieši par to maksās nākotnes klients.
Izklausās pēc digitālā nomadisma nākamās pakāpes.
— Jā. Digitālais nomadisms nozīmē, ka tu vari jebkurā brīdī paņemt visu savu pasauli un doties, kur vēlies. Taču tas nav domāts visiem. Ir cilvēki, kuriem nepatīk un nepatiks ceļot, apgūt jaunas kultūras un valodas. Taču mums piedāvātās iespējas būs milzīgas. Es uzskatu – ir svarīgi, ka ikviens var izlemt, kādu viņš vēlas savu darba vidi.

Un šajā brīdī mēs nonākam pie komunikācijas ar kolēģiem, jo mēs strādājam un strādāsim komandās. Tev būs kolēģi, kuri būs digitālie nomadi un pastāvīgi ceļos, un jums būs jāciena vienam otra izvēles. Un dienas beigās tev ir jāizvēlas, kādā komandā, kādā kultūrā tu vēlies būt, kādu dzīvesstilu piekopt. Un šajā "konteinerā", ko tu radi, tu vari pilnvērtīgi nodoties savam darbam uzņēmumā, uzlabojot produktus un pakalpojumus, ko tu radi.
Un mēs jau atkal nonākam pie uzticēšanās un komunikācijas.
— Pilnīgi viss ir un būs par uzticēšanos! Mēs pilnīgi droši zinām, ka uzticības ķēdes ir civilizācijas pamats. Tas nav apstrīdams. Un šī iemesla dēļ es uzskatu, ka liela daļa runu par ilgtspējību uzņēmumos patiesībā tiek jaukta ar klimata problēmām. Es nekad nerunāju par ilgtspējību, es runāju par elastīgumu. Cik ļoti tavs uzņēmums ir gatavs uzņemties izaicinājumu? Piemēram, vai tavs uzņēmums bija gatavs Covid-19 pandēmijai? Vai tavs uzņēmums būs gatavs nākamajai pandēmijai? Vai tavs uzņēmums var tikt galā ar visiem politiskajiem lēmumiem?

Visas šīs lietas kalpo kā testi uzņēmuma "konteinerā" – vidē, kurā darbinieki jūtas labi, strādā un patiesi nododas uzņēmumam. Šī iemesla dēļ zviedriem un latviešiem kā piemēru vajadzētu izvēlēties vecos Vācijas un Japānas uzņēmumus, nevis atdarināt amerikāņu uzņēmumus. Un tad, kad mēs šādā uzņēmumā ieviesīsim mākslīgo intelektu, tas kļūs par ļoti elastīgu sistēmu. Uzņēmumu, kas koncentrējas uz ilgmūžību, nevis uz īstermiņa peļņu. Un tad jūs varat atgriezties pie tādiem jautājumiem kā, piemēram, – kā mums veidot ilgtspējīgu pasauli?
Kas tikmēr notiks ar mūsu dzīves telpu? Kas notiks ar pilsētām, kamēr mēs strādāsim pie elastīguma un ceļosim apkārt kā digitālie nomadi?

— Pēdējo 200 gadu laikā notika varens fenomens, saukts par urbanizāciju, taču urbanizācija pieder vecajai paradigmai. Mēs vairs nestrādājam fabrikās un neražojam preces – tā vietā mēs ražojam pakalpojumus. Brīdī, kad mēs pārgājām no produktu uz servisa ekonomiku, mēs jau bijām pārcēlušies no laukiem uz pilsētām. Un fabrikas, kurās mēs strādājām, piesārņoja pilsētas, un mums bija jāvelta daudz enerģijas un resursu, lai tās attīrītu un padarītu zaļākas, izveidojot tajās parkus, zaļās zonas utt.

Tagad līdz ar interneta ierašanos mūsu ikdienā mums ir pieejams "Wi-Fi" Latvijas laukos gluži tāpat kā Rīgas centrā. Un, ja dzīvoklis Rīgas centrā ir dārgāks nekā mājoklis laukos, tad – ja esmu gana gudrs, es varu tikt pat pie pils laukos! Un, ja laukos kļūst nedaudz garlaicīgi, jo man pietrūkst Rīgas restorānu un naktsklubu, es varu sapulcināt gudrākos un jautrākos Rīgas cilvēkus un pierunāt viņus pārcelties uz manu pili laukos. Un tieši to cilvēki arī dara, jo viņi to var.
Manuprāt, dienas, kad mēs salīdzinām laukus ar pilsētu, ir beigušās. Es uzskatu, ka urbanizācija ir vecs fenomens, kas pieder 19. gadsimtam, un tāpēc mēs virzāmies no īpašumtiesībām uz nomas tiesībām. Fiziskai adresei vairs nav jēgas. Vienīgi veci cilvēki raksta fiziskas vēstules. Mums, pārējiem, ir nepieciešams telefona numurs ar globālo kodu un e-pasta adrese. Digitālās adreses tevi padara daudz mobilāku – tu vari būt tik nomadisks, cik vien gribi.
Tātad mums būtu nomas ekonomika jāsaista ar ideju, ka mums vairs nav jādzīvo vienā vietā. Mēs varam pārvietoties, ceļot, redzēt vairāk, izbaudīt piedzīvojumu pilnu dzīvi, mums pat var būt vairāki partneri. Mēs to visu darīsim. Tas būs ļoti sarežģīti, mēs apmeklēsim terapeitus, lasīsim grāmatas, būs daudz cilvēku, kuri šajā plūstošajā dzīvesveidā būs krietni vien veiksmīgāki, bet mēs tur nonāksim, jo cilvēku instinkts ir arī nomadisks. Nepiesaistoties kam vienam uz visu mūžu, tas ļauj mums izbaudīt dažādāku pieredzi.
Man nudien ir grūti iedomāties, ka latvietis savos paradumos tik ļoti varētu mainīties tuvāko 30 gadu laikā.
— O, jūs mainīsieties! Zviedri bija tādi paši, bet nu viņi ceļo vienā laidā. Es domāju, ka arī Latvija kļūs par valsti, kur cilvēki sajūt savu dzimteni, mīlēs to vairāk par visu, ik pa laikam tur atgriezīsies, visi runās angliski, kas nu ir pasaules valoda, bet tāpat jūs aizvien runāsiet latviski. Ir lieliski, ja ir sava dzimtā valoda. Bet ir lieliski, ka ir globālā valoda, ko var izmantot, kad ceļo un sazinās ar ārējo pasauli. Zviedri aizvien savā starpā runā zviedriski, bet brīdī, kad kompānijā ir kāds nezviedrs, visi automātiski pārslēdzas uz angļu valodu. Un tas ir brīnišķīgi, jo tas parāda mūsu inteliģenci.

Deviņdesmitajos gados, kad es braucu uz Rīgu, neviens nerunāja angliski. Tikai 20 gadu laikā latvieši ir iemācījušies angļu valodu. Tā ir viena no ievērojamākajām paradigmas maiņām, ko es jebkad esmu redzējis. Tas ir iemesls, kāpēc es mīlu Baltijas valstis. Pēdējo 10 gadu laikā latvieši ir kļuvuši labāki angļu valodas ziņā nekā vācieši un franči. Un, ja tu komunicēsi angliski, tu varēsi dabūt labu darbu starptautiskā korporācijā.

Nacionālisms, urbanizācija un kapitālisms ir vecās paradigmas sasniegumi. Nu tam visam pievienojiet digitalizāciju, lai kļūtu par digitālajiem nomadiem. Un, ņemot vērā to, cik ātri Latvija adaptējās ES, ieviesa eiro un sāka mācīties angļu valodu, jūs nākotnē varat kļūt par digitālu superspēku. Jums tam ir visas nepieciešamās kvalitātes.
Lielās valstis būs tās, kurām tuvāko 30 gadu laikā radīsies problēmas. Mazajām valstīm viss būs kārtībā. Un šobrīd visas Baltijas valstis izdara pareizos lēmumus. Adaptējoties ārpasaulei, bet arī paturot spēcīgu piederības sajūtu savai izcelsmei un mājām. Jums veiksies – gan lokāli, gan globāli.