Foto: Shutterstock

Eiropas Parlaments devis zaļo gaismu direktīvai, kas uzlabos produktu marķējumu un aizliegs marķējumā maldinoši atsaukties uz vides aizsardzību.

Svarīgākais:

• Aizliegs marķējumā nepamatoti atsaukties uz vidi un sniegt citu maldinošu informāciju
• Ilgtspējas marķējumam jābūt oficiāli sertificētam vai publisku iestāžu izveidotam
• Izcels garantijas informāciju un ieviesīs vienotu marķējumu par ilgāku garantijas laiku

Direktīvas mērķis ir aizsargāt patērētājus no maldinošas mārketinga prakses un palīdzēt viņiem iepērkoties izdarīt labāku izvēli. Lai to panāktu, ES aizliegto komercprakšu sarakstā iekļaus vairākus jaunus, nevēlamus mārketinga paradumus, kā, piemēram, zaļmaldināšanu un preču ilgmūžīguma saīsināšanu.

Jaunie noteikumi prasa produktu marķējumā iekļauto informāciju padarīt skaidrāku un uzticamāku. Aizliegts marķējumā bez pierādījumiem izmantot tādas vispārinātas ar vidi saistītas norādes kā "videi draudzīgs", "dabisks", "bioloģiski noārdāms", "klimatneitrāls" vai "ekoloģisks".

Aizvien plašāk uz produktiem tiek izmantotas ilgtspējas norādes, raisot vispārēju neskaidrību, taču šīs norādes nebalstās uz salīdzināmiem datiem, tāpēc direktīvas noteikumi regulēs arī ilgtspējas marķējuma izmantošanu. Nākotnē Eiropas Savienībā būs atļauts izmantot tikai tādu ilgtspējas marķējumu, kura pamatā būs oficiāli apstiprinātas sertifikācijas shēmas vai kurus būs izveidojušas publiskās pārvaldes iestādes.

Turklāt direktīva aizliegs iekļaut marķējumā norādes, ka produktam, pateicoties emisiju kompensēšanas shēmām, ir neitrāla, samazināta vai pozitīva ietekme uz vidi.

Parlamenta ziņotāja Biļana Borzana (S&D, Horvātija) sacījusi: "Šis likums mainīs visu eiropiešu ikdienas dzīvi. Mēs spersim soli prom no izmešanas kultūras, padarīsim mārketingu pārskatāmāku un apkarosim preču priekšlaicīgu novecošanos. Cilvēki varēs izvēlēties produktus, kas ir izturīgi, remontējami un ilgtspējīgi, pateicoties uzticamākām etiķetēm un reklāmām. Vissvarīgākais ir tas, ka uzņēmumi vairs nevarēs mānīt cilvēkus, sakot, ka plastmasas pudeles ir labas, jo uzņēmums kaut kur iestādījis kokus, vai apgalvot, ka kaut kas ir ilgtspējīgs, to sīkāk nepaskaidrojot".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!