Foto: Shutterstock
Tas, cik viegli vai grūti mums ir atbrīvoties no liekajiem kilogramiem, ir atkarīgs no daudziem faktoriem, ieskaitot vielmaiņu. Pastāv uzskats, ka tas, cik ātra ir vielmaiņa, ir atkarīgs tikai un vienīgi no iedzimtības, taču tā nebūt nav. Viss, ko mēs darām ikdienā, ietekmē organisma darbību. Uzlabot iespējams arī vielmaiņu, bet ir svarīgi zināt, kā to izdarīt.

Iedvesmojoties no "Health", piedāvājam iepazīties ar nozīmīgiem faktiem par vielmaiņu. Tie palīdzēs tev saprast, kā mainīt savu ikdienu un paradumus, lai kalorijas degtu ātrāk un atbrīvoties no liekajiem kilogramiem būtu vienkāršāk. Par to, kāpēc uzskats, ka tikai vielmaiņa ir atbildīga par cilvēka formām, neatbilst patiesībai, lasi šeit.

Diētas var palēnināt tavu vielmaiņu


Foto: Shutterstock
Ja tu samazini dienā uzņemto kaloriju daudzumu, tava vielmaiņa palēninās. Ir izpētīts, ka cilvēkiem, kas kaut reizi dzīvē, ievērojot diētas un samazinot uzņemto kaloriju skaitu, ir centušies samazināt savu svaru, ir par trīs līdz pieciem procentiem lēnāka vielmaiņa nekā tiem, kas nekad to nav darījuši.

Speciālisti gan mierina, ka vielmaiņas palēnināšanās nav neatgriezeniska – to ir iespējams atkal uzlabot. Pats galvenais šādā situācijā ir fiziskās aktivitātes. Vislabākais veids, kā atbrīvoties no liekajiem kilogramiem ir vienlaikus gan mainīt savus ēšanas paradumus, gan palielināt fizisko aktivitāšu daudzumu.

Atceries, ka ilgstoša badošanās nenāk par labu ne tavai veselībai, ne vielmaiņai. Par to, ka tu ēd pārāk maz, lai efektīvi, veselīgi un ātri atbrīvotos no svara, liecina tādas pazīmes kā neregulāras mēnešreizes vai to pazušana, nespēks, maltīšu un uzkodu izlaišana, nepārtraukta domāšana par ēdienu un citas. Vairāk par to lasi šeit.

Hronisks stress palēnina tauku dedzināšanu

Foto: Shutterstock
Pēdējā laikā ciet no stresa un sāk šķist, ka satraukuma blakusefekts ir pieņemšanās svarā? Pastāv ļoti liela iespēja, ka tā nav tikai tava iztēle. Pētījumi parāda, ka stress un nemiers bremzē vielmaiņu. Tas notiek tāpēc, ka hronisks stress neļauj izdalīties vielām, kas nepieciešamas tauku dedzināšanai. Tāpat cilvēkiem, kas bieži satraucas, ir augstāks insulīna līmenis asinīs. Arī tas nenāk par labu cilvēkiem, kas vēlas atbrīvoties no liekajiem kilogramiem.

Hroniski stresu, no kā cieš daudzi, ir iespējams samazināt arī pašu spēkiem. Psihiatrs Elmārs Rancāns iesaka lielāku uzmanību pievērst laika plānošanai un savu spēju apzināšanai. Gadījumos, kad saproti, ka nespēj visu paveikt, iemācies pateikt vārdu "nē". Sakārto vidi sev apkārt, jo nekārtībā no stresa izvairīties ir grūtāk. Atceries par atpūtas brīžiem, kā arī pievērs īpašu uzmanību savam miega režīmam. Ja nebūsi izgulējusies un atpūtusies, ar stresu tikt galā būs daudz sarežģītāk.

Svaru cilāšana un spēka vingrojumi palīdzēs

Foto: Shutterstock
Spēka treniņi ir viens no labākajiem veidiem, kā cīnīties ar vielmaiņas palēnināšanos, kas citādi var šķist neizbēgama laika gaitā. Nebaidies no svaru cilāšanas un muskuļu audzēšanas – jo vairāk muskuļu tev būs, jo ātrāka būs tava vielmaiņa. Tas nozīmē, ka pat miera stāvoklī kalorijas sāks degt ātrāk.

Jau rakstījām, ka viens kilograms muskuļu sadedzina 12 kilokaloriju dienā, pat ja neko nedari, kamēr katrs kilograms tauku šūnu – vien četras kilokalorijas. Tad, kad tu esi fiziski aktīva, muskuļu un tauku sadedzināto kaloriju starpība ir vēl lielāka. Atceries – jo mazāk tauciņu tev būs, jo lēnāk notiks jaunu veidošanās un uzkrāšanās.

Olbaltumvielas – tavi labākie draugi

Foto: Shutterstock
Tā kā muskuļi palīdz sadedzināt vairāk kaloriju, ikdienā lieto daudz olbaltumvielu. Tās ir nepieciešamas muskuļu veidošanai. Tomēr, uzņemot olbaltumvielas, jāatceras, ka visai maltītei nav jāsastāv tikai no šīs uzturvielas. Sadali dienā nepieciešamo olbaltumvielu devu vairākās daļās un uzņem tās katrā maltītē.

Jau rakstījām, ka nepieciešamais olbaltumvielu daudzums ir atkarīgs no ķermeņa masas – uz katru ķermeņa kilogramu ir jāuzņem apmēram 0,8 grami olbaltumvielu. Tomēr jāņem vērā, ka nepieciešamo olbaltumvielu daudzumu var ietekmēt arī citi faktori, piemēram, muskuļu masa, fizisko aktivitāšu daudzums. Cilvēkiem, kas vēlas zaudēt svaru, jācenšas apmēram 30 procentus no kalorijām uzņemt ar olbaltumvielu palīdzību.

Vairāk par olbaltumvielām un to nozīmi cilvēka organismā ir iespējams lasīt šeit.

Veselības stāvoklis ietekmē vielmaiņu

Foto: Shutterstock
Diemžēl ir gadījumi, kad ar veselīgu uzturu un fiziskajām aktivitātēm vien nepietiek, lai paātrinātu vielmaiņu, jo tās darbību ietekmē dažādas slimības un orgānu darbība. Piemēram, cilvēkiem ar vairogdziedzera problēmām vielmaiņa var būt gan ļoti ātra, gan ievērojami palēnināta. Par laimi, abos gadījumos palīdzēt var ārstēšana un speciāli medikamenti.

Arī cilvēkiem pirmsdiabēta stadijā nereti ir problēmas ar vielmaiņu. Lai to uzlabotu, ir nepieciešams veikt būtiskas izmaiņas dzīvesveidā. Arī sievietēm ar policistisko olnīcu sindromu var būt traucēta vielmaiņas darbība. Šādos gadījumos speciālists var nozīmēt hormonālo kontracepciju vai citus medikamentus.

Seko "Delfi" arī vai vai Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!