Foto: LETA

Valsts izglītības satura centram (VISC) ir veiksmīgi izdevies "tikumiskās audzināšanas'' vadlīnijās izpildīt uzdevumu un salāgot darba grupā izskanējušos ārkārtīgi dažādos viedokļus, taču, pateicoties likumdevējiem, kaitējums izglītības sistēmai jau ir nodarīts, iekļaujot likumā absurdas normas, šādu viedokli pauda asociācijas "Papardes zieds" valdes priekšsēdētāja Iveta Ķelle.

Ķelle skaidroja, ka, lai arī politiķi negrib piekrist, taču skolās pašcenzūra jau strādā. "Medijos jau izskanējuši trīs gadījumi, no kuriem viens saistīts ar Juglas vidusskolu. Arī mūsu organizācijā jau bijuši vairāki precedenti, kad skolotāji lūdz par dažām jūtīgām tēmām reproduktīvajā veselībā ar bērniem nerunāt. Šis jautājums ir homoseksualitāte, kas ir viens no sadursmes punktiem," klāstīja Ķelle.

Viņa atzīmēja, ka viens no vadlīniju punktiem paredz, ka izglītojamo vecākiem būs tiesības prasīt pedagogiem skaidrojumu par mācību procesā izmantoto materiālu un metožu atbilstību tikumībai. "Tas ir vēl viens punkts, kas atļaus attīstīties cenzūrai. Zinot to, cik Latvijā mēs esam naski uz sūdzēšanos un pārbaudīšanu, jautājums, cik daudzi no mūsu skolu vadītājiem ir gatavi izturēt neskaitāmas pārbaudes. Juglas vidusskolas direktorei pēc vienas mammas sūdzības, kas bija saistīta ar bioloģijas skolotājas atbilstoši mācību saturam lietotu bukletu izmantošanu, bija jāpārdzīvo četras pārbaudes," akcentēja asociācijas "Papardes zieds" vadītāja.

Ķelle bažījas, ka "lēnām atgriežamies laikā, kad bija tēmas par kurām nerunāja", bet tā vietā bērni paši atrada informāciju. "Informācija, ko bērns nepiemērotā vecumā var atrast par tēmām, ir ārkārtīgi plaša un daudznozaraina. Ja skola šobrīd zaudē lomu, ka skola ir atklāta vieta, kur skolotājs ar bērnu diskutē par neērtajiem jautājumiem, palīdzot saprast, tad tas ir skumīgi," sacīja "Papardes zieda" valdes priekšsēdētāja.

Jau ziņots, ka kopumā vadlīniju izstrādes procesā trīs apspriedēs piedalījās 42 personas, no tām 38 personas pārstāvēja 23 nevalstiskās organizācijas, bet četri cilvēki piedalījās kā privātpersonas.

''Tikumiskās audzināšanas'' vadlīnijas ietver tādus 12 izkopjamus un praktizējamus tikumus kā atbildība, centība, drosme, godīgums, gudrība, laipnība, līdzcietība, mērenība, savaldība, solidaritāte, taisnīgums un tolerance.

Izglītojamo audzināšanas vadlīnijas un informācijas, mācību līdzekļu, materiālu un mācību un audzināšanas metožu izvērtēšanas kārtību jeb tā dēvētās "tikumiskās audzināšanas" vadlīnijas tiks skatītas rīt Ministru kabinetā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!