Foto: Publicitātes attēls
Īpaši skarbu laikapstākļu dēļ 2010.-2011.gada ziemā piedzīvojām milzīgu skaitu elektroenerģijas atslēgumu, faktiski ārkārtas situāciju, īpaši valsts Ziemeļaustrumos. Ko no pagātnes pieredzes mācījusies AS "Sadales tīkls" un kā uzņēmums sagatavojies rudens un ziemas sezonai un gaidāmajām vētrām, stāsta AS "Sadales tīkls" valdes loceklis, tehniskais direktors Raimonds Skrebs.

AS "Sadales tīkls" galvenā misija ir nodrošināt ikvienam klientam Latvijā kvalitatīvu un drošu elektroenerģijas piegādi, neatkarīgi no viņa atrašanās vietas un laika apstākļiem. Taču ne tikai rudenī un ziemā, bet arī pavasarī un vasarā mēdzam piedzīvot spēcīgus nokrišņus un vēja brāzmas, kas ietekmē elektroapgādes sistēmu. AS "Sadales tīkls" tehniskais direktors Raimonds Skrebs atklāj, ka uzņēmumam ir izstrādāta rīcības programma šīm ārkārtas situācijām, kas precīzi paredz katras struktūrvienības un katra speciālista darbības, lai maksimāli ātrā laikā novērstu neplānotus elektroenerģijas atslēgumus klientiem.

Gatavojoties gaidāmajām vētrām, līdz oktobra beigām tiks pārbaudīta personāla sagatavotība - vai ir veiktas atbilstošas apmācības, instruktāža un kvalifikācijas paaugstināšana, vai personāls ir nodrošināts ar individuālajiem aizsardzības līdzekļiem, darba apģērbu un instrumentiem. Vēlreiz tiks pārbaudītas visas tehniskās ēkas un būves, kā arī speciālās tehnikas vienības, dīzeļģeneratori un akumulatoru iekārtas. "Jau laicīgi pārliecināsimies, ka elektromateriālu avārijas rezerves ir pietiekamā apjomā," norāda R. Skrebs.

Lai mazinātu dabas ietekmi uz elektroapgādes sistēmu, AS "Sadales tīkls" īsteno elektrotīkla modernizācijas programmu - attīstot elektrotīkla automatizāciju, veic vidējā sprieguma gaisvadu elektrolīniju nomaiņu uz kabeļlīnijām, īpaši mežainos apvidos, kā arī tīklu aprīko ar bojājumu vietas uzrādītājiem, kas efektīvi palīdz samazināt bojājumu novēršanas laiku. Attālināti vadāmie jaudas slēdži nodrošina, ka bojājumu gadījumā atslēdzas tikai bojātais posms, bet ne visa līnija.

"2010.-2011.gada ziemā tiešām bija ārkārtas situācija, tomēr tas mums ļāva gūt svarīgu pieredzi nākotnei - pēc postījumu seku novēršanas mūsu speciālisti strādāja pie situācijas izvērtēšanas - izanalizējām visas nianses, esošo iekārtu un tehnikas stāvokli, cilvēkresursu skaitu un rīcībspēju, kā arī citus būtiskus faktorus, kas bija par iemeslu gan lielajam postījumu apjomam, gan arī salīdzinoši ilgajam atjaunošanas darbu procesam. Šo gadu laikā esam paveikuši ļoti apjomīgu darbu, lai ne tikai minimizētu iespējamo postījumu apjomu, bet arī būtu tehniski un stratēģiski gatavi operatīvi reaģēt avāriju gadījumos," uzsver AS "Sadales tīkls" tehniskais direktors.

Rosinot izmaiņas normatīvajos aktos attiecībā uz elektrolīniju trašu aizsargjoslām, panākts, ka vidējā sprieguma elektrolīnijas trases tīrīšanas darbus un bīstamo koku nozāģēšanu iespējams veikt 30 metru attālumā uz abām pusēm no gaisvadu elektrolīnijas. Elektrolīniju trašu tīrīšana ir nozīmīgs darbs, no gada sākuma iztīrīti jau 3700 kilometri elektrolīniju trašu, bet kopumā līdz gada beigām plānots iztīrīt 4500 kilometrus. Līdz 2013. gadā pieņemtajiem grozījumiem Aizsargjoslu likumā bīstamo koku nozāģēšanu mežos bija iespējams veikt vien 6,5 metru attālumā no līnijas ass. Tas ilgus gadus traucēja uzņēmumam vienoties ar mežu īpašniekiem par trases tīrīšanas apjomiem, kas arī bija viens no galvenajiem iemesliem masveida atslēgumiem stiprāku vēju vai vētru gadījumos.

Uzņēmuma rīcībā esošā speciālā tehnika tagad ļauj piekļūt bojājumu vietām salīdzinoši ātri faktiski jebkādos laika apstākļos un jebkurā vietā - dziļi piesnigušā mežā, purvainās vietās un citur. "Turklāt vajadzības gadījumā varam piesaistīt palīdzību no malas - mums ir sadarbības līgumi ar apakšuzņēmējiem, mežistrādes uzņēmumiem par atbalstu ārkārtas situācijās, lai operatīvi novērstu bojājumus. Apzinājām, kāda tehnika ir apakšuzņēmēju rīcībā, nedublējāmies ar viņiem, bet varējām iegādāties tādas speciālas tehnikas vienības, kuras nav partneriem, piemēram, kvadraciklus, sniega motociklus, paaugstinātas caurgājamības traktorus ar kāpurķēdēm," stāsta R. Skrebs.

Veikto investīciju un ieguldītā darba rezultāts ir manāms - atslēgumu skaits stipru vēju vai vētru laikā mazinās un ar katru gadu AS "Sadales tīkls" spēj daudz operatīvāk novērst neplānotos elektroenerģijas piegādes pārtraukumus. Ja tomēr elektrība pazudusi, uzņēmums aicina ziņot, zvanot uz Klientu servisa informatīvo tālruni 80200404. "Mums ir svarīgi saņemt informāciju par jebkuru bojājumu. Lai gan mūsu informācijas tehnoloģiju sistēmas šodien ļauj sekot situācijai elektropārvades līnijās, tomēr mēdz būt gadījumi, kad operatīvās vadības centra sistēma neuzrāda kādus traucējumus līnijā, kur klienti tomēr palikuši bez elektrības," skaidro R. Skrebs.

Viņš arī aicina klientus izmantot bezmaksas pakalpojumu, ko jau vairākus gadus nodrošina AS "Sadales tīkls" - gadījumos, ja tiek traucēta elektroapgāde vai plānoto darbu laikā par katru atslēgumu un tā novēršanas gaitu klienti tiek informēti ar īsziņas (SMS) palīdzību. Par bojājumiem SMS tiek sūtīti tikai uz datubāzē reģistrēto lietotāju norādīto kontakttālruni. Klienti, kuri nesaņem operatīvos paziņojumus īsziņas veidā vai e-pasta vēstulē, aicināti pārbaudīt un aktualizēt savu kontaktinformāciju, sūtot e-pasta vēstuli uz st@sadalestikls.lv vai zvanot pa tālruni 80 200 403, jo tā ir bezmaksas iespēja operatīvi saņemt informāciju par sava īpašuma elektroapgādi.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!