Foto: EPA/LETA
Polijā šonedēļ ekshumētas divu 2010. gadā Krievijā notikušās Kačinska lidmašīnas katastrofas upuru mirstīgās atliekas, bet vēl vismaz četri bojāgājušie tiks ekshumēti, pamatojoties uz aizdomām, ka tie varētu būt nepareizi atpazīti, atsaucoties uz Polijas kara prokuratūru, vēsta aģentūra "RIA Novosti".

Par pamatu ekshumācijām ir Krievijas tiesu medicīnas ekspertīzes materiālu neatbilstības. Ekspertīzes notikušas uzreiz pēc katastrofas 2010. gada 10. aprīlī, kurā gāja bojā 96 cilvēki, to skaitā Polijas prezidents Ļehs Kačinskis.

Šonedēļ Varšavā un Gdaņskā jau ekshumēti divi avarējušās prezidenta lidmašīnas upuri, kas nosūtīti ekspertīzei. Vēl iepriekš ekshumētas trīs upuru mirstīgās atliekas, to ekspertīžu rezultāti nodoti prokuratūrai.

"Par iemesli šādai prokuratūras pozīcijai bija šaubas par pareizu upuru identifikāciju. Aizdomas, ka ķermeņi varētu būt sajaukti, prokuratūrai radās pēc iepazīšanās ar lietas materiāliem," norādīja prokuratūras pārstāvis Ireneušs Šelonks.

Papildus materiāli no Krievijas Izmeklēšanas komisijas saņemti maijā un iztulkoti 2012. gada jūlijā, informēja Šelonks.

Prokuratūras pārstāvis apstiprināja, ka viņu rīcībā esošie izmeklēšanas materiāli neļauj apšaubīt to, ka pasažieri gājuši bojā lidmašīnai saduroties ar zemi. Iepriekš septembrī Polijas opozīcija publicēja savu ziņojumu, kurā par avārijas iemeslu minēts sprādziens lidmašīnā.

Šelonks arī apstiprināja, ka uz Krieviju nosūtītas divas ekspertu brigādes, kuras Smoļenskā apskatīs lidmašīnas atlūzas, bet Maskavā nopratinās lieciniekus, kas saistīti ar lidojumu nodrošināšanu liktenīgajā dienā.

Jau vēstīts, ka Augstākais kontroles dienests Polijas Seimam nodotajā ziņojumu par lidmašīnas Ty-154 lidojuma un avārijas apstākļiem 2010. gada aprīlī secināja, ka Smoļenskas lidosta, uz kuru bija devusies Polijas delegācija, nav piemērota prezidenta lidmašīnas uzņemšanai. Tāpēc pilotiem būtu vajadzējis nosēdināt lidmašīnu tuvākajā piemērotajā lidlaukā, bet pēc tam helikopteru pasažierus nogādāt Smoļenskā. Apstiprināts arī, ka atbildīgie par lidojumu nav saskaņojuši savas darbības, tāpat nav bijusi saskaņota arī citu valstu gaisa telpu šķērsošana.

Kā teikts ziņojumā, Polijas aizsardzības ministrs iepriekš zinājis par pārkāpumiem arī pie pilotu sagatavošanas. Daļa Ту-154 instrukciju bija tikai krievu valodā, tāpēc lidojuma laikā bijusi nepieciešama krievu tehniķu klātbūtne. Taču Polijas atbildīgās personas no tāda atteikušās.

Polijas augstāko amatpersonu un valsts prezidenta Ļeha Kačinska lidmašīnas katastrofa notika 2010. gada 10. aprīlī. 2011. gadā par vainīgajiem traģēdijā tika atzīti lidmašīnas piloti, kuri bija izlēmuši lidmašīnu nosēdināt nepiemērotos laika apstākļos.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!