Foto: Shutterstock

"Ziemassvētku izpārdošanu uzsākšana jau novembrī pagarina iepirkšanās sezonu," saka Žaks de Koks no Londonas Tirgzinības skolas. "Pircēju naudas rezerves ir ierobežotas," viņš saka, "bet, jo agrāk cilvēki sāk iepirkties, jo lielāka iespēja, ka viņi aizmirsīs, cik daudz naudas jau iztērējuši, tādēļ tirdzniecības nami cenšas pagarināt iepirkšanās sezonu."
BBC, 2014. gada 1. decembrī, http://ej.uz/melna5diena

"Krievijas valdība ir apstiprinājusi rīkojumu par izejamo dienu pārcelšanu 2015. gadā. Šajā ziemā Krievijas iedzīvotājus gaida vienpadsmit dienu garas Jaungada brīvdienas."
RIA Novosti, http://ej.uz/11brivdienas

Vēl pirms pāris gadiem es būtu sācis šo tekstu apmēram tā: "Nav nekā apnicīgāka un stulbāka par Zie­massvētkiem Rietumu pasaulē. Ja nu vienīgi Jaungada svinēšana Krievijā. Lai arī riebuma pakāpe, ko es izjūtu pret abiem šiem fenomeniem, ir ap­mēram vienāda, šīs sajūtas (un arī tās objektu) saturs ir visnotaļ atšķirīgs. Citāda apnicība un citāds stulbums. Un citāds riebums.

Rietumos, sākot no novembra beigām, ja ne vēl agrāk, pārņem sajūta, it kā tu būtu iestājies darbā kaut kādā lielā, starptautiskā kompānijā, kas ražo banālitāti - ba­­nalitāti lietās, skaņās, tēlos, vārdos, noskaņojumā. Bizness šai kompānijai iet labi, pat lieliski; rodas sajūta, ka, jo sliktāk kļūst atsevišķiem tās darbiniekiem, jo apnicīgākas un stulbākas viņu funkcijas, jo labāk biznesam - ieņēmumi strauji aug, izdevumi tikpat strauji krītas, viss ir labi, skat­logi laistās, Last Christmas I gave you my heart un tā tālāk. 

Pēc tam vienā brīdī viss saplok, izčākst, trests beidz savu pastāvēšanu, un tikai auksts vējš dzenā konfeti un krāsainus ietinamos papīrus pa tukšajām ielām. Laiks ķer­ties pie ķermeņa detoksikācijas un aknu ārstēšanas. Laiks arī skaitīt caurumus kabatās, lai paspētu tos aizlāpīt līdz nākamajiem Ziemassvētkiem. Jau­nais gads Krievijā ir pavisam kas cits. Dzelzsbetona nesatricināms pirmsplosta noskaņojums jau no paša sāku­ma sajaucies ar pēcsvētku skumju un paģiru sanīkuma gaidām.

Sievietes nolemtībā griež Olivjē salātus, bet vīrieši... nu, tie jau laikus sākuši dzert, lai Jaungada nakts neizskatītos nu pārmēru izdevusies pēc izdzerto litru dau­­dzuma. Tas viss notiek uz "Lik­teņa ironijas" fona televizorā; sēr­i­ju starplaikos mundras balsis vēl cita citai jaunu laimi, kurai sen vairs neviens netic. Bet nav jau ar ko salīdzināt - nekāda "vecā laime" arī tā kā nav no­­vērota. Toties arvien vēl iespējams no­­vērot īstos pareizticīgos, kuriem nelaimīgā kārtā gadījies piedzimt ze­mē, kur Jauno gadu svin pēc jaunā kalendāra, bet Ziemassvētkus - pēc vecā. Un viņiem Olivjē salātu un šņabja vietā - gavēnis. Toties 2.-3. janvārī tā pati aina, kas Rietumos pēc 26. decembra, - konfeti un krāsaini ietina­mie papīri, kurus pa tukšajām ielām dzenā vējš. Krievijā tam visam klāt vēl arī sniegs un reizēm sals. Kas tikai piešķir vēl lielāku melanholiju pēc­­plosta skumjām."

Bet tagad, 2014. gada decembrī, es neko tādu nerakstīšu - un, lūk, kādēļ. Jau daudzus gadus jebkuras runas par Ziemassvētku komercdrudzi Rietu­mos pavada sašutuši izsaucieni - "par ko mēs esam pārvērtuši šos brīnišķīgos svētkus?". Patiesi, šos maigos kristiešu svētkus, Pestītāja dzimšanas dienu, stāstu par nelaimīgās ģimenes bēgšanu no asinskārā Jūdejas ķēniņa, - pārvērst to visu par iemeslu masu iz­­pārdošanām, korporatīviem pasāku­miem, apšaubāmiem televīzijas šo­­viem un vispārējai cilvēka zemā­ko jūtu uzbudinājuma atmosfērai - kā kaut kas tāds varēja notikt?

Šajā laikā gribas aizbēgt uz kādu musulmaņu zemi - jo īpaši, ja tu esi cilvēks, kurš simpatizē kristietībai, nemaz ne­ru­­­nā­jot par piederību kādai no kristīgajām baznīcām. Būtu amizanti, ja īstenti­cīgie katoļi un protestanti decembra sākumā sāktu steidzīgi pamest Eiro­pu un Ziemeļameriku cerībā pārlaist vienus no saviem diviem galvenajiem reliģiskajiem svētkiem kaut kur Turcijā, Ēģiptē vai pat Irānā. To iedomā­joties, fantāzija pati sāk raisīties, uzbu­­rot iztēlē dīvainas ainas: piemēram, kāda tūrisma aģentūra sāk piedāvāt speci­­ālas kristiešu Ziemassvētku tū­res kaut kur patālāk no Romas, Parī­zes, Lon­donas un citām Eiropas gal­vas­pilsē­tām. 

Ceļazīmju cenas aug tik­pat, cik pieaug attālums no dziesmas Last Christmas I gave you my heart toksiskās iedarbības uz normāla cil­vēka sma­dzenēm; akcijā iesaistās Vatikāns un protestantu sinodes, fi­nansiāli pabal­stot savu draudžu pārvešanu uz Aleksandriju, Stambulu vai pat Abū Da­bī. Psiholoģiski nenoturīgākie pa Ziemassvētku laiku tiek nosūtīti uz Teherānu. Uzplaukst vesela industrija ar nosau­ku­mu Es­­cape Chris­t­mas for Christ's Sake, kuru reklāmisti un radošie di­­zai­­neri grafis­ki attēlo apmēram tā: E-SCP-XMS-4-X(r)TS-sake. Visi ir ap­­mierināti, jo īpaši pseidojapāniskā sakē ražotāji Ho­­landē.

Jā, bet neko tādu par Ziemassvētkiem es šoreiz nerakstīšu. Un, lūk, kādēļ. Vispirms, dzīve ir iekārtota tā, kā tā iekārtota, - cik var vingrināties apšaubāmās asprātībās par šo tēmu? Ja Rietumu pasaule nolēmusi - turklāt jau sen -, ka uz Ziemassvētkiem tai vaja­dzīgs kaut kas tāds, tad acīmredzot tā arī vajag. Un mūsu uzdevums ir nevis zoboties, bet mēģināt saprast notiekošā cēloņus un mehānismus. Tas pats arī ar krievu Jaungadu. Nu, dzer. Nu, gremo fatālo holesterīnu majonēzē. Nu, skatās visādas blēņas pa televizoru. Nu, mētājas divas nedēļas bez darba. Bet nav taču smiek­līgi. Kaut kas tajā visā droši vien ir, ja jau cilvēki gadu no gada atkārto šo pašu rituālu?

Un te nu bez vēstures un socioloģijas neiztikt. Visi būs kaut ko dzirdējuši par Maksa Vēbera darbu par kapitālisma protestantisko garu. Kapitālisms, saka Vēbers, radās īpaša sa­­biedriskās ap­zi­­ņas tipa augsnē, proti - individu­ālis­ma augsnē, ko pārveidoja Mārtiņš Lu­­ters, bet vēl vairāk - Žans Kalvins. Un vispār - kapitālisma un tirgus ekono­mikas avoti ir meklējami ētikā, nevis attieksmē pret ražošanas līdzekļiem, kā uzskatīja Markss. 

Šī kon­cepcija pē­dējo simt gadu laikā tiku­si simt reižu noraidīta un simt rei­­žu atkal pacelta uz vairoga, taču fakts, ka tā pastāvīgi tiek piesaukta sabiedriskajās diskusijās, liecina par to, ka vēberiskā pieeja ir kļuvu­­si par daļu no rietumnieku domāšanas veida, bet domāšanas veids lielā mērā nosaka dzīvesveidu. Tas nosaka arī to, ka par godu vieniem no gal­venajiem kristiešu svētkiem kristīgās (pēc savas būtības) civilizācijas pār­stāv­ji sarīko viskošākos kapitālisma svētkus. Loks noslēdzas - reformētā kristie­tība ra­­dīja kapitālisma garu, bet kapitā­lisms atmaksā kristietībai ar gig­­antis­kiem tirgus ekonomikas svēt­kiem, kas tiek rī­­koti par godu Kristus pie­­dzim­ša­nai. Nekādas zaimošanas te nav - viss ir loģiski un likumīgi. Cita lieta, ka kato­ļi var būt neapmierināti ar kalvi­nisma triumfu; nu, arī luterieši par to īpa­ši nepriecājas, bet visiem taču tāpat ne­­izdabāsi, vai ne? Turklāt - lai dzīvo ko­­pī­gais kristīgais gars, un nost ar šķēr­šļiem Jēzus Kristus baznīcu star­pā!

Kas attiecas uz divas nedēļas ilgo Jaungada plostu Krievijā, tad arī šeit jautājums ir par reliģiju. Kā zināms, tradīciju vētraini atzīmēt Jauno gadu atļāva Staļins pēc pusotras desmitgades ilgas bezjaungada padomju dzīves, kad svinēt drīkstēja tikai kaut ko revolucionāru un progresīvu. Sta­­ļina laikā Jaungada svinēšana kļuva par tradicionālo krievu pareizticīgo svētku aizstājēju. Ziemassvētku vietā padomju cilvēks dabūja Jaungadu - komplektā ar egli un mandarīniem. Lieldienu vietā - miera un darba svētkus 1. maija veidolā. 

Staļinam un nākamajiem ģenerālsekretāriem node­­rēja arī kalendārais juceklis - kurš gan svinēs Ziemassvētkus pēc Jaunā gada? Tādā veidā padomju vara marginalizēja pareizticību, un Jaungada pārmērības "Zilās uguntiņas" telemelodiju pavadījumā šajā procesā nospē­lēja svarīgu lomu. Kad PSRS sabruka, izrādījās, ka pēcpa­­domju Krievijā "padomiskais" ir daudz stiprāks ne tikai par "pareizticīgo", bet arī par "krie­visko" vispār. Proti, no vienas puses, daudzi tūlīt pat aizskrēja kristīties un pasludināja sevi par daļu no Krievi­jas Pareizticīgās baznīcas kolektīvā ķermeņa, taču nekādi ri­­tuāli secinājumi šim solim nesekoja. 

Ziemassvētki (pēc Jūlija kalendāra) kļuva par vēl vienu iemeslu iedzert pēc grandiozā Jaungada plosta, bet tā saucamais "Vecais Jaunais gads" uzlika treknu alkoholisku punktu "ziemas svētku" finišā. Ideoloģiskā un eksistenciālā šizofrēnija, ar ko apzīmogota pēcpadomju krievu sa­bie­driskā apziņa, tic Staļinam, kurš at­­­ļāva saviem pavalstnie­kiem pacelt glāzīti, atskanot Kremļa kurantiem, un vienlaikus tic arī Kristum, kurš - saskaņā ar tās baznīcas tradīciju, kuru boļševiki ar Staļinu priekšgalā tik nežēlīgi iznīcināja, - piedzima nedēļu pēc Jaunā gada. Galve­nais, lai pagātnē nebūtu konfliktu un lai mums būtu "dižena vēsture". Lūk, par tādu ko­misku diženumu arī dzer.

Šeit mēs varam novērot galveno at­­šķirību starp Rietumu un Krievijas "pa­­matvērtībām", par kurām tik ļoti mīl runāt VDK un FDD skolu absolventi. Tāda patiešām ir. Rietumu apziņa ir paranojāla - tā ir vienota savā ticī­bā Kristum kā Visu Pasaules Supermārketu un Izpārdošanu Priekšnie­kam. Krievu apziņa ir šizofrēniska: uz krūtīm krusts, bet galvā budjonovka.

Oh, East is East, and West is West, and never the twain shall meet...

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!