Foto: DELFI
Pāris nedēļu iepriekš ziņu portālos izskanēja, ka AS "Ūdens enerģētikas un transporta sistēma Rīga-Hersona-Astrahaņa", V. Štamera personā (galvenais Daugavas "racējs"), vinnējusi apmēram 700 tūkstošus no Ventspils miljonāra U. Pumpura. Tagad atkal jauns pagrieziens Valērija Štamera organizētajā "biznesa" projektā. Šis "projects" bāzējas uz apdrukāta papīra izpārdošanu, saucot tās par akcijām, skandālu rīkošanu publicitātes provocēšanai un solījumu bārstīšanā.

Pagājušā nedēļā partijas Daugava - Latvijai Valde izslēdza V. Štameru no partijas, "…izvērtējot V.Štamera darbu pirmsvēlēšanu laikā, darbu organizējot konferenci, valsts prezidenta vizītes laikā Maskavā, kā arī izvērtējot iniciatīvu pārrunās ar partijām Saskaņas centrs, Vienotība, ZZS, partijas valde nolēma: Par ilglaicīgu destruktīvu darbību un apzinātu Statūtu pārkāpšanu, kas radīja kaitējumu partijai, izslēgt Valēriju Štameru no partijas." (Inf. sagatavoja Valdes loceklis Imants Burvis.)

Šo projektu nedrīkstēja pārvērst par tautas piekrāpšanas mehānismu , bīdot to un necenšoties attīstīt, kā to darīja galvenais iniciators. Praktiski uz šodienu ir izdarīts viss, lai projektu izgāztu. Ne jau viss šajā projektā ir pilnīgi "suņa murgi". Galvenais mezgls Latvijas teritorijā ir doma par Daugavpils HES būvniecību - vajag vai nevajag. Atbilde ir gan pozitīva, gan negatīva, un tikai padziļināta jautājuma izpēte un debates sabiedrībā var rast atbildi - vajag vai nevajag. Šeit gribētos izteikt savu personisko viedokli.

Pozitīvi - tā, kā Baltkrievijas teritorijā ir uzsākta vairāku HES būvniecība un projektēšana, un nojaušot, ka šīs valsts darboņi ne katru reizi pirms slūžu atvēršanas vai aizvēršanas informēs "brālīgo" kaimiņu energokompāniju, lai mēs varētu, kaut kā koriģēt ūdens daudzumu Daugavā (Ķeguma un Pļaviņu HES saskaņota darbība, tad kad ir ūdens un tad kad tā nav). Rodas ļoti lielas bažas par plūdu draudu pastiprināšanos Daugavpilī, un jārēķinās ar vēl lielākām plūdu sekām Jēkabpilī un Krustpilī. Kā vēl viens pozitīvs iemesls būvēt Daugavpils HES ir Latvijas enerģētiskā neatkarība - pamata izmaksas ir tikai HES celšanas periodā (var mēģināt piesaistīt ES fondu līdzekļus), bet ieguvums - elektroenerģija ar zemu pašizmaksu un valsts neatkarība no citas kaimiņvalsts gāzes cenu monopolista.

Negatīvi - būvējot HES Latvijai var rasties nepieciešamība palielināt valsts ārējo parādu apjomu, lai segtu HES būvniecību, jo nebūtu vēlams, lai HES būtu privātīpašumā. Kaut gan valsts taisās atrast naudu sašķidrinātas gāzes termināla būvniecībai, vai nebūtu lietderīgāk atrast naudiņu viena HES būvniecībai? Var nākties appludināt tagad izmantojamas (vai neizmantojamas?) zemes Daugavpils HES būvējamā teritorijā. Var gan mēģināt būvēt HES pēc iespējas tuvāk valsts robežai, bet tad gan jābūt ļoti lielai politiskai gribai aizstāvēt valsts intereses starptautiskajās instancēs. Kā vēl vienu negatīvu aspektu var minēt neesošu vides izpētes atzinumu, kur būtu skaidri pateiks, ka netiks nodarīts kaitējums dabai. Kaut gan vēl nav nemaz zināms, no kā būs lielāks zaudējums, no HES būvdarbiem, vai no regulāra ūdens trūkuma vai pārpilnības Daugavā.

Partijai "Daugava - Latvijai", ja tā grib būt ilglaicīgs politiskais spēks, turpmāk ieteiktu kategoriski norobežoties no visu veida biznesa projektiem, bet savā turpmākā darbā rosināt diskusiju par Daugavpils HES nepieciešamību. Kuģošana uz Austrumiem prasa nopietnu ilglaicīgu darbu starpvaldību līmenī. Un šis darbs iespējams tikai ar sabiedrības atbalstu, ne tikai Latvijā. Pagājušajos 10-15 gados šo darbu uzsākt praktiski nav pat mēģināts – pietika ar "akciju" izplatīšanu savākto naudu notrallinot.

Nobeidzot vēlētos, lai cilvēki, kuri izlasīs šo rakstu obligāti padomātu un izteiktu savas domas par augstāk minēto. Pilnīgi vienalga vai tās ir pozitīvas vai negatīvas atsauksmes. Cilvēkiem ir jāsāk domāt pašiem, ar argumentiem, ne emocijām.

Arnis Olte

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!