"Kopā ar sievu nolēmām viņas dzimšanas dienu nosvinēt Londonā. Janvārī ieplānojām nedēļu ilgu atvaļinājumu un iegādājāmies "Wizz Air" biļetes, kā arī rezervējām viesnīcu," par ceļojuma plānošanu stāsta Mihails. Vīrietis ir Krievijas pilsonis ar uzturēšanās atļauju Latvijā kā ģimenes loceklim, jo precējies ar Latvijas pavalstnieci. "Pirmais, ko ar sievu centāmies noskaidrot pirms braukšanas, vai man vajadzīga vīza ielidošanai Lielbritānijā."

Lai noskaidrotu jautājumu, Mihaila sieva vērsās gan pie Ārlietu ministrijas, gan Latvijas robežsardzes, kā arī Lielbritānijas konsulātā Latvijā. Saņemtajās e-pasta atbildes vēstulēs bija sacīts, ka vīza Mihailam nav nepieciešama, ja viņš lido kopā ar sievu, Latvijas pilsoni. Robežas šķērsošanai gan vajadzīgs apliecinājums par laulību. To pāris sagatavoja angļu valodā un notariāli apstiprināja.

"Šķita, ka ceļojumam esam gatavi. Mums bija jāizlido 13. un jāatgriežas 21. maijā. Trīs dienas pirms izlidošanas internetā reģistrējāmies reisam, saņēmām iekāpšanas talonus, noglabājām telefonā," klāsta Mihails. Vīrietis uzreiz piebilst, ka neuzskatīja par vajadzīgu drukāt papīra formāta iekāpšanas talonus, kuru sagatavošana patērē laiku, bet pārnēsāšana – aizņem vietu. Arī līdz plānotajam lidojumam uz Londonu Mihails ar sievu ceļošanai vienmēr esot reģistrējies tikai internetā un līdzi ņēmis vien rokas bagāžu.

Ceļojuma dienā, 13. maijā, Rīgas lidostā pāris uzreiz devās uz drošības pārbaudi, ko veiksmīgi šķērsoja, gluži tāpat kā robežkontroli. Pie iekāpšanas reisa lidmašīnā bija izveidojusies gara rinda. Kad pienāca Mihaila un viņa sievas kārta, lidostas darbinieks sāka šķirstīt vīrieša pasi un meklēt vīzu. "Viņš to neatrada un sāka zvanīt, un aicināja papildspēkus," notikušo atminas Mihails. "Pienāca darbinieka kolēģe, laikam maiņas vecākā, un arī sāka skaidrot, ka bez vīzas krievs uz Londonu lidot nevar. Lidot varot vienīgi tranzītā," Mihailam teikusi lidostas darbiniece.

Pēc notikušā Mihails lidostai "Rīga" aizrakstīja e-pasta vēstuli krievu valodā, lūdzot komentāru par notikušo, kā arī vaicāja, vai ceļošanai uz Londonu viņam kā Krievijas pilsonim vajadzīga vīza. Mihailam neatbildēja. Pēc mēneša vīrietis aizrakstīja vēlreiz. "Šoreiz atnāca ļoti lakoniska atbilde. Izrādījās, ka mani lidmašīnā neielaida, nevis tāpēc, ka man nebija vīzas, bet gan tāpēc, ka es esot pārkāpis lidsabiedrības "Wizz Air" noteikumus, proti, pirms lidojuma nepiegāju pie reģistrēšanās vietas, lai veiktu dokumentu pārbaudi," vēstules saturu atstāsta vīrietis.

Saņemtās vēstules pielikumā bijusi pievienota papīra formāta "Wizz Air" iekāpšanas karte. Tajā Mihails izlasīja, ka 40 minūtes pirms lidojuma ES nepiederošas valsts pilsonim patiešām jādodas pie reģistrēšanās vietas pārbaudīt dokumentus. "Bet šādas informācijas nav elektroniskajā iekāpšanas talonā," norāda Mihails.

Mihaila gadījumu izskatīja arī lidostas "Rīga" juridiskā nodaļa. Cerībā saņemt kompensāciju par nodarītajiem zaudējumiem saistībā ar biļešu uz Londonu iegādi Mihails vienlaikus uzrakstīja atbilstošu iesniegumu lidostas mājaslapā. Taču lidostas juristi, pusotru mēnesi izvērtējot gadījumu, lēma, ka vīrietim kompensācija nepienākas, jo viņš pārkāpa "Wizz Air" noteikumus. "Vēstulē nebija neviena vārda par to, ka uzņēmums nožēlotu notikušo. Tāpat netika atzīts fakts, ka lidostas darbinieki, kuri pārbaudīja dokumentus, nepārzina migrācijas noteikumus un ir nekompetenti," sašutumu neslēpj Mihails.

Pēc notikušā viņš nonācis pie vairākiem secinājumiem, kā arī vēlas dot padomu citiem pasažieriem, lai neiekultos līdzīgā situācijā. "Ja izmantojat lidostas "Rīga" pakalpojumus, neticiet, ka dzīvojat 21. gadsimtā un ka internetā reģistrēties lidojumam ir ērtāk un ātrāk. Neticiet, ka jums nav jāizdrukā iekāpšanas taloni. Un vienmēr ierakstiet pārpratumus ar lidostas darbiniekiem video," secinājumus klāsta Mihails.

Lidostas "Rīga" pārstāve Laura Karnīte portālam "Delfi" skaidro, ka Mihails pārkāpa lidsabiedrības "Wizz Air" pasažieru pārvadāšanas noteikumu 9.14 punktu. Tur sacīts, ka pasažieriem, kas reģistrējas tiešsaistē vai mobilajā lietotnē, bet kuri nav Eiropas Savienības valstu pilsoņi, personīgi jāierodas reģistrēšanās vietā vismaz 40 minūtes pirms grafikā norādītā izlidošanas laika. Reģistrēšanās vietā pasažierim būs jāuzrāda ceļošanas dokumenti un apstiprinās iekāpšanas karti. Savukārt, ja iekāpšanas sektorā apstiprināta karte netiek uzrādīta, uzņēmums var atteikt pārvadāšanu.

"Pasažieris diemžēl šo noteikumu neizpildīja, devās uzreiz uz iekāpšanas sektoru bez iekāpšanas kartes. Lidostas darbiniekiem, kas apkalpoja reisu un kam jāpilda aviokompānijas noteikumi, nebija tiesību viņu ielaist gaisa kuģī. Līdz reisa izlidošanai vairs neatlika pietiekami daudz laika jautājuma nokārtošanai," situācijas redzējumu pauž Karnīte un aicina ikvienu pasažieri, iegādājoties biļetes, rūpīgi iepazīties ar aviokompāniju noteikumiem.

Identisku notikušā skaidrojumu pauž arī aviokompānijas "Wizz Air" pārstāvis Gābors Vāsārheji. Viņš atsaucas uz noteikumiem par iekāpšanas kartes pārbaudi 40 minūtes pirms lidojuma pasažieriem, kas nav Eiropas Savienības pilsoņi. Tāpat aviokompānijas pārstāvis aicina pasažierus, ja rodas neskaidrības par lidojumam nepieciešamajiem dokumentiem, apmeklēt Starptautiskās gaisa transportu asociācijas (IATA) mājaslapu un iegūt sīkāku informāciju.

Mihaila gadījumā vienīgā iespēja, kā piedzīt zaudējumus, būtu vēršanās tiesā, kas ir kompetentā iestāde izskatīt šādu jautājumu, norāda Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) pārstāve Sanita Gertmane. PTAC varot izskatīt tikai tos ar aviopārvadājumiem saistītos jautājumus, kas aplūkojami aviopasažieru regulas kontekstā, tostarp lidojuma atteikumu pārpildīta reisa dēļ, lidojuma atcelšanu vai kavēšanos.