Foto: DELFI
Apdrošināšanas akciju sabiedrība "Seesam Latvia", ņemot vērā ārvalstu sadarbības partneru prognozes, izmaksu plānā rezervējusi atsevišķu pozīciju 1 000 000 eiro apmērā, kas varētu būt aptuvenā apdrošināšanas atlīdzības summa par Vācijā notikušu satiksmes negadījumu. Pirmo reizi OCTA vēsturē Latvijā ir runa par tik lielu iespējamo atlīdzību.

Precīza atlīdzības summa tiks paziņota, kad noslēgsies satiksmes negadījuma izmeklēšana un tiks apkopotas visas izmaksas. Taču atlīdzības izmaksa par pierādītām un apstiprinātām pozīcijām jau ir sākusies. Pagaidām veikti tikai pirmie pārskaitījumi 11 000 eiro apmērā, lai segtu izdevumus par dažādām ekspertīzēm un veiktu priekšapmaksu par cietušā ārstēšanos. Tālākie maksājumi būs saistīti ar automašīnai nodarīto bojājumu atlīdzību, cietušās personas ārstēšanās izdevumu segšanu, invaliditātes iestāšanās kompensāciju un cietušās personas pārstāvošā advokāta pakalpojumu apmaksu.

Satiksmes negadījums, kurā kopumā bija iesaistīti vismaz pieci transporta līdzekļi, notika 2009.gada oktobrī Vācijā uz ātrgaitas maģistrāles. Un tam bija smagas sekas – straujas bremzēšanas dēļ starp divām smagajām automašīnām tika iespiesta vieglā automašīna.

Lai gan visas negadījumā iesaistītās mašīnas brauca ar atļauto ātrumu, distance starp transportlīdzekļiem tomēr izrādījās nepietiekama. Vispirms strauji bremzēja smagais auto ar Čehijas reģistrācijas numuriem, jo tā šoferis tuvu priekšā pēkšņi pamanīja tikko notikušu ceļu satiksmes negadījumu. Aiz šīs mašīnas brauca 2006.gada izlaiduma "Renault Espace", kuru vadīja 61 gadu vecs Austrijas pilsonis, bet tālāk sekoja "Scania", pie kā stūres sēdēja 39 gadus vecs šoferis no Latvijas.

Izmeklētāji līdz pat šim brīdim nav precīzi noskaidrojuši, vai "Renault Espace" vadītājs paguva vai nepaguva nobremzēt savu auto pirms priekšā braucošā kravas auto. Līdz ar to nav skaidrs, vai vieglais auto pats ietriecies smagajā auto vai iestumts tajā – šoferis no Čehijas neatceras, vai uzreiz pēc apstāšanās sajutis vienu vai tomēr divus triecienus aizmugurē. Taču jebkurā gadījumā "Scania" no Latvijas nobremzēt nepaguva, tāpēc "Renault Espace" tika burtiski saplacināts starp diviem kravas auto. Vieglās automašīnas vadītājs guva nopietnas traumas. Mediķiem neizdevās saglābt viņa kāju – to nācās amputēt.

Šoferis no Latvijas netiek uzskatīts par šī satiksmes negadījuma izraisītāju, tomēr nepareizi izvēlētā braukšanas distance neļāva viņam kritiskā situācijā apstādināt savu auto. Pagaidām izmeklēšana turpinās, un vēl tiek lemts par viņa atbildības pakāpi notikušajā satiksme negadījumā, kā sekas bija neglābjami sabojāts citas personas auto un bojātā transportlīdzekļa vadītājam nodarītie smagie miesas bojājumi, kuru dēļ cietušais kļuva par invalīdu.

"Seesam Latvia" eksperti ziņu par šo negadījumu saņēma tikai pagājušā gada augustā no Austrijas kolēģiem – desmit mēnešus pēc notikuma. Apdrošinātājs laiku pa laikam saskaramas ar to, ka cietušie par satiksmes negadījumu, kas noticis ārzemēs, apdrošinātāju informē tikai pēc kāda laika. Šajā reizē notikums juridiski ir ļoti sarežģīts – negadījums noticis Vācijā, smagi cietis Austrijas pilsonis, bet negadījumā iesaistītie smagie transportlīdzekļi ir no Čehijas un Latvijas.

Neraugoties uz to, ka "Scania" šoferis no Latvijas nebija tieši vainojams satiksmes negadījuma izraisīšanā, viņš nepameta notikuma vietu un sniedza visus nepieciešamos paskaidrojumus Vācijas policijai, tomēr tieši viņa vadītais transportlīdzeklis radīja smagas sekas. Līdz ar to "Seesam Latvia", kā viņa civiltiesiskās atbildības apdrošinātājam, jāuzņemas OCTA līgumā paredzētās saistības.

"Kad no saviem ārzemju kolēģiem saņēmām informāciju par šo apdrošināšanas gadījumu, sazinājāmies ar "Scania" īpašnieku, kas ir juridiska persona, un lūdzām sniegt paskaidrojumus par notikušo," skaidro "Seesam Latvia" atlīdzību departamenta speciāliste Anna Celmiņa.

"Jāatzīst, ka mēs informāciju par šo negadījumu ar smagajām sekām saņēmām novēloti. Diemžēl Eiropā nav izveidots vienots OCTA reģistrs. Līdz ar to gadās, ka informāciju par negadījumiem saņemam tikai tad, kad izmeklēšanas process jau rit pilnā sparā," norāda Celmiņa. "Kad tiks noskaidroti visi negadījuma apstākļi un izmeklēšana noslēgsies, tiks arī pieņemts gala lēmums par Latvijas transportlīdzekļa vadītāja atbildības pakāpi notikušajā un paziņota precīza summa, kas izmaksājama kā apdrošināšanas atlīdzība. Taču jau tagad noteiktais iespējamais un "Seesam Latvia" rezervētais apdrošināšanas atlīdzības apmērs 1 000 000 eiro apmērā liek prognozēt, ka šī summa varētu būt līdz šim lielākā Latvijas OCTA vēsturē," uzsver Celmiņa.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!