Foto: DELFI
Valdība neplāno transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli iekļaut degvielas cenā.

Ministru kabinets otrdien uzklausīja Satiksmes ministrijas informatīvo ziņojumu par autoceļu finansēšanas modeli un Valsts autoceļu sakārtošanas programmu 2014. līdz 2023. gadam, kurā izklāstītas pašreizējās problēmas saistībā ar Latvijas autoceļu kritisko stāvokli un finansējuma trūkumu, kā arī piedāvāti risinājumi, kā situāciju vērst par labu. Valdība konceptuāli apņēmās pakāpeniski palielināt autoceļiem novirzīto finansējumu.

Satiksmes ministrijas sagatavotais ziņojums tiks nosūtīts Saeimai, izpildot šogad martā parlamenta doto uzdevumu Ministru kabinetam veikt par ceļu lietošanu maksājamo nodokļu un nodevu apmēra un tiesiskā regulējuma salīdzinošo izvērtējumu Baltijas valstīs, kā arī iesniegt Saeimai informatīvu ziņojumu par iespējām izdarīt grozījumus normatīvajos aktos, lai īstenotu principus, ka ceļu lietotāju maksātie nodokļi un nodevas tiek izlietoti ceļu un tiltu remontiem.

Portālā "Manabalss.lv" vairāk nekā 23 000 iedzīvotāju parakstījušies, lai tiek atcelta pašreizējā sistēma, kad ceļa nodoklis jāmaksā atsevišķā maksājumā neatkarīgi no nobrauktā attāluma. Tā vietā nodokli tiek aicināts iekļaut degvielas cenā, tā apmēru sasaistot ar nobraukumu.

Satiksmes ministrija skaidro, ka transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa iekļaušana akcīzes nodoklī par naftas produktiem nav atbalstāma, ņemot vērā, ka tādējādi palielinātos degvielas cena, salīdzinot ar kaimiņvalstīm, kas varētu veicināt degvielas nelegālo tirgu un apdraudēt kopējos plānotos akcīzes nodokļa ieņēmumus.

Tāpat ministrija norāda, ka akcīzes nodoklim nebūtu iespējams piemērot pašreizējos transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa atbrīvojumus un atvieglojumus, piemēram, 50% atvieglojums daudzbērnu ģimenēm un atbrīvojumi no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa invalīdiem un operatīvo dienestu (Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests, Neatliekamā medicīniskā palīdzība, Valsts policija) transportlīdzekļiem.

Vienlaikus Satiksmes ministrija pauž, ka akcīzes nodokļa pieaugums skartu arī citas nozares, piemēram, dzelzceļa transportu, kas patērē apmēram 10% no realizētās dīzeļdegvielas apmēra, kā arī citas nozares – būvniecību, karjeru izstrādi un mežsaimniecību.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!